رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: رئیس پیشین بانک ملی کرمان بازداشت شد/حقوق نمایندگان پایین‌تر از مصوبه قانون مدیریت خدمات کشوری است/پای بیت کوین به مجلس هم باز شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۴۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵ 18 December 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.


در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

قطعاتی از موشک را تحویل ما بدهند تا اظهارنظر کنیم

امیر حاتمی در رابطه با اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد کمک تسلیحاتی ایران به یمن و استفاده از موشک ایرانی برای حمله به ریاض، گفت: بنابر ادعای مطرح شده، مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی، نماینده دائمی آمریکا مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصار الله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است. حاتمی با بیان اینکه دیوار حاشا بلند است، تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود تا بتوان ضمن بررسی، نظر نهایی را اعلام کنیم. وزیر دفاع در گفت‌وگو با خانه ملت یادآور شد: بدون بررسی و از راه دور نمی‌توان پاسخ این ادعا را داد، از این رو به زودی شکایت جمهوری اسلامی در قالب درخواستی تهیه و به سازمان ملل ارجاع خواهند کرد.


بودجه دولت برای تشکیلات حوزوی راه دوری نمی‌رود

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است  که تشکیلات فرهنگی در حوزه با وجوهات اداره نمی شوند و به بودجه دولتی نیاز دارند. وی در خصوص بوجه حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر دولت مواردی را اختصاص می دهد، راه دوری هم نرفته، چراکه زندگی و معیشت شان لنگ است و کارهایشان پول میخواهد. وی افزود: همانطور که دولت به دانشگاه کمک می کند، به حوزه هم باید کمک کند و این راه دوری نمی رود. بنایران این بحث بعید و غریب نیست و لازم است./انتخاب


اینکه نماینده‌ای بگوید نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به خودش مربوط است 

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به نطق محمود صادقی که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی گفته بود «نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند»، گفت: شورای نگهبان طبق قانون به صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات رسیدگی می‌کند، اگر قانون اشکال دارد، اصلاح شود. عباسعلی کدخدایی تصریح کرد : اینکه نماینده‌ای در نطق مجلس بیان می‌کند که نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به خود این نماینده مربوط است، اما شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و اگر قانون اشکال دارد، قانون اصلاح شود. وی با اشاره به کاهش جلسات علنی مجلس در دوره کوتاهی و سوءتفاهم‌هایی که برای برخی به وجود آورد، گفت: تصور غلطی است که فکر شود مجلس اگر جلسه علنی ندارد، پس بیکار است بلکه نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و پیگیری‌ها و مطالعات مربوط به قانونگذاری و نظارت فعال هستند و برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به مشکلات موکلان‌شان فعال هستند./ایسنا


موسسات مذهبی قم خودشان از بودجه صرف‌نظر کنند

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در پاسخ به سئوالی در مورد بودجه برخی موسسات و نهادها که اخیرا در فضای جنجالی مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: بعید می دانم بودجه موسسات و نهادها در قم حذف شود. من در کمیسیون فرهنگی در این رابطه بحث کردم و با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) که می فرمایند، فقر از هر دری وارد شود، دین از همان در خارج می شود، گفتم که وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و این بودجه به ملت فشار می آورد. اگر بحث اقتصاد مقاومتی است، بنابراین باید از یک جاهایی بزنیم و در مقابل نباید به مردم و طبقه فرودست فشار مضاعف وارد شود. وی با اشاره به کم توجهی به مسائل مهمی چون زنان سرپرست خانواده، عنوان کرد: متاسفانه در این میان، در بودجه 97، اعتبارات لازم برای زنان سرپرست خانواده، نسبت به سال قبل کم  شده است. خب کجای این کار منطقی است؟ من فکر می کنم این نهادها و افرادی که کمک دریافت می‌کنند، باید از این بودجه ها صرف نظر کنند.


مهدی هاشمی و بابک زنجانی اهل تیاتر نیستند

مدیرکل زندان های استان تهران درباره اینکه آیا از زندانیان امنیتی و چهره های خبرساز مانند بابک زنجانی و مهدی هاشمی در هفدهمین جشنواره تئاتر زندان های سراسر کشور حضور دارند؟ گفت: از متهمان امنیتی فکر نمی کنم کسی حضور داشته باشد زیرا آنها اهل تئاتر نیستند./ایسنا


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تغییر کرد 

حسین انتظامی دقایقی پیش با تایید رفتنش از معاونت مطبوعاتی، جایگزین خود را معرفی کرد. انتظامی که از سال ۹۲ به مدت شش سال عهده‌دار معاونت مطبوعاتی بود، با انتشار توئیتی، محمد سلطانی‌فر را به عنوان جایگزین خود معرفی کرد. او ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه در حساب توئیتر خود نوشت: «قرار است به‌زودی دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بشوند. سوابق موثر علمی و حرفه‌ای ایشان نویدبخش توسعه و ارتقاء کیفی رسانه‌هاست.»/ایسنا


واکنش وزیر کشاورزی به ویدئوی برنجکار گیلانی

وزیر جهادکشاورزی با انتشار پیامی درباره حواشی ایجاد شده بابت انتشار یک فیلم در فضای مجازی، «از این که شائبه توهین به بندگان خدا حتی به ذهنش خطور کرده باشد، به خداوند متعال پناه برد». محمود حجتی در پیامی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «خدا نیامرزد حجتی را اگر خدای نکرده شائبه توهین به بندگان خدا را در سر خود بپروراند؛ چه رسد به کشاورز دلسوخته و زحمت کشی که تلاش می کند افت قیمت حاصل تلاش سالانه محصولش (برنج) را به گوش مسئولین برساند».


رئیس پیشین بانک ملی کرمان بازداشت شد

یک منبع آگاه از دستگیری رئیس سابق بانک ملی کرمان به اتهام تضییع حقوق بیت‌المال ظهر امروز درکرمان خبر داد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رئیس سابق بانک ملی کرمان به اتهام تضییع حقوق بیت المال مرتبط با یک پرونده ... ظهر امروز 26 آذرماه درکرمان بازداشت شد. فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا دستگیری رئیس سابق بانک ملی کرمان به اتهام تضییع حقوق بیت‌المال توسط سپاه انجام شده است؟ گفت: این دستگیری هیج ارتباطی با سپاه نداشته و توسط دستگاه قضایی استان کرمان صورت گرفته است.


اعلام آمادگی دوباره معاون نجفی برای مناظره با قالیباف

در پی دعوت یک تشکل دانشجویی برای برگزاری مناظره بین مدیران سابق و فعلی شهرداری تهران درباره خط هفت مترو، پورسیدآقایی معاون شهردار تهران برای حضور در این مناظره اعلام آمادگی کرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اعلام آمادگی برای حضور در مناظره دانشگاهی با موضوع سیاسی و نمایشی بودن بهره‌برداری از خط هفت مترو، از دعوت‌کنندگان خواسته است که مشخص کنند طرف مناظره دکتر قالیباف است و یا چه کسی به نمایندگی از وی در این مناظره حضور می‌یابد. مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای از شهرداری تهران دعوت کرده است که این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه دارای دانشکده راه‌آهن در غرب آسیا، میزبان مناظره بین قالیباف شهردار سابق تهران با مدیران جدید شهرداری باشد.


کنایه آملی لاریجانی به «جاهل درونی»

آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع رسانی قوه قضاییه سوء استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: مسئولان قضایی باید در حد ضرورت و تا جایی که نحوه پاسخگویی شبیه به جدل و کشمکش نشود، به شبهاتی که مطرح می شود پاسخ دهند و به تبیین کارهایی که انجام می شود بپردازند.


لزوم تبدیل منشور حقوق شهروندی به قانون

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: منشور حقوق شهروندی برای اجرایی شدن باید تبدیل به قانون شود.تاکنون منشور حقوق شهروندی اجرایی نشده است. حقوق شهروندی به آزادی سیاسی و گسترش فضای باز فکری نیاز دارد نه اینکه شاهد بسته شدن روزنامه ها باشیم. به نظر می‌رسد دولت تمایل آنچنانی برای تبدیل این منشور به قانون ندارد لذا مجلس در صورت لزوم به این موضوع ورود پیدا کرده تا آن را تبدیل به قانون کند/ ایسنا


طعنه خداداد عزیزی به سحر قریشی

هفته گذشته بود که تیم منتخب ۹۸ در سرپل ذهاب به مصاف تیم منتخب کرمانشاه رفت. در این دیدار که با حضور ستاره‌هایی همچون خداداد عزیزی و علی کریمی برگزار شد، بانوان هم توانستند با حضور در استادیوم این بازی را تماشا کنند. در همین راستا، خداداد عزیزی در مصاحبه با روزنامه گل طعنه‌ای به سحر قریشی زد و گفت: بازی و جو خیلی خوبی بود. دیدید که همه آمده بودند و حتی بانوان هم در استادیوم حضور داشتند و کسی هم منقلب نشد. وضعیت اسکان مردم زلزله‌زده سرپل خوب نیست و از رییس جمهور می‌خواهم تا نگاهی ویژه به آنها داشته باشد. آنها هم به ایشان رای دادند و لطفا دادشان برسید./ایرنا


حقوق نمایندگان پایین‌تر از مصوبه قانون مدیریت خدمات کشوری است

محمدرضا تابش، اظهار کرد: من در دوره ششم که عضو هیات رییسه مجلس بودم حساب‌های حقوق نمایندگان و هزینه های مترتب بر کار نمایندگی را تفکیک کردم و می‌گفتم دو حساب داریم؛ یکی حساب حلال که مربوط به حقوق نمایندگان است و دیگری حساب حرام که هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی مثل اجاره و اداره دفاتر، تردد،‌ وسیله نقلیه، سوخت خودروها و کارکنان و .... را پوشش می‌دهد. الان هم نحوه واریز وجوه، در همین حساب‌های تفکیک شده است. در حال حاضر که به حکم قانون، همه دریافتی‌ها باید شفاف باشد من و بسیاری از اعضای کمیسیون بودجه وهمکاران نماینده معتقدیم اقدام سنجیده‌تر این است که هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی که از حقوق نمایندگان تفکیک شده، به حساب دفاتر با امضای مشترک نمایندگان و روسای دفاترشان واریز گردد و یا پرداخت و هزینه‌کرد آن به دفاتر دیوان محاسبات در استان‌ها محول شود. این نکته را باید بیان کنم که اگر می‌خواستند برای هر نماینده دفتری بسازند و آنجا را تجهیز کنند و کارمندانی را استخدام نمایند، هزینه‌ها به مراتب بیش از این چیزی بود که الان پرداخت می‌شود و رویه حاکم نیز طی سال‌ها تداوم دارد. البته نکته مهم این است که نمایندگان خیلی بیشتر از مبلغی که مجلس به عنوان هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی به آنها پرداخت می‌کند هزینه می‌کنند، ضمن اینکه حقوق نمایندگان حتی پایین‌تر از آن چیزی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی شده است. در این قانون آمده بود که باید به نمایندگان اضافه کار و فوق‌العاده ماموریت پرداخت شود که این مبالغ پرداخت نمی‌شود./ ایسنا


پای بیت کوین به مجلس هم باز شد

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قراردادهایی که از طریق بیت کوین منعقد می‌شود، به هیچ وجه مطابق با اصول اسلامی و اقتصادی نیست و باید نظارت های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه، به‌ خصوص بانک مرکزی بر روی این قراردادها صورت گیرد. بیت کوین نه تنها منطبق با هیچ کدام از اصول اقتصادی نیست، بلکه فضای ناامنی را برای مبادله‌کنندگان ایجاد می‌کند که لازم است تجار نسبت به این مسئله توجه کافی داشته باشند./باشگاه خبرنگاران


جمع دریافتی ماهانه نمایندگان مجلس چقدر است؟

محمدجواد جمالی نماینده مردم فسا در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه نمایندگان در ماه 32 میلیون تومان دریافتی از مجلس دارند، گفت: این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم. نمایندگان پیش از این حدود ۴ میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کردند که اکنون با مقداری افزایش به بالای ۶ میلیون تومان رسیده است. این میزان حقوق نمایندگان کفاف پول دفاتر، سفر به حوزه‌های انتخابیه، کمک به مردم و هزینه تلفن را نمی‌دهد، مجلس مانند برخی اداراتی برای نمایندگان دفتری اجاره نمی‌کند و نمی‌خرد. گاهی یک نماینده دارای چند شهرستان به عنوان حوزه انتخابیه است، به طور مثال رامسر، تنکابن، عباس آباد حوزه انتخابیه یک نماینده است یا بندرعباس، هرمزگان، ابوموسی و حاجی آباد هم یک نماینده دارد و در هر کدام از این مراکز هم دفاتری برای ملاقات‌های مردمی و کار‌های نمایندگان مجلس اجاره می‌شود. پول آب، برق، گاز و سفر‌ها و پرواز‌های داخلی به حوزه‌های انتخابیه که گا‌ها به صورت هفتگی این سفر‌ها انجام می‌شود، حمل و نقل داخل شهری تهران یا هزینه تماس‌های مکرر از طریق موبایل یا حقوق افرادی که در این دفاتر مشغول به کار هستند و درخواست کمک از سوی برخی مردم وجود دارد که همگی جزو هزینه‌های یک نماینده محسوب می‌شوند که مجلس آن را تامین می‌کند که مجموع تمامی این دریافتی‌ها شاید به ۲۰ میلیون تومان برسد./باشگاه خبرنگاران


افزایش حقوق نمایندگان هیچ توجیهی ندارد! 

تاج زاده خطاب به عارف:  آقای عارف! در سالی که قرار است یارانه میلیون‌ها نفر قطع و نان، نفت، گاز و بنزین گران شود، افزایش حقوق و مزایای نمایندگان مجلس هیچ توجیه ملی، اقتصادی و اخلاقی ندارد. انتظار مردم این است که فراکسیون امید به حکم عقل و انصاف با این اقدام نادرست قاطعانه و علنی مخالفت کند./ جماران


شفافیت بودجه امسال نشان داد چه کسانی سربار هستند

محسن صفایی فراهانی گفت: بودجه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته شفاف‌تر شده و از نظر واقع بین بودن و میزان اطلاعات قابل رویت متفاوت است. در بخش درآمدها نیز بودجه واقع بین‌تر شده است. بودجه نفت ۱۱۴ هزار میلیارد سال ۹۶، امسال ۱۰۱هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و بر عکس در بخش مالیات‌ها از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری آن را به ۱۲۹ هزار میلیارد در بودجه سال آینده پیش بینی کرده‌اند. جمع درآمدهای دولت حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان است و این یعنی ۸۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی صرف بودجه جاری خواهد شد در حالیکه در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم به دولت‌ها تکلیف شده بود تا درآمدهای مالیاتی را به شکلی سامان دهی کنند تا تامین هزینه جاری از آن محل امکان پذیر گردد. نگرانی من در مورد بودجه بالارفتن سهم بودجه عمومی ازتولید ناخالص ملی ایران است. در سال ۸۰ در دولت اصلاحات، بودجه عمومی ۲۴ درصد تولید ناخالص ملی بود اکنون این رقم به ۳۳ درصد رسیده است که نشان‌دهنده پایین آمدن تولید ناخالص داخلی و حجم بودجه عمومی و بالارفت هزینه‌های جاری و نه عمرانی است!  و این هم چراغ قرمز دیگری برای تصمیم گیران اقتصادی است!!  هدفمند کردن یارانه‌ها نیز باری بر دوش دولت‌های بعد از سال ۸۹ شده است در حالیکه قرار بود حذف یارانه‌ها بتواند مشکل دولت را حل کند. متاسفانه همان طور که از ابتدا هم مخالف بودم و هستم، این میزان از حجم درآمدی ملت را تحت عنوان یارانه دور ریختن خطای کوچکی نیست. این از محاسن بودجه امسال است که حداقل این تصویر نگران کننده را جلوی تصمیم گیران کلان کشور شفاف نموده است! تا با چشم بازتری بودجه دستگاههای موازی با کارایی منفی یا صفر را ببینند تا اگر به درآمدها اضافه نمی‌شود، حداقل جلوی هزینه‌های جاری  نا به جا که سربار مردم شده است گرفته شود./اقتصاد ایرانی


تحقيق و تفحص از موسسه همشهرى در نوبت صحن! 

الهام فخارى رييس كميته اجتماعى شوراى شهر، در مورد سرانجام طرح تفحص از موسسه همشهرى گفته اين طرح در حال طى مراحل قانونى است.  او دليل طولانى شدن اجراى اين طرح را تغيير و تحول در شهردارى و حجم بالاى فرايند ادارى در شورا عنوان كرده است. او همچنين گفته است موسسه همشهرى گزارشى از وضعيت موجود در اختيار امضاكنندگان طرح تحقيق و تفحص قرار داده كه كفايت نميكند. فخارى تاكيد كرده كميسيون  همچنان خواهان تشكيل كميته تحقيق و تفحص اشت و بزودى اين موضوع در صحن علنى بررسى ميشود./ايستگاه


پاسخ کنایه آمیز مشاور روحانی به صداوسیما 

حسام آشنا مشاور روحانی نوشت: سهم خواهی رادیدم.نعل وارونه بخش سیاسی شده صدا و سیما در دامن زدن به پویش سفارشی پشیمانی خوب از کار درنیامده است. شما که امکانات دارید! پس بیشتر تلاش کنید،بیشتر از بی بی سی و من و تو استفاده کنید، فیلم های آرشیو محرمانه را بیرون بکشید، از نویسندگان خلاق تری استفاده کنید؛ شاید بشود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار