بیماری جاروک لیموترش در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان شدت بیشتری گرفته است و این بیماری در استان‌های فارس و بوشهر در وضعیت قرنطیه‌ای قرار دارد.
کد خبر: ۴۶۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 26 July 2017
به گزارش تابناک : مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور امروز با بیان اینکه هیچ روش شیمیایی و غیرشیمیایی برای مبارزه به این بیماری وجود ندارد، گفت: تنها راهکار مبارزه با بیماری جاروک لیموترش امحاء درختان مبتلا است اما سیاست وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بیماری و حفظ درختان آلوده تا زمان امکان برداشت است.

اکبر آهنگران در توضیح دلایل وزارت جهاد کشاورزی در اعمال این سیاست، افزود: سطح باغ‌های آلوده بسیار زیاد است و امحاء این سطح از باغ‌ها نیاز به اعتبارات زیادی برای پرداخت خسارات دارد، ضمن با امحاء تمامی درختان آلوده بخش زیادی از تولیدات لیموترش کشور به ناگهان از دست می‌رود.

وی درباره نشانه‌های این بیماری، بیان کرد: نشانه‌های بیماری جاروک لیموترش شامل ظهور شاخه‌های جارویی در یک قسمت از درخت و سپس گسترش بیماری و افزایش تدریجی تعداد شاخه‌های جارویی به سایر قسمت‌ها است که با خشک شدن برگ‌ها در شاخه‌های جارویی منجر به خشکیدگی شاخه‌ها یکی پس از دیگری و در نهایت مرگ درختان آلوده طی سه تا چهار سال می‌شود.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بیماری جاروک لیموترش یک دوره کمون (نهفته) دارد، ادامه داد: درخت مبتلاء به مدت سه تا چهار سال علائم قابل تشخیصی را از خود نشان نمی‌دهد و در این مدت می‌تواند بیماری به تمام باغ سرایت کند.

به گفته آهنگران، مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری از طریق آفت‌های همچون زنجرک است، همچنین این بیماری می‌تواند از طریق پیوندک آلوده به درختان سالم انتقال پیدا کند.

وی تأکید کرد: از زمان بروز این بیماری در کشور تاکنون بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های لیموترش کشور را از دست داده‌ایم.

آهنگران در پاسخ به این پرسش که با توجه به شدت گسترش بیماری آیا برای جایگزینی باغ‌های از دست رفته و جبران کسری تولید فکری شده است، خاطرنشان ساخت: وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ارقام مقاوم به بیماری به احداث باغ‌های جدید پرداخته است، ضمن اینکه این وزارتخانه ایجاد نهالستان‌های جدید برای تأمین و توزیع نهال‌های سالم و با اصالت لیموترش را در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان با هشدار دوباره درباره افزایش آفت سوسک سرخرطومی حنایی در کشور، اظهار کرد: اگر نخلداران نسبت به هشدارهای سازمان حفظ نباتات درباره این آفت بی‌توجه باشند نخلستان‌های کشور نیز در چند سال آینده به سرنوشت باغ‌های لیموترش دچار خواهند شد.





منبع : ایانا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار