معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مطالبه هایی از سوی برخی مردم در مورد حضور نداشتن مسئول فنی در برخی داروخانه های جزیره کیش مورد بررسی این دانشگاه قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۸۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 05 September 2017
به گزارش تابناک : دکتر فاطمه دباغ روز سه شنبه ابراز کرد: در مورد حضور نداشتن مسئول فنی در زمان تحویل دارو به مشتری در شعبه های دوم برخی داروخانه های جزیره کیش باید بررسی لازم صورت گیرد. 
جزیره کیش 4 داروخانه خصوصی و 3 داروخانه دولتی دارد که یک داروخانه در کلینیک امام علی(ع) و همچنین یک داروخانه دیگری وابسته به بیمارستان کیش دایر شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه فعالیت داروخانه ها بدون داشتن مسئول فنی غیر مجاز است گفت: مسئول فنی واجد شرایط همان دکتر دارو ساز است که باید در تمام ساعات فعالیت در داروخانه حضور داشته باشد. 
وی در مورد عرضه دارو، کنترل نهایی و صحت تحویل دارو به مشتری بر اساس نسخه پزشک افزود: مسئول فنی یا داروساز حاضر در داروخانه باید کنترل نهایی دارو را انجام دهد و پاسخگوی سئوالات مشتریان در این زمینه باشد. 
وی در مورد داروخانه هایی که بدون حضور مسئول فنی فعالیت می کنند گفت: فعالیت داروخانه بدون داشتن مسئول فنی غیر مجاز است و مسئول فنی واجد شرایط که همان دکتر دارو ساز است باید در تمام ساعت های فعالیت در داروخانه حضور داشته باشد. 
دکتر دباغ در مورد تحویل اشتباهی دارو به مشتری و این که چه کسی پاسخگوست؟ افزود: مسئولیت پیچیدن نهایی نسخه با مسئول فنی یا دکتر دارو ساز داروخانه است و در این زمینه کمیسیون های قانونی همچون سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان پیگیر هستند ، در صورت بروز هر گونه مشکل در نهایت تبعات قانونی بر عهده مسئول فنی داروخانه خواهد بود. 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص شرایط اعطای مجوز به داروخانه ها گفت: برای دریافت مجوز، متقاضیان در مرحله نخست باید از طریق سامانه مدیریت امور تبادل اطلاعات وزارت بهداشت که تمامی درخواست ها در آن ثبت می شود درخواست تاسیس داروخانه را و اینکه متقاضی کدام منطقه هستند ثبت کنند و یا به صورت کتبی تقاضای خود را مطرح کنند. 
وی اظهار کرد: اعطای مجوز بر اساس امتیازات کسب شده متقاضیان و هم چنین تعداد جمعیت منطقه درخواستی داده می شود و متقاضیانی که بالاترین امتیاز را داشته و مدارک و مستندات کافی و کامل را ارائه کنند از طریق جلسه کمیسیون قانونی ماده 20 امور داروخانه ها و شرکت های توزیع که در دانشکده علوم پزشکی برگزار می شود به آنان مجوز اعطا خواهد شد. 
این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : بعد از اعطای مجوز ،متقاضیان می توانند در مدت شش ماه پروانه تاسیس خود را در مکان مناسب به مرحله بهره برداری برسانند و پس از آن نظارت های دانشکده علوم پزشکی بصورت مستمر انجام می گیرد 
وی در مورد مجوز و پروانه داروخانه های کیش نیز تصریح کرد :موضوع اجازه فعالیت و پروانه با هم متفاوت است هر داروخانه ای که فعالیت می کند مجوز فعالیت دارد ، برخی موفق به کسب پروانه شده اند و برخی یا در حال گذراندن مراحل دریافت پروانه هستند و داروخانه های کیش مجوز فعالیت دارند. 
دکتر دباغ با تاکید بر اینکه تمامی داروخانه ها و شرکت های پخش مورد بازرسی قرار می گیرند اظهار کرد: جدا از اینکه بازرسی هایی توسط دانشگاه انجام می شود می توانیم بازرسی های مشترکی نیز با سازمان هایی همچون تعزیرات حکومتی ،سازمان های بیمه گر از تمامی داروخانه ها و مراکز عرضه کالاهای سلامت داشته باشیم. 
وی گفت: هر مکانی که عرضه دارو در آن بصورت غیرقانونی و بدون مجوز ارائه شود پس از مطلع شدن و دریافت گزارش تعطیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند تا این مرجع به تخلفات آنها رسیدگی کند. 
دباغ در مورد گران فروشی داروها در برخی از داروخانه و انتقاد مردم از این موضوع به ایرنا گفت: افرادی که گمان می کنند قیمت داروهای ارائه شده گران محاسبه شده ابتدا از مسئول داروخانه قیمت را سئوال کنند که مسئول فنی هم باید پاسخگو باشد، برخی مواقع ممکن است کارخانه سازنده دارو قیمت جدید را بر روی جلد جعبه دارو لحاظ نکرده باشد هم چنین حق فنی نیز برای برخی از داروها وجود دارد که به قیمت دارو اضافه خواهد شد که این دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی تاکید کرد: در صورتی که مشتریان از توضیحات مسئول فنی در خصوص علت گرانی برخی داروها متقاعد نشدند می توانند با مراجعه به معاونت غدا و دارو ، سامانه 190و همچنین وب سایت دانشگاه قسمت اعلام شکایت و یا با شماره تلفن 07633758551 شکایات خود را اعلام کنند که این معاونت در مدت 48 ساعت پاسخگوی مشتریان خواهد بود. 
دکتر دباغ اضافه کرد: قیمت یک دارو از یک شرکت مشخص نمی تواند با دو قیمت در داروخانه ها ارائه شود ، داروخانه ای که بیشتر از قیمت روی جلد دارو را عرضه کند تخلف کرده است . 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مورد فروش داروی مسکن در برخی سوپرمارکت ها اظهار کرد: عرضه هرنوع دارو به غیر از محل داروخانه غیر قانونی است و به محض دریافت گزارش در کوتاهترین زمان برای تعطیلی آن اقدام و متخلف نیز به مراجع قانونی تحویل خواهد شد. 
دباغ در مورد عرضه دارو بدون نسخه نیز گفت: فهرست داروهایی که بدون نسخه می توان در اختیار مردم گذاشت از سوی سازمان غذا و دارو مشخص شده است ، در مواردی که داروی بیماری به اتمام رسیده و فرصتی برای تمدید نسخه نیست دکتر دارو ساز می تواند با تشخیص و دیدن نسخه قبلی آن را به صورت محدود در اختیار بیمار قرار دهد . 
وی در مورد داروهایی که بدون نسخه نمی توان در اختیار مشتری قرار داد گفت: فهرست این داروها مشخص است و شامل انواع روانگردان ها و داروهای اعصاب و روان ، فرآورده های تزریقی ، آنتی بیوتیک و کورتون ها است و داروخانه هایی که از این فهرست تخطی کنند با اعلام گزارش و یا بازرسی های انجام شده با آنان برخورد می شود.
دکتر روشن مسئول فنی بیمارستان کیش نیز با بیان اینکه برای بیمارستان کیش یک پروانه صادر شده است گفت: مسئول فنی داروخانه به هر دو داروخانه نظارت و کنترل دارد.
وی افزود: برای داروخانه کلینیک امام علی (ع) نیز مسئول فنی مشخص شده است .
این درحالی است که به گفته تعدادی از مشتریان داروخانه شعبه دوم بیمارستان کیش و همچنین داروخانه کلینیک امام علی (ع) در بیشتر زمان ها داروها بدون حضور مسئول فنی در اختیار مشتریان قرار داده می شود.
 
 
 
 
 
منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار