چهارشنبه سوری یکی از جشن ها و آداب کهن ایرانیان است که براساس یک رسم دیرین و اعتقاد پیشینیان، شب چهارشنبه آخر سال برای استقبال از فصل بهار و روشنی و دفع بلا برپا می شود که نیاز است با برنامه ریزی درست شادی این شب را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم.
کد خبر: ۵۷۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 05 March 2018

به گزارش تابناک : شب آخرین چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری قدمت دیرینه ای دارد که از 2 واژه چهارشنبه و سور، به معنی سرخی (نماد شادی) تشکیل شده است.
در شاهنامه فردوسی نیز به برپایی بزم چهارشنبه آخر سال در نزدیک نوروز اشاره شده است و از این رو ایرانیان از دیرباز آیین های مختلفی را برای زنده نگه داشتن آن برپا می کردند که تا امروز هم این آئین ادامه دارد.
البته در برخی از مناطق کشورمان همانند کرمانشاه و قصرشیرین قدیمی ها و یا بزرگتر های فامیل که سنی از آن ها گذشته، همان آیین های کهن خود را برپا می کنند و با چهارشنبه سوری جوانترهای امروز کمی تفاوت می کند.
ریش سفیدان و به اصلاح امروزی ما افرادی که سنی از آن ها گذشته و محاسن و موی خود را سفید کرده اند، طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی برپا می کنند که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش در بعد از ظهر سه شنبه زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند، آغاز می‌شود.
با افروختن آتش در زمان پریدن نیز جمله معروفی از روزگاران گذشته تاکنون نسل به نسل می چرخد و آن این است که 'زردی من از تو، سرخی تو از من' ، که این برای تطهیر، سپردن بلایا، گناهان و کینه ها به آتش و پاک کردن روح و قلب به کار می رود.
جمع شدن فامیل دور آتش و خوردن آجیل و تنقلات عید، پریدن از روی آتش و نقل داستان و خاطره های ریش سفیدان و آواز خوانی و رقص و پایکوبی با برتن کردن لباس های محلی، همگی از آئین هایی است که هنوز هم در میان برخی از امروزی ها انجام می شود.
امروز برخلاف گذشته، برخی از افراد و بخصوص جوانان، چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی و شبی پرمخاطره تبدیل کرده اند.
به کار بردن انواع نارنجک های دست ساز، ترقه های خطرناک که منجر به آسیب و قطع عضو و گاهی نیز مرگ می شود، همگی آداب غلطی است که امروزه مرسوم شده است.
به راستی چرا باید زیبایی های شبی که می تواند شبی ماندگار برای همگان باشد و خاطره های زیبایی را برای آینده و سال های بعد ثبت و ضبظ کند را با برخی ندانم کاری به کابوسی وحشتناک تبدیل کنیم و عده ای با رفتارهای هیجانی کاذب و هنجارشکنانه، دست به کارهایی بزنند که اولین قربانیان آن خود آن ها هستند.
نتیجه رفتارهای غلط عده ای در چهارشنبه سوری و یا عبارت بهتر چهارشنبه سوزی ، بسیاری را گرفتار می کند ، بگونه ای که از یک هفته قبل از چهارشنبه آخر سال ، بیرون رفتن برای سالمندان ، کودکان و خانواده هایی که دارای بیمار هستند و یا زنان باردار به یک معضل تبدیل شده و خانواده ها دلهره و هراس دارند که مبادا اتفاق ناگواری برایشان رقم بزند.
قطع عضو و معلولیت، نابینایی، خسارات متعدد مالی و در نهایت فوت عده ای بر اثر شدت جراحت های وارد آمده ناشی از ساخت و استفاده از مواد محترقه، بخشی از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی است که در شب چهارشنبه آخر سال رقم می خورد.
از این رو نیاز است که خانواده ها کنترل و نظارت بیشتری بر رفتار جوان ها و فرزندان خود داشته باشند و شادی این روهای آخر سال مردم مردم را به عزا تبدیل نکنند.

**مراقب اوضاع روحی روان زلزله زدگان باشیم
اما امسال در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه همانند قصرشیرین، سرپل ذهاب و سایر شهرها، اوضاع کمی متفاوت است و خانواده ها شرایط روحی روانی بسیار سختی را پس از زلزله مهیب هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان و پس لرزه های آن تحمل می کنند و از این رو استفاده از مواد محترقه و دست ساز و ایجاد رعب و وحشت و صدای انفجار می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به آسیب دیدگان زلزله وارد کند.
حضور خانواده ها در چادرها و اسکان موقت آن ها در کپرهایی که از چوب و نی ساخته شده باعث می شود خدای ناکرده با کوچکترین بی غفلتی، چادرها و مکان های اسکان دچار حریق شوند.
چاره تمام این کارها بازگشت به آداب گذشتگان و جلوگیری از رفتارهای پرخطر و راهنمایی افرادی است که در اثر کم آگاهی و نداشتن تجربه، جان خود و دیگر افراد را به خطر می اندازند.
همچنین راه دیگر، معرفی افراد سودجو و فروشندگان مواد محترقه به پلیس و سپردن آنان به دست قانون است تا بتوانیم چهارشنبه را به معنای واقعی آن به یک جشن و شبی برای دفع بلا به امید فردایی روشن پشت سر بگذاریم.

**مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیستیم
رییس پلیس قصرشیرین با بیان اینکه مخلف شادی مردم در شب چهارشنبه آخر سال نیستیم، گفت: در این رابطه نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد تا امنیت شهروندان را برای برپایی آیین های شادی و درست و اصولی در شب چهارشنبه آخر سال تامین کند.
سرهنگ عنایت فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار از جمله آتش سوزی و آسیب های جسمانی در آستانه چهارشنبه آخر سال، برخورد با توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش زا در دستور کار پلیس است.
وی اظهار کرد: نظارت بر واحدهای صنفی به منظور جلوگیری از اقدام های سوء امنیتی و انتظامی در هفته های پایانی سال در دستور کار پلیس است و این طرح تا پایان تعطیلات نوروز 96 ادامه دارد.
فرمانده انتظامی قصرشیرین همچنین از خانواده ها خواست تا بر رفتار و اعمال فرزندانشان نظارت بیشتری داشته باشند و آموزش های لازم را مبنی بر استفاده نکردن از مواد محترقه و آتش زا به آن ها ارائه کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
سرهنگ فلاحی اضافه کرد که تشکیل جلساتی با دستگاه های خدمات رسان و امدادی نیز از دیگر اقدام های پلیس قصرشیرین در آستانه چهارشنبه آخر سال است.
وی گفت: تامین نظم و امنیت در مکان های عمومی و همچنین درج پیام های آموزشی و هشدارهای پلیسی در مکان های عرضه سوخت، معبرها و بوستان های سطح شهر و آموزش های لازم از طریق مدارس به دانش آموزان از دیگر تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال است.

**برخورد با برهم زنندگان نظم عمومی در دستور کار پلیس است 
فرمانده انتظامی سرپل ذهاب نیز گفت: برخورد با برهم زنندگان نظم عمومی یکی از برنامه های مهم و همیشگی پلیس است که در ایام پایانی سال و به ویژه چهارشنبه آخر سال و همچنین ایام نوروز با جدیت بیشتری دنبال می شود.
سرهنگ محمدرضا یاری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این راستا گشت های ویژه نوروز شهرستان فعال شد و با توجه به درپیش بودن چهارشنبه آخر سال و لحظه تحویل سال نو ، برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد محترقه ، آغاز شده است.
وی اظهارکرد: باتوجه به اینکه مردم سرپل ذهاب به علت زلزله در چادر و کانکس های اسکان موقت زندگی می کنند و بیشتر در معرض خطر مواد محترقه قرار دارند، امسال حساسیت براین موضوع بیشتر شده و با کسانی که در این رابطه تخلفی انجام دهند، بشدت برخورد خواهد شد.
قصرشیرین و سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه بیش از 120 هزار تن جمعیت دارد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار