گزارشی از زندگی و سوابق وزرای دولت دوازدهم؛
کار بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم پس از چهار روز جلسه در مجلس شورای اسلامی پایان یافت. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی که از سه شنبه گذشته در بهارستان آغاز شده بود، با سخنان موافقان و مخالفان وزرا و دفاع کاندیداهای وزارت و رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. از ۱۷ وزیر معرفی شده ۱۶ وزیر توانستند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند.
کد خبر: ۴۸۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 20 August 2017
«حسن روحانی»، رئیس جمهور طی نامه‌ای به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، نام وزیران پیشنهادی خود برای دولت دوازدهم را به قوه مقننه معرفی کرد. برای تصدی هجده وزارتخانه دولت دوازدهم نام هفده وزیر تا امروز به مجلس معرفی شده و البته هنوز رئیس جمهور گزینه ای را برای کرسی وزارت علوم معرفی نکرده است.

به گزارش «تابناک»؛ امروز 29 مرداد، کار بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم پس از چهار روز جلسه در مجلس شورای اسلامی پایان یافت. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی که از سه شنبه گذشته در بهارستان آغاز شده بود، با سخنان موافقان و مخالفان وزرا و دفاع کاندیداهای وزارت و رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. از ۱۷ وزیر معرفی شده ۱۶ وزیر توانستند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند.

برای آشنایی بیشتر با  وزرای کابینه جدید روحانی که از امروز کار خود را در دولت دوازهم آغاز خواهند کرد، زندگی نامه و سوابق هر یک از آن‌ها را مرور می‌کنیم.
 
 
۱ - وزیر آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحائی
 
سیدمحمد بطحایی متولد ۱۳۴۲ در تهران، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است. او دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است و در سوابق خود ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرستی سابق وزارت آموزش و پرورش را دارد. پس از برکناری فانی در مهر ۹۵، حسن روحانی او را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نصب کرده بود.

بطحایی همچنین پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

او سال‌ها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی، دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.
عضویت در کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های برنامه ریزی درسی برنامه‌های توسعه پژوهش‌های آموزشی و مشارکت در ده‌ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه‌ی آموزش و پرورش از دیگر سوابق وی است.

 سیدمحمد بطحایی  با ۲۳۸ موافق وزیر آموزش و پروش دولت دوازدهم شد.

 ۲ - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی

محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولد سال در ۱۳۶۰ در شهر جهرم بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.

آذری جهرمی اردیبهشت سال گذشته با حکم واعظی وزیر ارتباطات به عنوان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد.
وی از سال ۸۸ تا ۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت.

همچنین از سال ۹۳ تا ۹۵ به مدت دو سال عضو هیأت مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بود. در سال ۱۳۹۵ نیز با تودیع خسروی، آذری جهرمی به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد و هم اینک نیز در این سمت مشغول به فعالیت است.

از دیگر مسئولیت‌هایی که آذری جهرمی در طول فعالیت در حوزه ارتباطات بر عهده داشته می‌توان به عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور، مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT، رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا و دبیر همایش بین المللی کانکت ۲۰۱۶ اشاره کرد. از آذری جهرمی به عنوان جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور یاد می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی با ۱۵۵ رأی، رأی اعتماد مجلس را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب کرد.

 ۳ - وزیر اطلاعات: سید محمود علوی

سید محمود علوی متولد سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس است. او دارای مدرک تحصیلی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است. علوی که در دولت یازدهم هم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود، عضو مجلس خبرگان رهبری از استان تهران نیز است. او پیش از این نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است.

از دیگر فعالیت‌های پس از انقلاب علوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸ - ۱۳۵۷
نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال ۱۳۵۹ - ۱۳۵۸
نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شورا‌ها و امور داخلی، کمسیون خاص وظیفه عمومی، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سال‌های ۶۸ تا ۷۰
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸
علوی معتقد است: وزارت اطلاعات در خدمت مردم و نظام است و به‌دنبال کارهایی، چون بالابردن یا پایین‌آوردن جناح‌های سیاسی نیست. او همچنین در جایی دیگر درباره وظیفه وزارت اطلاعات می‌گوید: «این وزارتخانه به هیچ جریان و جناح سیاسی وابستگی ندارد بلکه متعلق به کل نظام و مردم است.
سیدمحمود علوی با ۲۵۲ رای، رأی اعتماد مجلس را برای وزارت اطلاعات کسب کرد.

 ۴ - وزیر امور اقتصادی و دارایی: کرباسیان

مسعود کرباسیان دکتری مدیریت و برنامه ریزی است. بیش از دوازده کتاب از وی چاپ شده که مشهورترین آن‌ها دو مجموعه کتاب در خصوص جهانی شدن است که کرباسیان از استیگلیتز و بهاگواتی از مشهورترین اقتصاددانان این حوزه در جهان ترجمه کرده است.

وی یک مدیر تکنوکرات در ساختار جمهوری اسلامی بوده که سال‌های سال در حوزه‌های مختلف مدیریت کرده است. او معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است.

آخرین سمت کرباسیان، معاونت علی طیب نیا و ریاست گمرک کل کشور بود که توانست تحولی مهم در گمرک را رقم بزند. در متن برنامه‌ای که کرباسیان برای وزارت اقتصاد ارائه داده، آمده است رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم، نگاه متوازن به اقتصاد اجتماعی و مردم‌محور است. به باور دولت عدالت اجتماعی از طریق تولید ثروت بیشتر و توزیع بهینه آن حاصل می‌شود. باید در نظر داشت که دیگر رشد اقتصادی بر پایه تزریق و درآمدهای نفتی و اقتصاد وابسته به دولت قابل تداوم و از آن مهم‌تر عقلانی و منطقی نیست. بلکه رشد مستمر از راه التقای بهره‌وری، مبارزه جدی و اصولی با فساد، ایجاد شفافیت، بهبود فضای کسب و کار و حرکت در جهت اقتصاد دانش‌بنیان حاصل می‌شود.
 
 مهم‌ترین مسئولیت‌های کرباسیان در گذشته شامل موارد زیر است؛

- مشاور عالی شهردار تهران، مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی تهران از سال ۱۳۸۸ تا ۸۹
- معاون خدمات شهری شهرداری تهران از سال ۸۴ تا سال ۸۸
- رئیس کل گمرک وزارت اموراقتصادی و دارائی از سال ۸۰ تا سال ۸۴
- معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از سال ۷۷ تا سال ۸۰
- معاون بازرگانی وزارت نفت از سال ۷۶ تا سال ۷۷
- معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی از سال ۷۱ تا سال ۷۶
- معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی از سال ۶۸ تا سال ۷۱
- معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین از سال ۶۱ تا سال ۶۸،
- مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد با ۲۴۰ رأی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

 ۵ - وزیر امور خارجه: محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف متولد ۱۳۳۸ در شهر تهران دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است. وی سال ۷۱ رئیس کمیته حقوقی مجمع عمومی چهل و هفتم سازمان ملل متحد در نیویورک بود و سال ۷۲ ریاست کمیته نگارش اجلاس آسیایی حقوق بشر را در بانکوک بر عهده داشت. در اجلاس افتتاحیه کنگره حقوق بین الملل ملل متحد در نیویورک رئیس بود. او همچنین ریاست اجلاس‌ها و نشست‌های متعددی مانند کمیته حقوقی مشورتی آسیایی - آافریقایی، کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، نشست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، کمیته کارشناسان اعتمادسازی، کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران غیرمتعهد‌ها در دوربان، سمپوزیوم اسلامی گفت‌وگوی تمدن‌ها، کمیسیون خلع سلاح ملل متحد، کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی، کمیته متخصصان گفت‌وگوی تمدن‌ها در جده، کمیسیون فرهنگی یونسکو در نیویورک را بر عهده داشته است.

وی از ۸۲ تا ۸۴ معاون مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. ظریف سخنگویی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران در تهران را نیز بر عهده داشت.

او عضو هیأت علمی گروه عمومی دانشگاه تهران بوده است و در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در حوزه‌های دیپلماسی در سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و موضوعات جهانی، حل و فصل اختلافات در سازمان ملل متحد، امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی، مبانی حقوق بشر، حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بشر و سیاست جهانی تدریس کرده است. ظریف از جمله مشهورترین دیپلمات‌های برجسته ایران به شمار می‌آید.

وی تألیفات متعددی در حوزه سیاست خارجی، حقوق و روابط بین‌الملل به زبان‌های فارسی و انگلیسی دارد.

محمد جواد ظریف مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۱ / موافق: ۲۳۲ رای؛ مخالف: ۳۶ رأی؛ ممتنع: ۱۳ رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به فعالیت شد. او دوباره برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است.
 محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه با ۲۳۶ رأی توانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

 ۶ - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی

سید حسن قاضی زاده هاشمی، متولد فروردین ماه ۱۳۳۸ در فریمان است. او پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد.

وی فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ. بیمارستان لبافی نژاد ـ. طی کرد و هم اکنون استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. ده کتاب تألیفی و بیش از دویست مقاله جهانی ایشان، یکی از مراجع معتبر تحقیقات علمی در رشته چشم پزشکی محسوب می‌شود.

او متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه یازدهم است.

هاشمی که مدعی است گرایش سیاسی خاصی ندارد در دوره قبل توانست رکورددار جلب آرای موافق نمایندگان مجلس در حمایت از یک وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی باشد.

در کارنامه وزارت او اجرای طرح تحول سلامت قرار دارد. وی با اجرای طرح تحول نظام سلامت موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد. طی این طرح هزینهٔ عمل‌های جراحی به طور متوسط سه تا چهار برابر کاهش یافت. برای نمونه عمل قلب باز از یک میلیون و ۸۶۷ هزار تومان به ۸۵۷ هزار تومان و عمل سزارین از ۹۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان پس از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافت.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت توانست با ۲۵۳ رأی از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

 ۷ - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

علی ربیعی در سال ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران به دنیا آمده و پیش از انقلاب تکنیسین کارخانه «جنرال موتورز» بوده است. در سال‌های اول انقلاب نماینده کارگران و عضو شورای‌عالی کار بود. ربیعی مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی در دهه شصت و عضو شورای مرکزی خانه کارگر از بدو تأسیس تا امروز است.

وی پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داد. ابتدا از دانشگاه تهران لیسانس مدیریت دولتی خود را دریافت کرد و پس از آن فوق لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد.

ربیعی همچنین دارای مدرک دکترای تخصصی PHD مدیریت استراتژیک است. وی مدرس دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رئیس جمهور طی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ است. وی مشاور اجتماعی سید محمد خاتمی در دوره هشت ساله ریاست جمهوری وی بوده ‌است.

ربیعی مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کار و امور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۴ رای/ موافق: ۱۶۳ رای؛ مخالف: ۱۰۰ رأی؛ ممتنع: ۲۱ رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر کار مشغول به فعالیت شد.

در ۴ آذر ۱۳۹۳، ربیعی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حضور یافت، اما با کسب ۹۸ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ رأی مأخوذه نتوانست آنان را قانع کند و هفتمین کارت زرد دولت یازدهم را کسب کرد. او یک سال بعد، دومین کارت زرد خود را نیز از مجلس نهم دریافت نمود.
علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانست  ۱۹۱ رأی رای اعتماد کسب کند.

 ۸ - وزیر جهاد کشاورزی: محمود حجتی

محمود حجتی نجف آبادی متولد نجف آباد اصفهان و از اعضای اصلاح‌طلب کابینه اول روحانی محسوب می‌شود. او عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است.

 او در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کار که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، گردید و در در رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رأی اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت ماند.

حجتی در دوران وزارتش طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳ درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶ ٫ ۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد؛ لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد.

وی در دوره قبل در نهایت توانست با ۱۷۷ رأی از ۲۸۴ رأی ماخوذه از مجلس تصدی وزارت جهاد کشاورزی را برای چهار سال به دست بیاورد.
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی توانست با ۱۶۴ رأی اعتماد مجلس را کسب کرد.

 ۹ - وزیر دادگستری: سید علیرضا آوایی

علیرضا آوایی که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری دولت دوازدهم و برای جلب رأی اعتماد به مجلس معرفی شد پیشتر رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم بوده است.
 این قاضی عالی رتبه عضو مؤسس و رئیس هیأت امنای انجمن حقوق شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فراصنفی در نظام حقوق ایران است. وی برادر احمد آوایی (نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع) است.

آوایی از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده‌است.

 وی، دادستان عمومی و انقلاب دزفول، دادستان عمومی و انقلاب اهواز، رئیس کل دادگستری استان لرستان، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، رئیس کل دادگستری استان تهران، قاضی دیوان عالی کشور، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال ایران و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور ازسال ۱۳۹۵ تا کنون را در کارنامه کاری خود دارد. آوایی پیش از این به عنوان مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان مشغول بوده است.
سیدعلیرضا آوائی، وزیر دادگستری توانست با ۲۴۴ رأی رای اعتماد مجلس را کسب کند.

 ۱۰ - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

سرتیپ «امیر حاتمی» متولد سال ۱۳۴۵ استان زنجان است. وی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به عضویت فعال بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس توانست در عملیات مختلف «جنگ تحمیلی» به ‌ویژه عملیات غرورآفرین «مرصاد» حضور فعال داشته باشد. او دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش است و مدرک کارشناسی مدیریت علوم دفاعی را کسب کرده است. او همچنین دانش‌آموخته دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در مقطع کارشناسی ارشد نیز است.

در کارنامه سرتیپ «حاتمی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تأمین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت «امام خامنه‌ای» (مدظله العالی) شده است.

همچنین در سوابق خدمتی وی فرماندهی یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور موجود است. وی در سال ۱۳۷۷ به دلیل خدمات، شایستگی‌های خدمتی و لیاقت پس از ارتقاء دو درجه ارشدیت با تصویب فرمانده معظم کل قوا به ترفیع درجه سرتیپ دومی نائل و به سمت معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

از مسئولیت‌های مهم امیر حاتمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فرمانده یگان‌های ارتش در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور به مدت حدود ۷۰ ماه‌
معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت حدود ۷ سال
رئیس دفتر روا‌بط بین‌ا‌لملل و رئیس گروه مشاورین عالی فرماندهی کل ارتش ج. ا. ا‌
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح به مدت حدود ۵ سال
جانشین سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری رئیس وقت ارکان و امور مشترک نیرو‌های مسلح به مدت حدود ۲. ۵ سال
مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح سردار سرلشکر دکتر فیروز آبادی رئیس وقت ستاد کل نیرو‌های مسلح در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء ص. (جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت یازدهم)
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت یازدهم
امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع توانست با ۲۶۱ رأی، اعتماد مجلس را کسب کند.

 ۱۱ - وزیر راه و شهرسازی: عباس آخوندی

عباس احمد آخوندی متولد ۱۳۳۶ در نجف است. او در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند. وی هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیأت‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد گروه بریتانیاست.

 آخوندی پیش از این از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در زمان وزارت علی اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور، و بین ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

وی در بهمن ۱۳۶۵ بعنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد. در سال ۱۳۷۲ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. در این دوره برنامه‌های راهبردی در این وزارتخانه از جمله نظام پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی تحت عنوان طرح پاک که یک مدل توسعه پایدار در بخش مسکن است اجرا می‌شود. هم‌چنین وی طرح آمایش سرزمین و طرح‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای را که موجب توزیع خدمات و جمعیت در سرزمین به صورت متوازن است را به تصویب می‌رساند.

عباس احمد آخوندی برای ورود به کابینه یازدهم در سمت وزیر راه و شهرسازی توانست با کسب ۱۵۹ رأی از ۲۸۴ رأی ماخوذه از مجلس شورای اسلامی تصدی وزارت مزبور را به دست بیاورد. وی در مراسم معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد، ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست. چون این طرح با زندگی ۱۰ میلیون ایرانی گره خورده است.

در سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید. بار دیگر در ۱ اسفند ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی مجدداً استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رأی نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.
عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ۱۸۸ رأی موافق نمایندگان مجلس مجددا وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شد.

 ۱۲ - وزیر صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. او در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی وزیر بازرگانی بوده‌است. جمهوری اسلامی ایران و وی عضو جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و از حامیان محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود.
 
او از سال ۱۳۸۵ تا کنون به حکم رهبر معظم انقلاب ایران عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شوراست.
از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیأت امناء ستاد اجرایی فرمان امام با نظر رهبری در سمت ریاست ستاد اجرایی فرمان امام نیز مشغول به خدمت بود.

ازسال ۱۳۷۰ تاکنون عضویت در هیأت امناء آستان شاه‌عبدالعظیم و عضویت و دبیری هیئت امناء مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف محمدی ری شهری بر عهده دارد.
از سال ۱۳۶۸ در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، همزمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، بعنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.

در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ وی با توجه به مقبولیتی که نزد طرفین دعاوی سیاسی وقت در کشور داشته است، در جریان انتخابات مجلس هفتم، وقوع تحصّن در مجلس ششم و نیز با تشکیل شورای سران سه قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی و همچنین در جریان دستگیری برخی عناصر سیاسی و اقتصادی در آن دوران، به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور در حل و عقد مسائل موجود بین دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و قوه قضائیه ایفای نقش کرده است.
محمد شریعتمداری، با  کسب ۲۴۱ رأی موافق از نمایندگان مجلس وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت شد.

 ۱۳ - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی فعال فرهنگی و حوزوی ایرانی زاده ۱۳۴۲ در مشهد بوده و هم‌اکنون دارای تحصیلات دکترای فلسفه است. او به واسطه حضور در منصب معاونت فرهنگی و سرپرستی چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه سیاست و رسانه شد.

 سید عباس صالحی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند؛ از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذرانیده و مجددا به مشهد عزیمت داشته و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال ۷۶ مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.

در سال ۶۷ ـ. ۶۵ سردبیر مجله حوزه و در سال ۷۶ ـ. ۷۳ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود، از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیأت مدیریه دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیأت امنای آن) بود. از سال ۷۶ مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو هیأت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود.

از سال ۶۱ در مجله حوزه به عنوان یکی از نویسندگان آن مشغول به فعالیت بود، همچنین از همکاران تفسیر راهنما از ابتدای فعالیت تا مراحل پایانی آن بود. از تالیفات وی می‌توان به، «‎تفسیر راهنما» اشاره کرد که در آن نقش ‎محقق را داشت، کتاب «حوزه و روحانیت»، «‎دانشگاه و دانشجو» از دیگر تالیفات اوست، البته ۲۲ مقاله هم نوشته که از آن جمله می‌توان به، ‎ابوذر امام، اسوه امام، ‎امام و سلوک تفسیری و... اشاره کرد.

 وزیر پیشنهادی از سوی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۴ سال و دارای دکترای فلسفه است و دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد است.
سیدعباس صالحی با  ۲۴۲ رأی موافق  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم شد.

 ۱۴ - وزیر کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی در سال ۱۳۳۸ در شیروان متولد شده است. وی دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره علی لاریجانی بوده است.

از پست‌های دیگر رحمانی فضلی می‌توان به ریاست دوره‌ای اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

 وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکترای جغرافیا گرایش انسانی از دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد. وی از سال ۱۳۸۲ تا کنون استادیار دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

 رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، رئیس شورای امنیت کشور، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. او از مدیران اصولگرای باسابقه در ایران است که سابقه فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی متعددی را به همراه دارد. از مهمترین سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی از شهرستان شیروان و قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره ریاست علی لاریجانی در سازمان صدا و سیما، اشاره کرد.

وی در بازه‌ای از دوره ریاستش که همزمان با دولت‌های نهم و دهم همزمان شد، همواره در مقابل تخلفات محمود احمدی‌نژاد اقدام به اعتراض می‌گشود و خواستار پاسخگویی دستگاه‌های دولتی نسبت به تخلفات مالی رخ داده در دولت بود.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با کسب ۲۵۰ رأی موافق از مجلس مجددا وزیر کشور شد.

 ۱۵ - وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه متولد یکم تیر ۱۳۳۱ در کرمانشاه است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در کابینه محمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نمود. در دولت‌های سوم و چهارم به نخست‌وزیری میرحسین موسوی؛ ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی؛ ۸ سال بعنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم به ریاست محمد خاتمی؛ نیز ۸ سال عهده‌دار وزارت نفت بود. وی هم‌اکنون در دولت یازدهم عهده‌دار وزارت نفت می‌باشد.

زنگنه به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران (۲۲ سال بدون احتساب دولت یازدهم) به «شیخ الوزراء» مشهور است. وی را موفق‌ترین وزیر نفت ایران در توسعه و جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران می‌دانند.

بیژن زنگنه از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی بوده و دارای سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و بنیاد باران است. بیژن نامدار زنگنه ابتدا در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد، پا به دولت نهاد. در آبان ۱۳۶۱ بنا به دعوت مدیران وقت جهاد سازندگی به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد. در پی تشکیل وزارت جهاد سازندگی در دولت سوم جمهوری اسلامی به ریاست سید علی خامنه‌ای، از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ بعنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی فعالیت نمود. در آخرین سال فعالیت دولت چهارم، در فاصله سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ عهده‌دار وزارت نیرو بود. وی در کابینه اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ برای دو دوره متوالی نیز وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. در دولت اصلاحات به ریاست سید محمد خاتمی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ نیز برای دو دوره متوالی وزیر نفت ایران بود.

 در جلسه رأی اعتماد وزیران در کابینه یازدهم بیژن نامدار زنگنه با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۳ ممتنع و ۱۰۴ مخالف، موفق به کسب اعتماد نمایندگان مجلس نهم شد و برای سومین بار به‌عنوان وزیر نفت در دولت‌های ایران انتخاب شد.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر  نفت با ۲۳۰ رأی مجددا وزیر نفت دولت روحانی شد.

 ۱6 - وزیر ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

مسعود سلطانی‌فر (متولد ۱۳۳۸ در تهران)، سیاست‌مدار اصلاح طلب، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عضو غیرموظف هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، عضو سابق فراکسیون اصلاح طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و از اعضای حزب اعتماد ملی است. وی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی‌فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. وی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است. سلطانی‌فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده است.

وی در دوره‌ای که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ راه یافت و هنگامی که دولت اصلاحات تازه روی کار آمده بود، قائم‌مقام مصطفی هاشمی طبا شد.

سلطانی‌فر که در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران توانسته بود جایگاه ۳۲ را کسب کند، به عنوان اولین عضو علی‌البدل شورای شهر انتخاب شد که نهایتاً با حذف محمد مهدی مفتحبه دلیل راه یافتن وی به مجلس شورای اسلامی در انتخابات میان دوره‌ای، به شورای اسلامی شهر تهران راه یافت.
سلطانی‌فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نهم نشد. وی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با ۱۱۷ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.

پس از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان، سلطانی فر مجددا از سوی رئیس جمهور به عنوان نامزد وزارت ورزش به مجلس معرفی شد. در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی در ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۹۵ سلطانی‌فر توانست با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به سمت وزارت ورزش و جوانان برگزیده شود.
مسعود سلطانی نفر، وزیر ورزش و جوانان با ۲۲۵ رأی موافق توانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار