ساخت و ساز غیر اصولی در حریم دریا مشکل این روزهای بندرعباس است که سراسر نوار ساحلی قطب اقتصاد کشور را قبضه کرده و تاکنون ۵۵ نقطه غیرمجاز توسط سازمان محیط زیست هرمزگان شناسایی شده است.
کد خبر: ۴۷۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹ 16 August 2017
به گزارش تابناک : استان هرمزگان در سالهای اخیر با معضل در حال گسترش دریا خواری مواجه است که منجر به تخریب بخش گسترده از نوار ساحلی بندرعباس و سایر شهرستانها مانند قشم شده است؛از این رو دریاخواران با پیشروی در سواحل و پرکردن دریا علاوه بر تجاوز به حریم های طبیعی، موجب نابودی محیط زیست دریایی و برهم خوردن توازن سواحل شده اند.

رشد روز افزون ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم ۶۰متری دریا توسط نهادها و سازمان‌های عمومی در حالی صورت می گیرد که سازمان محیط زیست ، رییس کل دادگستری استان و  مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بارها از اعمال غیر قانونی این ارگان ها پرده برداشته اند و به صراحت بی توجهی مسئولان را به حفظ حریم دریا اعلام کرده اند.

ابوالقاسم جراره، نماینده پیشین مردم هرمزگان در مجلس بارها با تذکرات و اخطارهای خود از دست اندازی زمین خواران به حریم دریا و کوههای استان خبر داد و گفت:در شهر بندرعباس بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع ساخت و ساز در حریم دریا وجود دارد که چندین مکان عمومی توسط شهرداری بندرعباس ساخته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این تخلف توسط یک دستگاه اجرایی صورت گرفته است، گفت: برخورد با زمین خواری در حد حرف و شعار باقی مانده است .

مجید وفادار، مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به ساخت و سازهای گسترده در حریم ۶۰متری دریا توسط دستگاههای اجرایی گفت:اسکله صیادی هرمز، پلاژ بانوان، بازار ماهی فروشان، آکواریوم کپشکن و یادمان شهدای ایرباس مشکل زیست محیطی دارند و ما چهار سال است درباره این ساخت و سازها مخالفت خود را اعلام و نظر خود را نیز به دادستانی اعلام کرده ایم.

وی موج شکن هتل هما، مجتمع گردشگری هخامنش و موج شکن جنوب فرمانداری را در لیست ۵۵ نقطه غیرمجاز استان دانست.

اسکله نخلی شکل در محله نخل ناخدا، شهربازی خصوصی، مجتمع فرهنگی هنری فدک، آب شیرین کن و هتل گردشگری از جمله طرح های دولتی هستند که مجوز احداث آنها در حریم دریا صادر شده است و با صرف میلیاردها هزینه هم اکنون در میانه کار غیر فعال مانده است.

ساخت ساز غیر اصولی و خارج از عرف در حریم دریا آثار سویی را بر محیط زیست آبزیان و دریا دارد و انقراض گونه های دریایی که زیستگاهشان در نوار ساحلی است را موجب می شود.





منبع : ایکنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار