فردا قرار است جلسه استیضاح دو وزیر دولت دوازدهم در بهارستان برگزار شود و به‌گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس احتمالاً رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۷۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 12 March 2018

به گزارش تابناک : جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی فردا در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ همچنین جلسه استیضاح حجتی وزیر کشاورزی نیز پس‌فردا برگزار خواهد شد.

بر همین اساس با توجه به عرف معمول که در جلسات استیضاح پیش می‌آید، رئیس‌جمهور به‌دلیل اهمیت موضوع و به‌منظور حمایت تمام‌قد دولت از وزرای پیشنهادی در صحن علنی حضور می‌یابد و به دفاع از وزرای خود می‌پردازد، موضوعی که در دولت‌های گذشته و پیش از دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز رایج بوده و محمود احمدی‌نژاد نیز در جلسات استیضاح اعضای کابینه‌اش در مجلس حاضر می‌شد.

علاوه بر این، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور می‌تواند در زمان برگزاری جلسه استیضاح هریک از وزرای دولت در مجلس حضور یافته و به‌مدت یک ساعت از وزرای خود دفاع کند.

از ابتدای دولت یازدهم نیز سه جلسه استیضاح به‌تاریخ 14 مهر  94 (استیضاح عباس آخوندی) 3 تیر 94 (رضا فرجی‌دانا) و (علی‌اصغر فانی) و یکم اسفند 95 (عباس آخوندی) توسط نمایندگان مجلس برگزار شده بود که در تمامی این جلسات رئیس‌جمهور غایب بوده، معاون اول و تعدادی از وزرا حاضر شده بودند.

حالا در دولت دوازدهم قرار است سه وزیر روحانی به‌دلیل انتقاداتی که نمایندگان مجلس از عملکردشان دارند استیضاح شوند و آن‌طور که بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس به «تسنیم» گفته احتمالاً اسحاق جهانگیری به‌جای رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حاضر خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که رئیس‌جمهور به‌خلاف عادت پیشین خود این بار به جلسه استیضاح وزرای خود می‌رود یا خیر.

در زیر جدول جلسات استیضاح وزرای دولت اول و دوم روحانی تاکنون ذکر شده است:

وزیر استیضاح‌شده  تاریخ استیضاح مجلس نتیجه استیضاح حضور رئیس‌جمهور
رضا فرجی‌دانا ــ وزیر علوم  سوم تیر 1394 مجلس نهم عدم رای اعتماد غائب
علی‌اصغر فانی ــ وزیر آموزش و پرورش  سوم تیر 1394 مجلس نهم رای اعتماد مجدد غائب
عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی 14 مهر 1394 مجلس نهم رای اعتماد مجدد غائب
عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی  یکم اسفند 95 مجلس دهم رای اعتماد مجدد غائب
علی ربیعی ــ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی 22 اسفند 96 مجلس دهم ؟ ؟
عباس آخوندی ــ وزیر راه و شهرسازی 22 اسفند 96 مجلس دهم ؟ ؟
محمود حجتی ــ وزیر کشاورزی 23 اسفند 96 مجلس دهم ؟ ؟

 

 

 

 

منبع : الف 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار