اکرمی خواستار تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در استان هرمزگان شد و گفت: کشاورزان ما باید از لحاظ آموزش در سطح کیفی مناسبی باشند و همچنین با کمک فرمانداری ها، مراکزی در سطح شهرستان ها جهت عرضه محصولات ارگانیک راه اندازی شود.
کد خبر: ۴۸۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 20 August 2017
به گزارش تابناک : بهروز اکرمی در چهارمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هرمزگان، عنوان کرد: اگر به دنبال کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر هستیم، باید سعی در رفع مشکلات داشته باشیم که اگر قرار است تلاش کنیم تا با تغییر رفتار و نگرش مردم به موفقیت برسیم، باید ببینیم که این تغییر رفتار چگونه باید اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به پیش نویس سند استانی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، بر لزوم تعیین وظایف و نقش واحدهای مختلف همچنین همکاری بین بخشی سازمان ها و ادارات در تحقق اهداف این سند تأکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خواستار تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در استان هرمزگان شد و بیان داشت: کشاورزان ما باید از لحاظ آموزش در سطح کیفی مناسبی باشند و همچنین با کمک فرمانداری ها، مراکزی در سطح شهرستان ها جهت عرضه محصولات ارگانیک راه اندازی شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: این محصولات باید با قیمت واقعی به فروش برسد تا کشاورزان با رغبت بیشتری به سمت تولید این محصولات بروند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست گفت: 76 درصد علل مرگ و میر در دنیا بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان ها، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر است که از این میزان، 46 درصد مربوط به بیماری های فشار خون و قلبی و عروقی است.

دکتر غلامعلی جاودان جاودان با ارائه آمار مربوط به وضعیت بیماری ها در کشور و استان، همچنین شاخص وضعیت بیماری ها در افراد میانسال که از طریق سامانه سیب به تفکیک شهرستان های استان جمع آوری شده بود، افزود: سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با تلاش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است؛ 13 هدف کلی در این سند لحاظ شده که 9 هدف آن بین المللی است.

در بخش دیگری از دستور کار کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان به موضوع سلامت هوا اشاره شد که مدیرکل محیط زیست استان گزارشی از وضعیت آلاینده های زیست محیطی و آب و هوای استان ارائه کرد.

مدیر کل محیط زیست استان با اشاره به بحث کنترل و پایش آلاینده های هوا در شهرستان بندرعباس گفت: متغیرها و آلاینده های شاخص کیفیت هوای بندرعباس و صنایع غرب با استفاده از پارامترهای مربوطه و عناصر هواشناسی دما، رطوبت نسبی، سرعت باد از طریق 5 ایستگاه واقع در پالایشگاه نفت بندرعباس، گاز سرخون، منطقه ویژه پارسیان، اداره بنادر و دریانوردی و رسالت بندرعباس اندازه گیری می شوند.

مجید وفادار ابراز کرد: متأسفانه به علت هزینه بالای تجهیزات و نگهداری از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، ایستگاهها با مشکلات راهبردی زیادی روبرو هستند؛ با توجه به خطرات ناشی از آلودگی هوای توسط صنایع و تأسیسات پالایشگاهی، این صنایع ملزم به راه اندازی ایستگاههای ثابت سنجش آلاینده های هوا در محل فعالیت خود هستند.

وی تصریح کرد: پیرو مصوبه شورای عالی سلامت در خصوص اندازه گیری آلاینده های هوا با ارائه اطلاعات میزان آلایندگی و هشدار به مردم در مواقع بحرانی در شهرهای بالای 300 هزار نفر، نیازمند راه اندازی 30 ایستگاه ثابت در شهر بندرعباس هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با ارائه گزارشی در خصوص نحوه استفاده از سموم و سلامت محصولات کشاورزی در استان گفت: جهاد کشاورزی به دنبال تولید محصول سالم و ارگانیک در استان است.

وی تصریح کرد: استانداردهای استفاده از نهاده های کشاورزی در کشورها متفاوت است؛ لذا جهاد کشاورزی با برگزاری دوره های آموزش ویژه کشاورزان، سعی در استانداردسازی روند پاشش سم بر روی محصولات دارد. متأسفانه استفاده از کشاورزان فصلی توسط صاحبان زمین که اکثراً مهاجر هستند، موجب بروز مشکلاتی در عدم استفاده صحیح و اصولی سموم شده است.

ناصر حیدری پوری عنوان کرد: اگر بخواهیم به سمت تولید یک محصول سالم و ارگانیک برویم، نیازمند هماهنگی و یک حرکت جمعی هستیم؛ به طوری که در تولید، آموزش و ترویج در خصوص سموم، کم بودن میزان ماندگاری بر روی محصولات و همچنین میزان پاشش سم و فاصله آن با برداشت محصول، مناسب باشد.




منبع : پایگاه وزارت کشور 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار