جوانان مسلمان در انگلیس طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با انتشار نشریات و ایجاد رسانه‌های جدید تصویری واقعی از اسلام و زندگی مسلمانان در این کشور ارائه کنند و با مسائل نادرستی که در مورد این دین و پیروان آن‌ در رسانه‌ها مطرح می‌شود، مقابله کنند.
کد خبر: ۴۶۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹ 19 July 2017
به گزارش تابناک : جمعیت مسلمانان در انگلیس حدود ۲,۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و آن‌ها نیاز به ایجاد نشریات و رسانه‌های جدید را احساس می‌کنند تا از این طریق بتوانند چشم‌انداز متفاوتی از دین اسلام و ابعاد آن را در اختیار عموم مردم این کشور قرار دهند.
«حلیمه شوده»، مسلمان انگلیسی نیجریه‌ای‌تبار یکی از افرادی است که با همین هدف وب‌سایتی را با عنوان «The Black Muslim Times UK» به راه انداخته و امکانات جدیدی را نیز در آن طراحی کرده است و با انجام مصاحبه‌ها و انتشار اخبار مختلف در بازه‌های زمانی مشخص تلاش می‌کند دیدگاهی جدید و مبتنی بر واقعیت در مورد جوانان سیاه‌پوست مسلمان انگلیسی ارائه دهد.
همچنین نشریه‌ای با عنوان «بریتیش مازلیم مگزین»(نشریه مسلمانان بریتانیا) از سال ۲۰۱۳ منتشر می‌شود که هدف آن ارائه تصویری صحیح از اسلام و مسلمانان به مردم انگلیس است.
«ناتاشا سید»، مؤسس این نشریه، در این‌باره می‌گوید: نشریات و روزنامه‌هایی مانند دیلی‌میل خوانندگان بسیاری دارند و به همین دلیل یک سوء تعبیر آن‌ها از اسلام می‌تواند بر روی ذهنیت افراد بسیاری در این کشور تأثیر نادرست بگذارد.
وی می‌افزاید: اگر این افراد نتوانند از منبع معتبری برای درک درست مسائل مربوط به اسلام استفاده کنند، تصویر بدی از این دین و پیروان آ‌ن برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.
سید در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نشریه‌های متعددی در انگلیس ویژه مسلمانان منتشر شده‌ است، تأکید می‌کند: به اعتقاد من مردم دیگر از خواندن سوء تعبیرها و دیدگاه‌های نادرست در مورد اسلام در رسانه‌ها خسته شده‌اند.
وی این رویه را ناامیدکننده و ناراحت‌کننده توصیف می‌کند و تأکید دارد که نباید چنین روندی تداوم داشته باشد.
این فعال رسانه می‌گوید: وقت آن رسیده است که نشریات ویژه مسلمانان نیز کار خود را در این زمینه انجام دهند.
وی بر این نکته صحه می‌گذارد که وجهه رسانه‌های مسلمان در انگلیس در سال‌های اخیر بهبود یافته و این مسئله باعث شده انتشار مطالب مثبت درباره اسلام و مسلمانان در رسانه‌های معتبر انگلیسی هم کم کم نمود پیدا کند.
سید انتشار مطلبی در گاردین را درباره اینکه برخورد اتومبیل یک زن مسلمان با عابرین در روز عید فطر یک حادثه بوده و نه یک حمله تروریستی، نمونه‌ای از این رویه می‌داند و آن را یک نکته مثبت در این زمینه قلمداد می‌کند و می‌گوید: پس از انتشار این مطلب بود که پایگاه خبری میل‌آنلاین از مسلمانان به دلیل انتشار مطلبی مبنی بر ارتباط دادن این حادثه به ابو حمزه، ‌روحانی مسلمان افراط‌گرا در انگلیس عذرخواهی کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد نشریات و رسانه‌های ویژه مسلمانان به دلیل نیاز به نشان دادن چهره اسلام و مسلمانان انگلیسی به شیوه صحیح روی داده است، تصریح می‌کند: تلاش ما این است که بگوییم مسلمانان می‌توانند کارهای زیادی در جامعه انگلیس انجام دهند و جدا نشان دادن آن‌ها از جامعه از طریق انتشار اخبار نادرست در رسانه‌ها کار درستی نیست.
«خواهران مسلمان» و «شیوه زندگی مسلمانان» عناوین برخی از نشریات جدید است که توسط جوانان مسلمان منتشر می‌شود تا از این طریق از زنان مسلمان اعلام حمایت شود و ابعاد مثبت زندگی مسلمانان به مردم انگلیس نشان داده شود.
سید می‌گوید که این کار برای نشان دادن ابعاد جذاب زندگی مسلمانان بوده و نشریات مزبور به نوعی به مردم انگلیس نشان می‌دهند که مسلمانان مانند افراد دیگر به مسافرت می‌روند، دارای میراث غنی هستند و تفریح نیز می‌کنند.
شوده نیز مانند سید آرزو دارد که با استفاده از این نشریات و رسانه‌ها، دیدگاه‌های منفی موجود درباره مسلمانان در انگلیس کمرنگ شود و جنبه‌های مثبت زندگی مسلمانان نمود بیشتری داشته باشد.





منبع : پرس گزت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار