نتایج نظرسنجی اخیر موسسه «پیو» در آلمان نشان می دهد که میزان اعتماد شهروندان آلمانی نسبت به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حدود ۱۱ درصد است.
کد خبر: ۴۸۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 20 August 2017
به گزارش تابناک : این میزان، در قبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، حدود ۲۵ درصد است. اگچه میزان اعتماد شهروندان آلمانی نسبت به هر دو رئیس جمهور آمریکا و روسیه پایین است، اما این میزان در قبال دونالد ترامپ در حد یک فاجعه تلقی می شود!

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، میزان اعتماد شهروندان آلمانی نسبت به وی به مراتب بالاتر بود. همچنین در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز اکثر شهروندان و سیاستمداران آلمانی خواستار پیروزی دموکراتها و هیلاری کلینتون بودند. این نظرسنجی، از ابعاد مختلفی قابل تامل است:

واقعیت امر این است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان طی هفت ماه اخیر، یعنی از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید تا کنون، در مهار رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ناموفق عمل کرده است. موافقت نستی مرکل و حزب متبوعش یعنی حزب دموکرات مسیحی با افزایش بوجه نظامی آلمان تا سح ۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور، خشم سوسیال دموکراتها و احزاب مخالف را برانگیخته است. افرادی مانند مارتین شولتز نامزد حزب سوسیال دموکرات برای احزاب پست صدراعظمی آلمان، معتقدند که مرکل عملا در زمین دونالد ترامپ بازی کرده و در مقابل وی تسلیم شده است.

ادعای مخالفان مرکل در این خصوص تا حدود زیادی واقعی به نظر می رسد و با واقعیات جاری در سیاست خارجی آلمان مطابقت دارد. بسیاری از شهروندان آلمانی و اروپایی از صدر اعظم خود انتظار دارند که در مقابل دونالد ترامپ و سیاستهای تحمیل گرایانه وی، مواضع قاطعانه ای را اتخاذ کرده و اساسا در صدد معامله سیاسی با وی نباشد.

خواسته ای که مرکل تا کنون نسبت به آن توجهی نداشته است. صدر اعظم آلمان معتقد است که ترامپ فردی قابل معامله است و از سوی دیگر، برلین چاره ای جز همکاری با آمریکا در نظام بین الملل ندارد.

این پیش فرض نادرست سبب شده است تا صدر اعظم سرزمین ژرمنها به صورت خواسته یا ناخواسته، چاشنی احتیاط را در مواجهه با کاخ سفید در پیش گیرد. مرکل تنها یک بار در جریان برگزاری اجلاس گروه بیست در آلمان، مخالفت خود را با سیاستهای رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد. وی در آن زمان تاکید کرد که دوران یکجانبه گرایی ایالات متحده به پایان رسیده است.

در هر حال، نظرسنجی اخیر موسسه "پیو" در آلمان، می تواند زنگ خطری برای آنگلا مرکل و سران حزب دموکرات مسیحی محسوب شود. استمرار انفعال صدر اعظم آلمان و همراهانش در برابر اقدامات سلبی دونالد ترامپ، منجر به کاهش محبوبیت وی در نزد افکار عمومی خواهد شد.

حتی در صورتی که مرکل  و حزب متبوعش موفق شوند در انتخابات سراسری امسال به پیروزی رسیده و قدرت را در دست گیرند، این موضوع می تواند در آینده ای نزدیک به پاشنه آشیل قدرت سیاسی وی تبدیل شود.

بی دلیل نیست که سوسیال دموکراتها در جریان  تبلیغات و رقابتهای انتخاباتی(که حدود یکماه دیگر برگزار می شود)، صراحتا بر روی این موضوع (انفعال مرکل در برابر ترامپ) متمرکز شده اند.

در نهایت اینکه رویکرد مرکل و همراهانش باید در قبال دولت آمریکا تغییر کند. در غیر این صورت، نارضایتی اکثریت قریب به اتفاق شهروندان آمریکایی از ترامپ دامان مرکل را نیز خواهد گرفت. آیا صدر اعظم سرزمین ژرمنها پیام مهم نظرسنجی موسسه «پیو» را درک خواهد کرد؟





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار