اجرای قرارداد نفتی ایران با توتال پس از مخالفت‌ها، جدل‌ها، بحث‌ها و سنگ اندازی های مخالفان، با خارج شدن طرح سه فوریتی این قرارداد از دستور کار صحن علنی، وارد فاز جدید اجرایی شد و به نوعی مخالفان این قرارداد شکست خوردند.
کد خبر: ۴۵۸۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 12 July 2017
به گزارش تابناک : هفته گذشته بود که قرارداد شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضاء شد که پس از آن منتقدان و موافقان این طرح مطالب فراوانی درباره این قرارداد بیان کردند؛ اعتراضات و مخالفتها تا طرح سه فوریتی برای توقف این قرارداد پیش رفت تا جایی که روز دوشنبه (19تیرماه) حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس از تدوین یک طرح سه فوریتی برای توقف اجرای قرارداد با توتال خبر داد که بر اساس آن، دولت مکلف می شود روند اجرای قرارداد را تا زمان بررسی و مطالعات بیشتر متوقف کند.

بر اساس این گزارش پس از این، بازار تاییدها و تکذیب ها داغ شد؛ در این میان برخی نمایندگان موافق این طرح بر این عقیده بودند که مخالفان ادله اساسی ندارند.

 حسن پوربیگلری از نمایندگان موافق طرح معتقد است: که طرح سه فوریتی توقف قرارداد با توتال از پشتوانه لازم برخوردار نبوده و آنچه که این روزها درباره قرارداد با توتال از سوی برخی منتقدان مطرح می شود با آنچه که باید براساس قانون انجام شود، تطبیق ندارد. 

بهروز نعمتی با تعجب از طرح 3 فوریتی گفت: که تهیه طرح سه فوریتی در مواقع اضطراری انجام می شود؛ مگر در شرایط کنونی جنگ رخ داده که طرح سه فوریتی تهیه شود. این طرح بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

دفاع زنگنه از قرارداد نفتی با توتال
بر اساس این گزارش در خلال کشمکش موافان و مخالفان روز گذشته مطلع شدیم وزیر نفت قرار است در روز چهارشنبه (امروز) در صحن علنی مجلس حاضر شده و ارائه گزارش به مجلس انجام دهد.

امروز علاوه بر آنکه ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال در دستور کار بود، بررسی کم و کیف طرح سه فوریتی نیز در دستور صحن علنی قرار داشت.

بیژن نامدار زنگنه با حضور در صحن علنی مجلس که پیش از این مقرر شده بود به صورت غیر علنی باشد، به ارائه توضیحاتی درباره جزییات قرارداد ایران و توتال پرداخت.

 پس از آن موافقان و مخالفان این قرارداد سوالات و نظرات خود را مطرح کردند که وزیر پاسخ این سوالات و نظرات را داد؛ به گونه ای که این توضیحات و گزارشات وزیر مجموع نمایندگان را درباره قرارداد ایران و توتال اقناع کرد و رئیس مجلس نیز گزارش وزیر درباره ابعاد این قرارداد را «مفید» توصیف کرد.

این در حالی است که هنوز پرونده چکش‌کاری قرارداد توتال بسته نشده است. چراکه طرح سه فوریتی نیز امروز در دستورکار صحن علنی قرار داشت و نمایندگان مخالف و موافق این سه فوریت دلایل خود را بیان کردند.

در پایان جلسه هنگامی که علی مطهری نایب رییس مجلس در حال اعلام رای‌گیری بود  برخی نمایندگان تقاضاکننده این طرح سه فوریتی انصراف دادند و تعداد متقاضیان به کمتر از 15 امضا رسید و طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی از امضای خود از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد.

گفتنی است امروز پس از توضیحات وزیر نفت و خروج این طرح سه فوریتی از دستورکار قرارداد ایران و توتال برای توسعه فاز جنوبی با قوت بیشتری به سمت اجرا می رود. قراردادی 4.8 میلیاردی که سرفصلی نوین برای جذب سرمایه های جدید در صنعت نفت کشور است.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار