رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:
رئیس کل دادگستری استان کرمان از کاهش بیش از ۴۰ هزار پرونده از موجودی دادگستری استان کرمان خبر داد.
کد خبر: ۵۷۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱ 06 March 2018

یدالله موحد پیش از ظهر دوشنبه در جشن سالروز استقلال کانون وکلاء و روز وکیل بیان کرد: تعامل و همکاری مثبت و تنگاتنگی بین دادگستری و کانون وکلاء برای رفع مشکلات و توسعه و تعمق عدالت و ارتقای جایگاه و شان جامعه وکالت در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای تقابلی بین وکلاء و قضات جفا به عدالت است، اظهار داشت: اگر دادرسی منصفانه و عادلانه را دنبال و تعقیب می کنیم و می خواهیم به هدف بعثت انبیاء که اقامه قسط و عدل می باشد برسیم یکی از لوازمش حق دفاع است و اگر حقوقدانی بتواند بگوید ما اجازه دفاع به شخص نمی دهیم پس می توان گفت به وکیل هم نیاز نداریم.

وی با اشاره به نامه ای از امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر که در آن به حاکمان تاکید دارند، فرصت را به گونه ای فراهم کنید تا مردم بتوانند بدون لکنت و واهمه حرف‌هایشان را بزنند و این حاکمان ممکن است حاکم قضائی یا فرمانروایان باشند.

موحدگفت: اگر بخواهیم یک خواهان، خوانده، شاکی و متهم، رسا، پویا، بدون واهمه و با صراحت حرفش را بزند باید این حرف از زبان وکیل جاری شود.

وی با بیان اینکه قضات و وکلا تاثیرگذارترین کارگزاران عرصه عدالت قضائی هستند و این به معنی نفی نقش دیگران نیست، افزود: تعامل، همکاری و همسویی کانون وکلاء و دستگاه قضائی یک ضرورت و امر مقدس است و تلاش بر این است که دو رویکرد و دیدگاه این دو بهم نزدیک شود تا به اهداف مقدسی که دنبالش می باشیم نائل شویم.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در دادگستری کرمان برنامه های مختلفی در جهت ارتقای کیفی و کمی دادرسی های طراحی شده است که منجر به کاهش ۴۰ هزار مورد از موجودی پرونده های دادگستری استان از سال ۹۳ شده است که این برنامه ها بدون همکاری کانون وکلاء امکان پذیر نیست.

تاکید دستگاه قضا بر کیفی سازی فرایند دادرسی ها

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: برنامه های دستگاه قضائی در سال جاری و در سال ۹۷ بر کیفی سازی فرایند دادرسی و استاندارسازی تاکید دارد و استاندارسازی به عدالت، کاهش اطاله دارسی و اتقان اراء کمک می کند.

و در ادامه خاطر نشان ساخت: اگر یک قرار به صورت صحیح و چارچوب مند صادر شود، کار قضات، وکلاء و کارشناسان راحت تر می شوند و سریعتر به نتیجه می رسند و این مشارکت و همدلی وکلاء، کارشناسان و قضات را می طلبد.

وی یادآور شد: زیرساخت ها برای دادرسی کیفری در استان فراهم شده است و تاکنون ۳۳ دادگاه در استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است. کرمان اولین استان در کشور است که امکان ارتباط ویدئو کنفرانسی کلیه حوزه های قضائی را با زندان های استان فراهم کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قوه قضائیه مرحله به مرحله به سمت عدالت الکترونیکی پیش می رود و آخرین مرحله آن سامانه ابلاغ الکترونیکی (سامانه ثنا) است و باید کانون وکلا، کانون کارشناسان و همه سازمان های وابسته به دستگاه قضائی خود را با این گام ها در جهت مکانیزه کردن و استفاده از فناوری اطلاعات همگام و این مسیر را دنبال کنند.

وی افزود: عدالت یک مولفه حیاتی و بنیادین برای جامعه است و اگر عدالت باشد، جامعه بقاء دارد و اگر نباشد، جامعه متلاشی می شود.

موحد تاکید کرد: عدالت امر گرانسنگ و معنوی است و نباید مورد معامله قرار بگیرد و روی آن قیمت گذاشت. هرچه برای اقامه عدالت در جامعه هزینه شود، کم است اما نباید عدالت را مورد معامله قرار داد و با زور معاوضه کرد.

وی افزود: زمینه و فرصت همراهی و مشارکت در بین دادگستری و کانون وکلا وجود دارد و در دادگستری استان این آمادگی را داریم در همه زمینه ها که به نفع جامعه است، همکاری متقابل را داشته باشیم.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار