به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان عرضه مرغ منجمد در شرایط کنونی آسیب جدی به مرغداران وارد خواهد کرد به‌طوری‌که ممکن است برخی از چرخه تولید خارج شوند.
کد خبر: ۴۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹ 11 June 2015
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان گفت: عرضه گوشت مرغ منجمد در بازار در مقطعی که وفور این کالا در بازار وجود دارد ضرورتی ندارد.

به گزارش ایسنا ؛ "داوود شعبانلو" ، اظهار کرد: در شرایطی که تولید مرغ در استان همدان مازاد است شاهد هستیم دولت به علت نزدیکی به ماه مبارک رمضان قصد توزیع مرغ منجمد در بازار را دارد.

وی تصریح کرد: عرضه مرغ منجمد در شرایط کنونی آسیب جدی به مرغداران وارد خواهد کرد به‌طوری‌که ممکن است برخی از چرخه تولید خارج شوند.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ گرم در بازار فقط در یک ماه پایانی سال گذشته افزایش داشت، عنوان کرد: در سال گذشته قیمت مرغ به علت سیاست‌های غلط تنظیم بازار بسیار پایین بود و فقط در یک ماه پایانی سال افزایش داشت.

شعبانلو یادآور شد: قیمت مرغ مصرف‌کننده امروز در بازار همدان 5 هزار و 890 تومان است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته 6 هزار و 850 تومان بود این درحالیست که در سال‌جاری قیمت بسیاری از مؤلفه‌های تولید افزایش یافته است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر تولیدمرغ حداکثری اما قیمت آن حداقلی است و تولیدکنندگان مرغ از دولت می‌خواهند در تنظیم بازار سیاست‌های بهتری در پیش بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان اظهار کرد: میزان ذخیره مرغ در کشور 110 هزار تن معادل 5 درصد تولید این محصول است.

شعبانلو گفت: مرغداری‌های استان با 40 درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند اما با این وجود 10 تا 20 درصد مازاد تولید وجود دارد.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار گوشت مرغ از استان همدان به خارج از کشور صادر شد، افزود: در مرغ‌های تولیدی استان همدان ضوابط و معیارهای صادراتی را رعایت شده و امسال برای اولین بار گوشت مرغ از این استان صادر شد.

وی مشکل اصلی صادرات مرغ را نبود زیرساخت‌های کشتارگاه دانست و گفت: در استان همدان تنها یک کشتارگاه مرغ دارای خط 2 است و بقیه آنها زیرساخت‌های کشتار صادراتی را ندارند.

شعبانلو با اشاره به اینکه دولت به تولیدکنندگان مشوق‌های تولید بدهد، تصریح کرد: پشتیبانی امور دام باید ذخیره‌سازی مرغ را با هدف صادرات انجام دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان خاطرنشان کرد: قیمت فعلی مرغ در بازار کارشناسی شده نیست و ما از دولت می‌خواهیم مسئولیت تنظیم بازار را به تشکل‌ها واگذار کند.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار بحرانی‌ترین نقطه عرضه محصولات کشاورزی است، افزود: دولت زمانی موفق خواهد بود که این مسئولیت را با ابزار لازم به تشکل‌ها واگذار کرده و به آنها اعتماد کند.

شعبانلو یادآور شد: در استان همدان 497 واحد پرورش مرغ گوشتی دارای پروانه وجود دارد که سالانه 74 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد تولید گوشت مرغ در استان همدان مازاد است، عنوان کرد:استان همدان در تولید گوشت مرغ رتبه یازدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور و استان به ازای هر نفر را 25 کیلوگرم در سال دانست و گفت: این سرانه در ایران 2 برابر میانگین دنیا است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان درخصوص ایجاد زنجیره تولید مرغ در استان نیز یادآور شد: جهادکشاورزی ایجاد زنجیره مرغ را در صنعت مرغداری مطرح کرده و به دنبال ایجاد زنجیره تولید است که البته این طرح ناقص است چرا که زنجیره تولید ارائه شده در ایران کپی برداری شده و الگوی کاملی نیست.

شعبانلو تصریح کرد: معتقدیم به‌جای زنجیره تولید باید زنجیره تامین تعریف شود چراکه در این زنجیره، توزیع هم دیده می‌شود.

وی با اشاره به تولید مرغ سبز در مرغداری‌ها نیز گفت: تولید مرغ سبز باید با مجوز دامپزشکی صورت بگیرد البته تولید اینگونه مرغ با ضوابط خاص و بدون استفاده از هرگونه آنتی بیوتیک انجام می‌شود که به علت قیمت بالای این نوع مرغ استقبال زیادی از آن نمی‌شود و نیازمند فرهنگسازی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار