تدابیری برای احیای زاینده رود، گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)، استان گلستان در مرز خشک سالی، شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس و .... را در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.
کد خبر: ۴۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 31 July 2017

به گزارش تابناک : مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: احیای زاینده‌رود و گاوخونی از تبدیل این تالاب به کانون فرسایش بادی که خطر جدی برای شهرهای اطراف و مرکز کشور است، جلوگیری می‌کند.

حمید ظهرابی، گفت: در حال حاضر سطح  تالاب گاوخونی مرطوب است و به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی عمل  نمی‌کند اما این مطلب به معنای آن نیست که خطرات ناشی از خشکی گاوخونی رفع شده است.

 وی افزود: باید تلاش کنیم تا تالاب گاوخونی احیا شود چراکه اگر روند کنونی ادامه داشته و این تالاب بین المللی خشک شود به خطری جدی برای شهرهای اطراف و مرکز کشور مبدل شده و سلامتی مردم را تهدید  می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه نیازمند همیاری تمام ذی‌نفعان برای رفع مشکلات تالاب هستیم، تاکید کرد: تلاش برای احیای زاینده‌رود و گاوخونی نه تنها این مشکل را رفع می‌کند بلکه مشکل بیابان‌زایی در شرق اصفهان را نیز می‌توان بدین وسیله مدیریت کرد.

وی ادامه داد: امروز با مشکل بزرگی به نام بیابان‌های شرق اصفهان مواجه هستیم که با وزش کوچک‌ترین باد شهرستان‌های اطراف را تحت تاثیر ریزگردها قرار می‌دهد.

ظهرابی گفت: لازم است برای رفع این مشکل، حوضه آبریز زاینده‌رود تا پایین دست احیاء شود تا از مشکلاتی مانند خشکی تالاب گاوخونی، بیابانی شدن شرق اصفهان و ایجاد کانون‌های جدید فرسایش بادی در اصفهان و خطرات آتی ناشی از این مشکلات جلوگیری شود.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

رشد ۴۸۶ درصدی صادرات شیر و خامه از طریق گمرکات استان کرمانشاه

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از رشد ۴۸۶ درصدی صادرات شیر و خامه از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان طی ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

خلیل حیدری با اشاره به آمار صادرات صورت گرفته از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه طی امسال گفت: در چهار ماه نخست سال جاری ۱۱ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۴ دلار  شیر وخامه شیر به وزن دو هزارو ۹۲۲ تن  از گمرکات استان کرمانشاه  صادر شد.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه  افزود: میزان صادرات فوق نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۸۶ درصد  و از حیث وزن ۴۳۹  درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد:  در این مدت همچنین  ۲۵ میلیون و ۲۸۵ هزارو ۲۸۹ دلار ظروف ملامین  به وزن  ۸ هزار و ۵۹۱ تن از گمرکات استان کرمانشاه  صادر شد.

حیدری گفت: صادران ملامین نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۸۵ درصد و از حیث وزن نیز ۱۹۳  درصد رشد داشته است.

وی گفت: در چهارماه نخست سال جاری صادرات کولر آبی هم ۱۰ میلیون و ۳۶۳ هزارو ۶۴۱ دلار به وزن سه هزارو ۴۶۴ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۳۳ درصد و از حیث وزن نیز ۳۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه میزان صادرات گوجه فرنگی  در ۴ ماهه نخست سالجاری را ۱۰ میلیون و ۲۰۴ هزارو ۲۲۴ دلار با وزن ۴۴ هزارو ۲۲۰ تن عنوان کرد.

وی افزود: صادرات این محصول در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش هفت درصد و از لحاظ وزن ۲۸ درصد افزایش داشته است.

حیدری در پایان گفت: در چار ماه نخست سال جاری ۶۲۰ میلیون و ۷۸۵ هزارو ۵۱۷  دلار کالا به وزن  یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۹۹۶  تن از گمرکات و بازارچه های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشورصادر شد است.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

نام قهرمان جوذری جاودانه است...

‌ایسنا: جمعه 9 مردادماه سال 94 بود که خبر آتش‌سوزی در بندرعباس تیتر نخست رسانه‌ها شد، این بار در "هتل هرمز"؛ آتش‌سوزی در طبقه دوم هتل هرمز که تنها یک کشته داشت ... آن‌هم یک آتش‌نشان فداکار .

نام شهید بركت جوذری نه در هرمزگان بلکه در تمامی کشور جاودانه شد. همان آتش‌نشانی كه برای نجات جان مسافران هتل هرمز دل به آتش زد اما جان خود را باخت تا اكنون «قهرمان» مردم بندرعباس باشد.

زنده‌یاد "برکت جوزری" متولد اول آذرماه 1352، فرمانده شیفت ایستگاه شماره یک بندرعباس، از بهترین نیروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی" بندرعباس نام‌برده می‌شد.

بامداد جمعه نهم مرداد، هنگام نجات مهمانان هتل هرمز بندرعباس از یک آتش‌سوزی، ماسک خود را به یکی از مصدومان داد و خودش به دلیل استنشاق بیش‌ازحد گازکربنیک و ایست قلبی از دنیا رفت. این آتش‌نشان فداکار طی کمتر از ۲۴ ساعت فرماندهی عملیات مهار دو آتش‌سوزی بزرگ در بندرعباس -مرکزترید ستاره‌ جنوب و هتل هرمز- را بر عهده داشت. آتش‌سوزی اول دستکم سه نفر کشته داد و در آتش‌سوزی دوم «برکت جوذری» فرمانده عملیات و دیگر همکارانش توانستند جان نزدیک به ۶۰ نفر ازجمله ۴۰ گردشگر خارجی را نجات دهند.

دو سال از آن حادثه می‌گذرد، اما هنوز مردمان استان هرمزگان ‌همچنان او را قهرمان خود می‌دانند، مسئول وظیفه ‌شناسی که هیچ‌گاه نتوانست شاهد از دست رفتن همنوع خود باشد، حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش باشد.

برکت رفت، اما یاد و نامش با آن فداکاری‌هایی که انجام داد تا همیشه برای ما جاوید خواهد ماند.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

صحن و سرای امام رضا(ع) در روز تولدش باغ گل می‌شود

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از اجرای فرش گل در صحن جامع رضوی حرم مطهر رضوی خبر داد.

سید خلیل منبتی گفت: با هماهنگی انجام شده به مناسبت میلاد با سرسعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، گل فرشی به مساحت بیش از 300 مترمربع در صحن جامع رضوی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی دوطرفه بودن این گل فرش تاکید کرد: در این طرح فرش 15 هزار بوته گل و درختچه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و متن نوشته شده در این طرح فرش که از القاب حضرت رضا(ع) انتخاب شده، «یا عالم آل محمد(ص)» و «یا امام رئوف(ع)» خواهد بود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تصریح کرد: زمینه این فرش با گل‌های اطلسی، پریوش، شمعدانی، تاج خروس و شمشاد آماده خواهد شد و متن آن نیز تمامی با گل‌های داوودی و جعفری زرد رنگ جانمایی خواهد شد.

منبتی با اشاره به گل‎آرایی ایام دهه کرامت حرم مطهر رضوی افزود: 200 هزار شاخه و بوته گل توسط ناظران گل در این ایام به حرم مطهر رضوی اهدا شده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در شب و روز میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) این گل‎آرایی به اوج خود خواهد رسید و صحن و سرای حضرت رضا(ع) باغ گل خواهد شد.

وی تاکید کرد: گروه گل‌آرایی عتبات عالیات و حرم مطهر رضوی که دو سال سابقه گل‌آرایی صحن وسرای حضرت رضا(ع) را هم در کارنامه دارند، در این ایام با جمع‌آوری گل از ناذران بازار گل تهران با یک تریلی گل امسال نیز به مشهد الرضا(ع) خواهند آمد و فضاسازی و گل‌آرایی این مکان مقدس را برعهده خواهند داشت.

تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس 

برداشت از چاه‌های غیرمجازی که برای آبخوان‌های البرز مضرند، قانونی نمی‌شود

‌مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در خصوص روند قانونی شدن چاه‌هایی که بدون مجوز و پیش از سال 85 حفر شده‌اند، گفت: ملاک مجوزدار شدن این چاه‌ها عدم آسیب رساندن به سفره‌های آب زیرزمینی است.

‌حمیدرضا منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌، گفت: سیاست ما در قبال منابع آب زیرزمینی استان این است که برداشت آب از چاه‌های مجاز حفظ شود.

منصوری افزود: بنابراین اگر مشخص شود که چاه‌های بدون مجوز متعلق به پیش از سال 85 -که در قانون تعیین تکلیف باید مجوزدار شود و برای چاه‌های مجاز منطقه ضرر دارد- است، به آن چاه هرگز مجوزی داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع مهم، چاه‌های مذکور نباید برای آبخوان‌های استان ضرر داشته باشند و به طور حتم بر روی آن کنتور هوشمند برای تعیین میزان برداشت نصب خواهد شد.

منصوری در پایان گفت: سیاست ما حفظ آبخوان‌های استان است، بنابراین چاه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف فقط با در نظر گرفتن شرایط فوق مجوزدار خواهند شد.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

جلوگیری از تعطیلی واحد های تولیدی، با خرید دیون بانک

فارس: در جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری دادگستری استان فارس جزئیات نحوه جلوگیری از تعطیلی واحد های تولیدی، با خرید دیون بانک تشریح شد.

در جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان فارس با تشریح جزئیات نحوه جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی با خرید دیون بانک، از ابلاغ آئین‌نامه پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی در آینده نزدیک خبر داده شد.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس در این نشست، با اشاره به اینکه در آئین‌نامه جدید نیز پیگیری و حمایت از واحدهای تولیدی و اقتصادی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مطالبات رهبر معظم انقلاب در این حوزه بر عهده همین کمیته و عضویت اعضای جدید گذاشته شده است گفت: در این دستورالعمل سازوکارهای لازم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی دیده‌شده و تلاش می‌شود تا با همکاری اعضای کمیته، موانع اقتصادی رفع و گام‌های مؤثری در راستای توسعه فضای کسب‌وکار و بهبود تولید و اشتغال برداشته شود.

علی القاصی مهر در ادامه با تشریح فلسفه وجودی کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان گفت: اقدامات این شورا رعایت مصالح بیت‌المال، حفظ منافع مشروع و قانونی سرمایه‌گذاران  و تأمین امنیت اجتماعی با بهبود شرایط تولید و اشتغال است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید در بخش تولید بوده است گفت: همه تلاش مسئولین در نهادهای اقتصادی و همچنین حمایت‌های قانونی دستگاه قضایی بر این امر متمرکزاست که واحدهای تولیدی از نابسامانی و بحران خارج و به چرخه تولید و اقتصاد کشور بازگردند.

وی با تأکید بر اینکه کمک به بقا و ادامه حیات حتی یک واحد تولدی توسط هر نهاد مسئول ستودنی است گفت: حفظ هر واحد تولیدی علاوه بر حفظ فرصت‌های شغلی، باعث خروج سرمایه‌گذاری‌های گذشته از رکود خواهد شد.

رئیس کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان در ادامه به تهیه طرح راه‌کارهای قانونی حمایت از سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از قانون بهبود کسب کار و رفع موانع تولید در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از این طرح سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب قانون به وظایف حمایتی خود از تولید و توسعه اقتصادی عمل کنند.

القاصی همچنین بر حمایت دستگاه قضایی و نگاه مثبت نهادهای نظارتی به واحدهای تولیدی و صنعتی که توانایی ادامه فعالیت اقتصادی دارند تأکید کرد و ورود دستگاه‌های نظارتی ازجمله دستگاه قضایی و سازمان بازرسی را در راستای پیشگیری از مفسده و انحراف مهم‌ترین وظیفه حمایتی این نهادها دانست و گفت: هر نهاد مسئول به‌دوراز هرگونه فساد و انحراف به حمایت از سرمایه‌گذاری سالم و مشروع بپردازد موردحمایت دستگاه قضائی و نهادهای نظارتی خواهد بود.

در این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز به تشریح ظرفیت‌های موجود در قوانین پولی و مالی از واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: عدم اطلاع این واحدها و همچنین مؤسسات مالی و بانک‌ها از ظرفیت‌های قانونی باعث شده است بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها به کار گرفته نشود و همین امر زمینه تشدید مشکلات مالی واحدهای تولیدی و سوق یافتن به سمت تعطیلی را فراهم کرده است.

احمد رحمانیان با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های کمتر موردتوجه واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی که به علت اخذ تسهیلات از سیستم بانکی وعدم توانایی پرداخت با مشکل مواجه شده‌اند؛ خرید دیون بانک‌ها در فرابورس است گفت: واحدهای تولیدی که با صدور اجرائیه از واحدهای اجرائی ثبت‌اسناد و یا احکام قطعی صادرشده در دادگاه در آستانه تعطیلی هستند می‌توانند در بازار فرابورس با خرید دیون بانک‌ها توسط برنده مناقصه با واگذاری سهام به میزان دیون از تعطیلی واحدهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی جلوگیری نمایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همچنین گفت: مطابق قانون بانک‌ها به میزان پرداخت اقساط تسهیلات پرداختی توسط واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی مکلف به آزادسازی وثایق آنان می‌باشند.

رحمانیان تأکید کرد: نگهداری وثایق واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی تا پرداخت کلیه اقساط خلاف قانون است که عدم اطلاع از همین موارد اشاره‌شده باعث گردیده بخشی از واحدهای تولیدی با مشکلات نقدینگی روبرو شوند.

گفتنی است در نشست اخیر کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری به مشکلات دو واحد تولیدی و صنعتی استان نیز رسیدگی و تصمیماتی در چارچوب قوانین و ظرفیت‌های کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در جهت احیاء واحدهای تولیدی اتخاذ شد.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

20 اصله نخل خرمای پيارم به آتش كشيده شد

معاون عملیات آتش‌نشاني حاجي آباد گفت: با آتش‌بازی کودکان روستای طارم در يک منزل مخروبه 20 اصله نخل خرمای پيارم به آتش كشيده شد.

حسین معصومی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در حاجی آباد، اظهار داشت: رأس ساعت 16 روز گذشته طی تماس تلفنی با آتش‌نشانی در خصوص آتش‌سوزی در روستای طارم، بلافاصله آتش‌نشانان با سه خودرو آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد منشأ این آتش‌سوزی از منزل مسکونی مخروبه‌ای در روستا بوده است و ظاهرأ کودکان در این منزل مسکونی اقدام به آتش‌بازی می‌کردند و پس از اینکه از این منزل مخروبه خارج می‌شوند آتش را خاموش نکرده‌اند و نخلی که در حیاط این منزل بوده دچار حریق شده بود و به‌علت وزش باد، آتش به منازل همجوار نیز سرایت کرده است که اطفای حریق شد و به منازل خسارتی وارد نشد.

معاون عملیات آتش‌نشانی حاجی آباد در ادامه عنوان کرد: این منزل قدیمی فاقد دیوار و حصار بود که متأسفانه علی‌رغم تلاش همکاران آتش‌نشان، به‌علت وزش شدید باد، مهار آتش دشوار بود و به باغ نخلی که نزدیک به این خانه قدیمی بود سرایت کرد و 20 اصله نخل پیارم طعمه حریق شد.

معصومی گفت: مهار این آتش‌سوزی یک ساعت و 30 دقیقه به‌طول انجامید و خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

 تدابیری برای احیای زاینده رود/گلبارون کردن صحن امام رضا(ع)/ استان گلستان در مرز خشک سالی/ شهادت جاودانه آتش نشانی دیگر در بندرعباس

گلستان در آستانه خشکسالی

بر اساس گزارش هواشناسی کشور، گلستان روز گذشته بیشترین افزایش دمای کشور را به خود اختصاص داد و قرار است از امروز دوباره دمای هوا کاهش یابد.

 طی این چند روز که گرما اکثر نقاط گلستان را تحت تاثیر قرار داده بود، رکورد مصرف انرژی برق برای دومین بار شکسته شد و گرما تا مرز 47 درجه سانتی‌گراد برخی نقاط گلستان را تحت تاثیر قرار داد.

به نظر می‌رسد با وجود احتمال کاهش دما از اواخر امروز یکشنبه شرایط بهتری بر اوضاع جوی گلستان حکمفرما شود، هر چند با این وجود، اثرات مشکلات افزایش دما همچنان به قوت خود باقی است، تبعاتی همچون خشکسالی که در شرایط فعلی در اکثر مناطق گلستان جلوه‌نمایی کرده است.

گرمای دیروز نشان داد که باید مسوولان گلستانی راهکارهای بهتری را برای صرفه‌جویی انرژی برق مدنظر قرار دهند که البته یکی از این گزینه‌ها می‌تواند تعطیلی ادارات باشد، موضوعی که در روز پنج‌شنبه هفته گذشته در شورای هماهنگی مدیریت بحران توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، وتو شد.

رضا مروتی در این جلسه با اشاره به شرایط جوی احتمالی و پیشنهاد برخی مدیران استان برای تعطیلی روز شنبه گفت: تعطیلی روز شنبه امکان‌پذیر نیست و شرایط به سمتی نرفته که بخواهیم شنبه را تعطیل کنیم.

وی تاکید کرد: با اطلاع‌رسانی به مردم و دستگاه‌ها مدیریت بهینه مصرف برق  با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

البته به نظر می‌رسد که با وجود توصیه‌های جانشین مدیریت بحران استان گلستان، طی این بازه زمانی نه تنها از میزان مصرف انرژی کاسته نشد، بلکه بر اساس اعلام شرکت توزیع برق استان، به دلیل گرمای روز شنبه هفتم مردادماه گلستانی‌ها با مصرف یک هزار و 164 مگاوات ساعت برق، برای دومین بار در طول یک سال رکورد مصرف برق را زدند.    

البته این تنها موضوعی نبود که ذهن معاون عمرانی استاندار گلستان را به خود معطوف کند، بلکه افزایش احتمال حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیز از دیگر دغدغه‌هایی بود که در این جلسه بدان پرداخت.

 مروتی با اشاره به موضوع آتش‌سوزی در استان تاکید کرد: هر زمانی که هوا گرم شود ما شاهد آتش‌سوزی در استان هستیم و با وجود آنکه وضعیت خوبی را در حوزه منابع طبیعی داریم اما باز هم باید با دقت و جدیت نسبت به این موضوع هوشیار باشیم.

وی گفت: خواهش من این است در این زمانی که هوای گرم را در استان داریم تیم‌های گشتی و کشیک‌های منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست کنترل‌های دائمی را در دستور کار داشته باشند.

 جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود از ظرفیت‌های مردمی برای پایش منطقه در جنگل‌ها و اراضی ملی استفاده کنیم تا شاهد کمترین حوادث به ویژه آتش‌سوزی باشیم.

پذیرش مسئولیت بی‌توجهی به الگوی کشت و افراط در کشت شالی توسط مجموعه مدیران استان از دیگر موضوعاتی بوده که شدیدا توسط معاون امور عمرانی استاندار گلستان بدان پرداخته شد.

مروتی تاکید کرد: این موضوع در استان باید کنترل شود زیرا کشت شالی به حاشیه جاده‌ها رسیده و حتما باید برخورد قضایی با این افراد صورت گیرد و نمی‌شود که منابع آب زیرزمینی با زحمت مدیریت می‌شود و کشاورزان برای کشت شالی مصرف کنند.

به گفته وی: هیچ سالی وضعیت استان به این شکل نبوده و این نشان از کوتاهی و کم‌توجهی ما بوده و مسوولان دستگاه‌ها افراد متخلف را معرفی کنند تا برخورد قضایی با آنها انجام شود.

 در چنین اوضاعی که شرایط دمایی گلستان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است، اوضاع برق گلستان تاکنون مدیریت شده اما با توجه به پیش‌بینی‌ها از هفته آینده دوباره این استان شمالی افزایش دما را تجربه خواهند کرد که همین موضوع تدابیری چون کاهش ساعت اداری کارکنان دولت یا تعطیلی ادارات را پررنگ‌تر می‌سازد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان نیز با توجه به گرمای پیش رو، از هم استانی ها خواست؛ با مدیریت مصرف برق، از قطعی آن جلوگیری کنند.

علی اکبر نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: استفاده متناوب از پنکه و وسایل سرمایشی پرمصرف مانند کولر، اسپلیت و همینطور عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف غیرضروری همچون ماشین‌‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی، اتو، جارو و سماور برقی از ساعت 13 تا 17 در کاهش مصرف برق موثر است.

 مدیر کل هواشناسی استان گلستان از کاهش میانگین بارندگی این استان به میزان 68 درصد نسبت به سال گذشته و دوره آماری در تیر ماه سال جاری خبر داد.

نوربخش داداشی تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگاران استان، در تحلیلی از شرایط آب و هوایی تیر ماه گلستان گفت: میانگین مجموع بارش ایستگاه‌های سینوپتیک این استان شمالی در تیر ماه سال جاری 7.4 میلی‌متر به ثبت رسیده که نسبت به دوره آماری و سال قبل 68 درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش نسبت به دوره آماری به میزان 91 در صد در بندرگز روی داده است.

وی اضافه کرد: میانگین دمای ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان در تیر 1396 برابر با 28.9 درجه سانتی‌گراد است که به نسبت سال قبل بدون تغییر و نسبت به دوره آماری 0.4 درجه افزایش یافته است.

داداشی تنکابنی یادآور شد: بیشترین دمای ثبت شده در این ماه مربوط به گنبدکاوس به میزان 46 و در کلاله 45.8 درجه سانتی‌گراد است که نسبت به ادوار گذشته وقوع این دماهای حداکثری روزانه در تیر ماه بی‌سابقه بوده است.

داداشی تنکابنی در خصوص تحلیل رطوبت، تبخیر و ساعات آفتابی تیر ماه نیز یادآور شد: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در تیرماه 1396 برابر 58.2 درصد است که چهار درصد نسبت به دوره آماری  و سه درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، بنابراین تغییرات آن در حد نرمال بوده است.

بیشترین  کاهش مربوط به مراوه تپه و هاشم آباد گرگان می باشد که به ترتیب نسبت به دوره آماری 8.9 و 7.8 درصد کاهش داشته است. حداقل مطلق رطوبت گزارش شده در ایستگاه‌های استان به میزان 9 درصد بوده که در مراوه تپه و کلاله رخ داده است.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان، میانگین مجموع تبخیر در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در تیر ماه 96 را 263.6 میلی‌متر اعلام و تصریح کرد: این میزان  نسبت به دوره آماری 11 درصد و نسبت به سال 10 درصد افزایش داشته است.

داداشی تنکابنی افزود : بیشترین افزایش مربوط به علی‌آبادکتول و گنبدکاووس بوده است که به ترتیب 46.3 و 23.5 درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته و در«اینچه برون» و فرودگاه کاهش تبخیر رخ داده است.

وی در خصوص ساعت آفتابی گفت: میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه‌های سینوپتیک استان در تیر 1396 برابر با 298 ساعت بوده که نسبت به دوره آماری 18.2 درصد و نسبت به سال قبل 6.1 درصدافزایش داشته است.

بیشترین افزایش مربوط به علی‌آبادکتول و بندرگز بوده که به ترتیب 36.1 و 30.5 درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته است.

از برآیند آنچه بیان شد، می‌توان دریافت که گلستان با افزایش دمای بی‌سابقه‌ای به نسبت سال‌های گذشته روبه‌رو است و با این وجود فقدان نظارت و عملکرد مناسب دستگاه‌های استانی بر بغرنج‌تر شدن این مشکل افزوده‌اند.

متولی مبحث خشکسالی در چنین شرایطی کشاورزان گلستانی را به ویژه در شمال و شرق گلستان رها کرده و شالی‌کاری به عنوان پرمصرف‌ترین محصول آبی به شکل غیرقابل وصفی افزایش یافته و منابع آبی در این مناطق آینده بدی را برای ذخایر آن ترسیم می‌کند.

محاسبه مصرف برق در استان گلستان هنوز به عنوان مناطق گرمسیر محسوب نمی‌شود که همین موضوع بیشتر مردم عموما کشاورز منطقه را که از اقتصاد چندان قوی برخوردار نیستند، دچار مشکل می‌سازد که در این زمینه نیز باید تمهیداتی مناسب توسط مسوولان گلستانی اتخاذ شود.

گرما نه تنها منابع آبی بلکه منابع طبیعی گلستان را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که همین موضوع ایجاب می‌کند، مسوولان استان به دنبال تقویت دستگاه‌های متولی این بخش باشند و با اعتباری مناسب این بخش مهم و حیاتی استان را تقویت کنند تا در حریق‌های احتمالی تنها نظاره‌گر خاکستر شدن طبیعت زیبای چند هزار ساله این منطقه نباشیم.

 همه این موضوعات در گرو توجه و دلسوزی مسوولان گلستانی است تا با مداومت پیگیری خود کشور را قانع کنند که گلستان نیازمند توجه بیشتری است، استانی که در اکثر شاخصه‌های توسعه به واسطه کاستی‌ها و برخی مدیریت‌های ناکارآمد حرفی برای گفتن ندارد.




منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار