۱۲ هزار کود‌ک‌آزاری در سال 95 ثبت شده است؛
کد خبر: ۴۸۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 05 March 2017

به گزارش روزنامه جهان صنعت: مبحث تلخ کودک‌آزاری و آمار مربوط به این آسیب اجتماعی دهشتناک، این بار توسط یکی دیگر از مراجع رسمی اعلام شده است.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تعداد موارد کودک‌آزاری اطلاع داده شده به اورژانس‌اجتماعی حدود ۱۲ هزار مورد و تعداد موارد همسرآزاری ۱۱ هزار مورد بوده است.
حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین آمار کودک‌آزاری و همسرآزاری در کشور عنوان کرده: تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری حدود ۶۰۰ هزار تماس با خط ۱۲۳ داشتیم که از این میزان ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با بهزیستی، ۵/۸ درصد تماس‌ها مرتبط با کودک‌آزاری و ۵/۷ درصد نیز مربوط به همسرآزاری بوده است.
این در حالی است که رییس اورژانس اجتماعی تهران نیز در تایید این اظهارنظر در گفت‌وگوی چندی قبل خود با «جهان‌صنعت» تاکید کرده بود میزان کودک‌آزاری‌هایی که به این نهاد اطلاع‌رسانی می‌شود، بسیار بیشتر از همسرآزاری‌های اعلام شده است. وی در تشریح این مساله عنوان کرده بود: هر کسی می‌تواند کودک‌آزاری‌هایی که در جامعه شاهد بوده یا والدین کودک را می‌شناسد به اورژانس اجتماعی اطلاع‌رسانی کند. مسوولان ذی‌ربط به همراه مشاور و مددکار به آنجا مراجعه کرده و پس از اطمینان از صحت و سقم مساله، ابتدا با والدین یا هر کسی که مرتکب کودک‌آزاری شده صحبت می‌کنند و مشاوره می‌دهند و سپس در صورتی که وضعیت کودک در آن محیط برای سلامت جسم و روحش خطرناک و آسیب‌زننده باشد، کودک را به بهزیستی جهت درمان و نگهداری منتقل می‌کنند تا وضعیت ثبات خانواده کودک مشخص شود.مسعودی‌فرید با اشاره به اینکه تعداد موارد کودک‌آزاری اطلاع داده شده به اورژانس ‌اجتماعی حدود ۱۲ هزار مورد و تعداد موارد همسرآزاری ۱۱ هزار مورد بوده است، اظهار کرد: علت بالا بودن آمار کودک‌آزاری در تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۲۳ آن است که مردم روی کودکان حساس‌تر بوده و می‌دانند کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه هستند به همین دلیل اگر فردی از موضوع مطلع شود سریعا با ۱۲۳ تماس می‌گیرد اما ممکن است در موارد همسرآزاری فکر کنند آنها بزرگسال هستند و می‌توانند شکایت کنند یا مشکل خانوادگی است و حق دخالت ندارند بنابراین به دلیل حساسیت مردم به موضوع کودکان این مورد بیشتر به سازمان بهزیستی اطلاع داده می‌شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید براینکه این نوع خشونت در همه کشورها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ادبیات رایج درخصوص سوء‌رفتار با کودکان شایع‌ترین نوع را بی‌توجهی به کودکان، آموزش و بهداشت آنها، فقدان ارتباط عاطفی و بی‌محبتی نسبت به کودکان می‌دانند.وی توجه به سبک‌های فرزندپروری به‌عنوان یک رویکرد پیش‌گیرانه را از عواملی خواند که با آموزش مهارت، مدیریت هیجانات و روش‌های رفتار با فرزند می‌تواند به کاهش آسیب‌رسانی به کودکان کمک کند.مسعودی‌فرید همچنین به قانون ۹ ماده‌ای مصوب سال ۱۳۸۱ اشاره و عنوان کرد: این قانون صراحتا اعلام کرده که کودک‌آزاری جرمی عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هرکس اطلاع یابد و بداند که جایی انجام می‌شود حتما باید فرد را به محاکم قضایی معرفی کند در غیر این صورت وی هم مجرم است. اگر مردم بدانند که هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه موضوعات خانوادگی کودک خود را مورد آزار قرار دهد و در این زمینه قانون داریم می‌تواند به کاهش آن در جامعه منجر شود.وی با یادآوری اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان چندین سال است در مجلس مانده،‌ تصریح کرد: ما از این موضوع نگرانیم، زیرا این لایحه به موضوع غفلت از کودکان به طور مفصل پرداخته است ولی هنوز مسیر جدی را طی نکرده و تاکنون تنها شش ماده آن در کمیسیون قضایی بررسی شده و راه زیادی دارد که در کمیسیون بررسی شده و به صحن مجلس بیاید. این همان امری است که مدت‌هاست در تعلل است و مشخص نیست چرا معاونت امروز زنان اقدامی جدی و پرفشار برای تصویب این قانون حمایتی درخصوص وضعیت کودکان انجام نمی‌دهد. این در حالی است که همان سال نخست آغاز دولت یازدهم زمانی بود که برای تصویب این قانون معطل مانده بحث‌هایی جدی مطرح می‌شد و انتظار می‌رفت به موقع به اتمام برسد. اما به واقع هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و تا زمانی که این قانون تصویب نشود هر کسی به‌خصوص در والدین به راحتی می‌تواند مرتکب هر نوع کودک‌آزاری شود و قانون هم نتواند با او برخورد جدی و مناسبی داشته باشد.
«اینکه هنوز این قانون در مجلس مانده و به تصویب نرسیده است و هنوز مسیر نهایی را طی نکرده نشان می‌دهد که چقدر کودکان در کشور ما مظلوم هستند، زیرا اگر به جای این قانون، قانون دیگری بود تاکنون مسیر خود را طی کرده بود». اینها هم اظهارات گلایه‌آمیز مسعودی‌فرید درخصوص معلق ماندن قانون حمایت از کودکان است.
کودک‌آزاری جسمی شدید فقط به ما گزارش می‌شود
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه بیشترین آمار کودک‌آزاری اطلاع داده شده به سامانه ۱۲۳ کودک‌آزاری جسمی از نوع شدید است و انواع دیگر آن به ما گزارش نمی‌شود، اظهار کرد: این درحالی است‌ که ممکن است تاثیر کودک‌‌آزاری‌های روانی از نوع جسمی آن بیشتر باشد و این جنبه‌ای است که بیشتر باید به آن توجه شود. تحقیر، توهین، پایمال کردن عزت‌نفس کودک و تبعیض همگی از موارد آزار روانی هستند که رفع این مشکل نیاز به یک برنامه اطلاع‌رسانی و آموزشی پیوسته دارد.مسعودی‌فرید درخصوص نوع فرزندپروری و آموزش به مادران و در کل والدین، توسط وزارت بهداشت در دوره‌های بارداری مادران، مهدهای کودک و مدارس توصیه‌های جدی کرده است تا اقدامی منجر به آسیب کودکان نشود. مسلما نظام سلامت، آموزش‌وپرورش، بهزیستی و رسانه می‌توانند از تعدد کودک‌آزاری در کشور که میزان بالایی از آنها روانی است، بکاهند و همین‌طور مردم را با قوانین آشنا کنند تا جامعه بداند که کودک‌آزاری به هیچ عنوان در قوانین و دین ما قابل پذیرش نیست.همچنین چندی قبل، رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در اظهارنظری دیگر عنوان کرده بود بیشتر کودک‌آزاری‌ها از سوی والدین در منازل و به صورت پنهانی صورت می‌گیرد به طوری که سال گذشته حدود هشت هزار و ۶۶۴ مورد تماس تلفنی با مرکز اورژانس اجتماعی صورت گرفته است که البته ممکن است این آمار در واقعیت بیشتر باشد زیرا بسیاری از کودک‌آزاری‌ها در خانواده پنهان می‌ماند.این افراد برای حفظ آبروی خانوادگی سعی دارند بروز این حوادث و اتفاقات را در خانه مکتوم نگهدارند، حتی افراد دیگری غیر از خانواده نیز از روی خجالت و ترس از آبرو تا جایی که امکان دارد بروز حوادث کودک‌آزاری را پنهان نگه می‌دارند، مگر اینکه آسیب جدی به کودک وارد شده باشد و به شکایت و دادگاه برسد و خود این پنهانکاری و ترس از اطلاع‌رسانی منجر به اتفاقات خطرناکی می‌شود.حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور نیز درخصوص آمار کودک‌آزاری در نیمه نخست سال 95 گفت: تاکنون مسوولان 11 استان کشور گزارش‌های دریافتی مبنی بر کودک‌آزاری در شش ماهه نخست سال‌جاری را به اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور ارسال کرده‌اند، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، همدان، گلستان، قم، گیلان، کرمان، تهران، البرز و قزوین استان‌هایی هستند که آمار کودک‌آزاری خود را اعلام کرده‌اند.
وی با ارائه آماری از تعداد افراد زیر 18 سالی که در بازه زمانی شش ماهه مورد آزار قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: براساس آمار، 102 دختر و 107 پسر در سنین مختلف از نوزادی تا قبل از 18 سالگی از سوی والدین خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند که از این تعداد 104 نوزاد بوده‌اند. از این تعداد 110 نفر به خانواده‌های خود ارجاع و 87 کودک به سازمان بهزیستی سپرده شده و سرپرستی هشت کودک نیز به اقوام‌شان سپرده شدند. همچنین چهار مورد منجر به فوت کودکان شده و بیشترین آمار کودک‌آزاری‌ها متعلق به تهران بوده است. وی تاکید کرد: فعال بودن سازمان‌های حمایت‌کننده از مادران و کودکان در تهران منجر شده کودکان شناسایی شوند و در نهایت مورد حمایت قرار گیرند.با این اوصاف و نحوه اطلاع‌رسانی از وضعیت کودک‌آزاری در کشور باید گفت اوضاع نامناسب‌تر از تصورات اجتماعی است. اگر بپذیریم که با یک فریاد کوچک و تحقیر کودک هم دچار کودک‌آزاری می‌شویم وهمین مساله موجب شکل‌گیری الکن و ناقص و آسیب‌زای شخصیت کودک در آینده می‌شود، شاید در نوع فرزنددار شدن یا در مواجهه و برخورد با کودکان کمی بهتر رفتار کنیم یا حداقل خود را ملزم بدانیم که رفتار درست را بیاموزیم. در این صورت، هم فرزندان سالم و کمتر آسیب‌دیده‌ای به جامعه تحویل می‌دهیم و هم آینده آنان را شکوفا می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار