براساس مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌های بانکی ثابت ماند که بنا بر این تصمیم سود یکساله 15درصد تعلق میگیرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان تمام بانک‌هایی که از نهاد ناظر پولی کشور مجوز دارند در وضعیت یکسانی از لحاظ ریسک قرار ندارند و مردم باید در زمینه سپرده گذاری دقت کنند.
کد خبر: ۴۸۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 20 August 2017
به گزارش تابناک : این رقم براساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای سپرده های یک ساله حداکثر 15 درصد و برای تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، حداکثر معادل 18 درصد در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رعایت نرخ سود علی الحساب مصوب شورای پول و اعتبار در شبکه بانکی اعلام کرد: این نرخ، حداکثر سود علی الحساب است که بر اساس پیش بینی بازدهی فعالیت های اقتصادی محاسبه می شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد بر ضعف عملکرد بانک مرکزی و نبود نظارت صحیح بر بانکها هستند.

در این باره یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: تمامی مردم کارشناس امور بانکی نیستند که قبل از سپرده گذاری در بانک، ریسک سپرده گذاری مالی در بانک ها مختلف را تحلیل کنند.

شهاب نادری در خصوص نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می گوید: باید پذیرفت یکی از دلایل ایجاد مشکلات برای سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری، عدم نظارت موثر از سوی بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها بوده است.

جالب اینکه از سوی بانک مرکزی عنوان می شود سپرده گذاران خود باید در زمینه سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری و بانک ها دقت کنند به دلیل اینکه تمام بانک‌هایی که از نهاد ناظر پولی کشور مجوز دارند در وضعیت یکسانی از لحاظ ریسک قرار ندارند، که این موضوع قابل قبول نیست.

به گفته این نماینده مردم به مجوزهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی به بانک ها اعتماد می کنند بنابراین بانک ها و بانک مرکزی از اجرای تعهدات خود نباید شانه خالی کنند.

نادری با بیان اینکه نرخ سود وام های بانکی با نرخ تورم رسمی متناسب نیست، می افزاید: نظارت در زمینه اخذ نرخ سود تسهیلات از مردم ضعیف بوده است و باید بانک مرکزی به نحوی نظارت های خود را تقویت کند که بانک ها در اجرای مقررات شورای پول واعتبار تخلف نکنند.  

گفتنی است بانک مرکزی در قبال عملکرد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مسئولیت دارد و باید زمینه ارائه خدمات مطلوب بانکی به مردم را فراهم کند.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار