با حضور احمد علی کیخا نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و حسین هاشمی تختی رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان، از تمبر یادبود نخستین جشنواره لیموترش رودان رونمایی شد.
کد خبر: ۴۷۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 13 August 2017
به گزارش تابناک : نخستین جشنواره لیموترش رودان شامگاه جمعه 20 مرداد ماه 96 در شهرستان رودان، قطب کشاورزی هرمزگان برگزار شد.
مدیر جهاد کشاورزی رودان معرفی لیموترش رودان به عنوان یک محصول دارای بیشترین تنوع و کیفیت که نقش مهم و موثری در رونق اقتصادی شهرستان، استان و کشور دارد، برندسازی محصول لیموترش رودان، بازاریابی و حمایت از باغداران را از اهداف برگزاری نخستین جشنواره لیموترش رودان برشمرد. 
مهندس عباس مویدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا' افزود: هم اکنون 9 هزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان رودان به کشت لیموترش اختصاص دارد که شش هزار و 250 هکتار آن مثمر است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از یکصد هزار تن محصول لیموترش برداشت و به بازار مصرف عرضه شود. 
وی با بیان اینکه شهرستان رودان هم اکنون رتبه اول سطح زیر کشت و تولید لیموترش استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است، خاطر نشان کرد: رودان بین 42 تا 46 درصد تولید لیموترش کشور و دو درصد تولید در جهان را به خود اختصاص داده که معرفی این محصول می‌تواند نقش عمده‌ای در اشتغال و اقتصاد شهرستان و استان داشته باشد.
کشاورزان رودانی نیز در حاشیه این آیین در گفت و گو با ایرنا' شیوع بیماری جاروک لیموترش، بدهی های معوقه کشاورزان به بانک ها، اجرا نشدن قانون بخشودگی وام های تا سقف یک میلیارد ریال از سوی بانک ها، عدم تامین اعتبار مالی جهت جبران خسارت وارد شده به بخش کشاورزی و احیای باغ های لیموترش، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و جولان لیموی قاچاق در قطب کشاورزی هرمزگان را از جمله مشکلات فراروی بخش کشاورزی رودان عنوان کردند.
به گفته تولیدکنندگان، برندسازی لیموترش رودان در راستای معرفی و توسعه صادرات این محصول یکی از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
نامگذاری یکی از خیابان ها یا بوستان های شهر رودان به نام 'لیمو' یکی از مهمترین خواسته ها و مطالبات کشاورزان رودانی از اعضای شورای شهر رودان بود.
نخستین جشنواره لیموترش رودان با حضور احمد علی کیخا نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، سید ناصر موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، دکتر سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسین هاشمی تختی رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان و برخی از مسوولان استانی و شهرستانی و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، شامگاه جمعه 20 مرداد ماه 96 در سالن پیامبر اعظم (ص) رودان برگزار شد. 
رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند. 
هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 31 هزار هکتار به محصولات باغی و 12 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد و 80 درصد از اراضی و سطح زیر کشت منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می باشد. 
شهرستان رودان در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است. 




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار