افرادی که با قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ، استرس و عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنند، می‌توانند از موسیقی برای رسیدن به آرامش و بهبود خلق خود کمک بگیرند.
کد خبر: ۴۸۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 20 August 2017
به گزارش تابناک : موسیقی می‌تواند یکی از ابزارهای قدرتمند برای بهبودی سلامت ذهنی و بدنی ما باشد و به شیوه‌های مختلفی هم تاثیر بگذارد. بعضی از افراد، فواید موسیقی را برای سلامتی انسان‌ها دست‌کم می‌گیرند، اما در ادامه خواهیم دید که این هنر خاص واقعا چه توانایی‌های جادویی و عجیبی دارد.

اضطراب

هر جایی که موسیقی نواخته شود (چه در بیمارستان، چه در کلاس ورزش یا چه در مارش نظامی)، نظم خاصی به حرکات انسان‌ها می‌بخشد. به‌علاوه، سرعت رویدادها را هم با ریتم، حالت و هارمونی‌های خودش همگام می‌سازد. بعضی از اضطراب‌ها به‌سادگی نوعی انرژی انباشته‌شده هستند که می‌توانند برای پرداختن به موسیقی صرف شوند. جنب‌وجوش داشتن و خلاق بودن در موسیقی، عواملی هستند که می‌توانند باعث انبساط خاطر شوند و لحظات هیجان‌انگیز و شادی را برای افراد ایجاد کنند. به‌علاوه، موسیقی به افراد کمک می‌کند تا خودشان را بهتر از قبل درک کنند.

بیماری پارکینسون

اگر می‌خواهید یکی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را به پیاده‌روی وادار کنید، می‌توانید از موسیقی کمک بگیرید. اگر بتوانید که موسیقی دارای حس‌وحال، دارای ریتم و متناسبی برای این بیماران پیدا کنید، آنان به پیاده‌روی ترغیب می‌شوند و فعالیت بدنی بیشتری انجام می‌دهند.

تقویت خلق‌وخو

موسیقی، یکی از انواع هنری است که تقریبا همه انسان‌ها در همه سنین می‌توانند از آن لذت ببرند. هر فردی می‌تواند انواع موسیقی‌ها را بشنود و درنهایت موسیقی دلخواه و مورد علاقه‌اش را برای تقویت خلق‌وخوی خودش پیدا کند. در بعضی از مکان‌های عمومی، گوش دادن به موسیقی کلاسیک برای حفظ آرامش و تمرکز در میان شلوغی موثر است. افرادی که با قرار گرفتن در این محیط‌ها، استرس و عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنند، می‌توانند از همین موسیقی برای رسیدن به آرامش کمک بگیرند.

بهبود حافظه

قطعات موسیقی، چیزی از برهه‌های زمانی و مکانی را از زندگی ما در خود نگه می‌دارند. پس اگر یک آهنگ قدیمی و خاص را امروز بشنویم، حداقل بخشی از احساسات گذشته و خاطرات دوره‌های پیشین را به یاد می‌آوریم. به همین دلیل است که متخصصانی که از موسیقی برای درمان‌های خاص استفاده می‌کنند، از بیمار می‌خواهند که موسیقی خاص و معناداری را برای شنیدن انتخاب کند. اگر موسیقی مورد علاقه سالمندان را برای آنان پخش کنیم، دوره‌های جوانی و شادی آنان را به یادشان می‌آوریم. حتی بعضی از آنان در این حالت می‌توانند ترانه‌ها و شعرهای آن دوران را به خاطر بیاورند. یادآوری خاطره‌ها و بازگو کردن آن‌ها برای دیگران، به بهبود حافظه سالمندان و حفظ روابط اجتماعی آنان کمک می‌کند.

کمک به بعضی از بیماری‌های روانی

موسیقی‌درمانی، یکی از شیوه‌های مدرنی است که اثربخشی قابل توجهی برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دارد. این روش درمانی به سازماندهی ذهنی آنان کمک می‌کند، چون موسیقی به‌تنهایی می‌تواند از پُل بین دو نیمکره مغز عبور کند و واکنش‌های عاطفی را با پردازش شناختی در مغز این بیماران ترکیب کند.

کمک به کودکان در یادگیری درس‌ها

یادگیری یک ساز موسیقی،‌ توانایی‌های کلامی کودکان را تقویت می‌کند، اهمیت تلاش را به آنان یاد می‌دهد و هماهنگی حرکتی را در آنان بهتر می‌سازد. دلیل این اثرات مهم، درگیر شدن اجزای مختلف ذهن و بدن کودک در روند یادگیری ساز و رعایت نظم و انضباط برای کسب موفقیت است. متخصصان می‌گویند که بعضی از کودکان حساس و غیرعادی، در صورت یادگیری یک ساز موسیقی و تمرین‌های تخصصی، وضعیت بهتری پیدا می‌کنند و از انزوا خارج می‌شوند. درواقع، نه‌تنها اعتمادبه‌نفس این کودکان به‌واسطه یادگیری ساز موسیقی بهتر می‌شود، بلکه توانایی پردازش‌های ذهنی آنان نیز تقویت می‌گردد.

کمک به اجتماع‌پذیری

یکی از فواید مهم موسیقی، بیرون آوردن کودکان از انزوا و عادی کردن روند اجتماع‌پذیری در آنان است. کودکانی که نمی‌توانند با همسالان خودشان دوست شوند، با کمک موسیقی واقعا وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. موسیقی، اهمیت مشارکت با دیگران و جدی گرفتن اهداف مشترک با گروه‌های اجتماعی را به کودکان یاد می‌دهد.

 

منبع: سلامتیسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار