در حالی وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم سنگ صادرات را به سینه می کوید که ضعف زیرساختهای صادراتی در کشور سالهاست این حوزه را دچار آسیبهای جدی کرده است ؛ این در حالی است که عملکرد ضعیف کرباسیان در گمرک باعث انتقاد برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان به انتخاب روحانی شده است.
کد خبر: ۴۷۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 14 August 2017
به گزارش تابناک : «مسعود کرباسیان» وزیر پیشنهادی روحانی برای کابینه جدید، برنامه های مفصلی برای صادرات دارد این در حالی است که عملکرد وی در گمرک طی 4 ساله گذشته با انتقادهایی روبه رو بود.

بر اساس این گزارش فروردین ماه امسال بود که برخی نمایندگان با انتقاد از عدم نظارت کافی در گمرکات و عملکرد ضعیف رییس گمرک، خواستار عزل وی شدند. که در این خصوص عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق کالا اعلام کرده بود: وزیر اقتصاد بجای عزل کرباسیان فقط ایرادات را توجیه می‌کند و اگر رئیس گمرک را این بار عزل نکند، وزیر بی‌کفایت را استیضاح خواهیم کرد.

نصراله پژمان فر با انتقاد از قاچاق کالا از مبادی رسمی، انتظار این بود که رئیس‌جمهور در اولین اقدام دستور می‌داد تا کرباسیان رئیس‌کل گمرک عزل می‌شد.

وی تاکید کرده بود: قطعاً حجم زیادی از قاچاق از طریق گمرک و مناطق آزاد وارد کشور می‌شود و آنچه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، واردات کالا از سوی کوله بران که برای اقتصاد معیشتی خود اقدام می‌کنند، نیست بلکه ورود هزاران کانتینر قاچاق و بدون نظارت از گمرکات است که در حال نابودی اقتصاد کشور است.

پژمانفر با انتقاد از علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی گفته بود: بارها از عملکرد مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک انتقاد و اعلام نارضایتی شده اما وزیر اقتصاد بجای عزل رئیس گمرک، کوتاهی‌ها را توجیه کرده است. در حال حاضر هم نمایندگان باید عملکرد در امر مبارزه با قاچاق را از وزیر مطالبه کنند و اگر وزیر برنامه و اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق و تغییر رئیس گمرک نداشته باشد، باید وزیر بی‌کفایت استیضاح و عزل شود.

به گفته این نماینده برخورد سطحی و جریمه سبک و کم و برخورد نامناسب باعث شده قاچاق کالا هرروز بیشتر شده و قاچاقچی هم با جسارت کار خود را ادامه دهد و این کالاها بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

سامانه گمرکی نقطه ضعف دیگر کرباسیان
این در حالی است که سال گذشته سامانه جدید گمرکی باعث اعتراضات بسیاری از ترخیص کاران شده بود.

بر اساس این گزارش سال گذشته، ترخیص کاران با ابراز نارضایتی از سامانه جدید گمرکی و طولانی شدن زمان ترخیص کالا، نسبت به صحنه سازی برای نمایش کارآمدی سیستم کارشناس مجازی در گمرک،گلایه کردند.

این عده که عمدتا از ارباب رجوعان به این گمرک و فعالان اقتصادی بوده اند نسبت به وجود مشکلات فراوان در فرآیند ترخیص کالا و سازوکارهای کند و دست و پاگیر در گمرکات کشور گلایه کرده بودند. 

بیشتر آن ها سامانه جدید گمرکی را تایید کرده اند در عین حال از برخی نقایص آن از جمله کندی، عدم تسلط ماموران گمرکی به این سامانه و به طور کلی تغییر و تحولات پیش بینی نشده و آزمون و خطایی در گمرک ابراز نارضایتی کرده اند.

این نابسامانی نیز از دیگر نقاط ضعف کرباسیان محسوب می شود که کارنامه وی را خدشه دار کرد. 

برنامه های وزیر پیشنهادی
جالب اینکه کرباسیان در خصوص برنامه خود برای ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم اقتصادی دولت، گفته است: در 35 ساله که معاون وزیر و معاون شهردار بوده‌ام با 90 درصد از اعضای کابینه همکار، معاون و یا دوست آنها بوده‌ام.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه شاید یکی از اتفاقاتی که باعث شده است که من انتخاب شوم این بوده است که به این هماهنگی برسیم، گفته: مسائل داخل دولت در خود دولت است در گمرک این مسئله را نشان داده‌ام و با 22سازمان همکاری لازم وتعامل را داشته‌ایم.

کرباسیان در خصوص برنامه خود برای یک‌سان سازی نرخ ارز و کاهش تورم نیز گفته است: حتما یک‌سان سازی نرخ ارز یک‌سری الزامات را لازم دارد تا به‌توان در شرایط مناسب این کار را انجام داد و این مسئله یک هدف است و باید به سمت الزامات اجرایی کردن این هدف حرکت کنیم تا این کار شکل بگیرد.

حال قرار است مسعود کرباسیان سکان وزارت اقتصاد را به دست گیرد و جای سوال اینکه آیا رییس گمرک که در بسیاری از زوایا ضعفهای مشهودی داشت می تواند وزارت اقتصاد را به خوبی اداره کند؟





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار