دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از کاهش حدود ۴۰ درصدی پرونده‌های ورودی دادسرای کرمانشاه دریک سال گذشته با اتخاذ تدابیر لازم ازجمله راه اندازی واحد ارشاد ومعاضدت قضایی وبهره مندی ازظرفیت شورای حل اختلاف خبرداد.
کد خبر: ۵۶۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 01 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، محمدحسین صادقی در دیدار با هیئت رییسه کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه، با بیان اینکه بطور میانگین ماهیانه 100 هزار نفر به دادسرای کرمانشاه مراجعه می کنند، اظهارکرد: این جمعیت حدود یک سوم از کل مراجعین به دستگاه قضایی مرکز استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: برخی از این مراجعات گاها غیر ضروری است و اقرباء طرفین دعوی آنها را همراهی می کنند.

به گفته این مسئول، حضوراقرباء طرفین دعوی در دادسرا در برخی از موارد مشکلاتی نظیر درگیری و تشدید اختلاف طرفین، جدای ازتراکم جمعیت را در پی دارد که در این خصوص فرهنگ سازی عمومی لازم است.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه یکی از دلایل حجم بالای پرونده های دادسرا را پائین بودن سطح آگاهی و دانش حقوقی مردم دانست و از وکلای استان خواست از ظرفیت رسانه ها، فضای مجازی و فرهنگسراها برای آموزش های حقوقی وارتقاء سطح دانش مردم استفاده کنند تاموضوعات در ابتداء به‌نحو صحیح ونزد مرجعی که واجد صلاحیت قانونی است با ارایه مستندات کافی طرح شود.

وی همچنین از کاهش پرونده های ورودی دادسرای کرمانشاه خبرداد و عنوان کرد: با فعال شدن واحد ارشاد معاضدت قضایی و حضور وکلا ء در این واحد ونیز با تشکیل شعبی از شورای حل اختلاف در معیت شعب تحقیق در دادسرا از سال گذشته تاکنون حجم پرونده های ورودی دادسرای کرمانشاه حدود 40 درصد کاهش یافته است.

صادقی تاکید کرد: مدیریت ورودی پرونده باعث می شود زمینه ای فراهم شود تا قاضی باتمرکز و دقت بیشتر پس از استماع اظهارات طرفین وشهود و ارزیابی ادله به پرونده ها رسیدگی واتخاذ تصمیم نماید و ارتقاء کیفی واتقان آراء حاصل می شود.

وی افزود: با غربالگری کارشناسی شکایات وگزارش های واصله صرفا موضوعاتی که جنبه کیفری دارا می باشند و قابلیت رسیدگی دارند واردفرایند تحقیق می شوند.

مدعی العموم کرمانشاه در ادامه کانون وکلا را یکی از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد در کشور دانست و گفت: این نهاد با برخورداری از افراد اندیشمند وخوشنام می تواند دراجتماع منشاء آثار ماندگاری باشد.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی دستگاه قضایی تقویت وارتقاء سرمایه های اجتماعی این مجموعه است، افزود: تحقق این منظوربا بهره مندی از ظرفیت های موجود ازجمله اهتمام برای تقویت قابلیت اقناع کنندگی آراء وتصمیمات قضایی و برقراری تعامل موثر باکانون وکلا دست یافتنی است.

وی اضافه کرد: همچنین وکلاء می توانند در کاهش حجم ورودی پرونده های دادسرا، طرح درست شکایات و ارائه مشورت های مناسب به مردم نقش مهمی داشته باشند.

صادقی خواستار تبادل اطلاعات بین دادسرا و کانون وکلاء در راستای تحقق هرچه بیشتر دادرسی مطلوب وعادلانه شد و گفت: مدعیان نفوذ نزد صاحب منصبان قضایی و افرادی که عرفا به عنوان دلال و کارچاق کن شناخته می شوند ونیز آن بخش از کنشگران نظام عدالت کیفری که وظایف خود را به هرجهت به درستی انجام نمی دهند وفرایند تعقیب وتحقیق را عمدا به قصد منحرف نمودن مسیر یا بواسطه اهمال در انجام تکالیف محوله با خلل مواجه می کنند باید با پردازش دقیق اطلاعات موجود دراین زمینه شناسایی شوند.

وی همچنین با بیان اینکه نظام ارجاع به کارشناسی در پرونده ها خالی از اشکال نیست، افزود: شایسته است سازوکار ارجاع به ویژه درارزیابی املاک و درراستای تحقق بیشترعدالت قضایی آسیب شناسی وسپس ساماندهی شود.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: مطالبه گری دادستان ازمنظر صیانت از حقوق عمومی نیازمند رصد اوضاع با ابزارهای قانونی ونیز با استفاده از دیدبانان امینی است که نسبت به محیط اجتماعی دارای حساسیت لازم هستند.

به گفته این مسئول، عموم شهروندان خصوصا جامعه حقوقدان میتوانند دراین زمینه کمک کار خوبی باشند.

وی همچنین پیشنهاد کرد از ظرفیت کانون وکلاءبرای حمایت های اجتماعی از بزه دیدگان استفاده و نیز از توان وقابلیت واحد میانجیگری وکمیسیون داوری کانون در دادسرا بهره مناسب برده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار