بانک مرکزی در بخشنامه ای بانک‌های عامل را ملزم کرد تا براساس مقررات، در زمان برداشت یا بستن حساب مشتریان، اسکناس را به صورت ارز پرداخت کنند؛ ضمن آنکه سود سپرده ارزی نقدی نیز باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.
کد خبر: ۵۸۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 17 March 2018

به گزارش تابناک : بانک مرکزی در بخشنامه ای بانک‌های عامل را ملزم کرد تا براساس مقررات، در زمان برداشت یا بستن حساب مشتریان، اسکناس را به صورت ارز پرداخت کنند؛ ضمن آنکه سود سپرده ارزی نقدی نیز باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.


در صورتی که سپرده‌گذاری با تحویل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذیر با درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز است.


بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی در راستای ایجاد اطمینان برای سپرده‌گذاران ارزی در شبکه بانکی و ایجاد فرصت سپرده‌گذاری برای بانک‌ها نزد بانک مرکزی یا امکان معاوضه منابع بانک مرکزی ابلاغ شده است.
بر اساس این گزارش، با اطمینان خاطر ایجاد شده برای سپرده‌گذاران ارزی و خطرات نگهداری وجوه ارزی به صورت اسکناس، انتظار می‌رود که این منابع در بانک‌ها سپرده گذاری شوند تا نه تنها ریسک نگهداری فیزیکی ارز به حداقل ممکن برسد بلکه بازده مطلوب و مناسبی به واسطه سپرده‌گذاری نزد بانک های عامل عاید آنها شود.


بر اساس این بخشنامه، بانکها مکلف شدند، هنگام سپرده‌پذیری ارزی در رسید تحویلی به مشتری مواردی نظیر نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری، تعهد به بازپرداخت به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را قید کنند.


همچنین از جمله خدمات ارزی بانک‌ها، اخذ و نگهداری سپرده های ارزی از مشتریان است که مجوز این خدمت در آغاز فعالیت ارزی بانک‌های عامل به آنها اعطا می‌شود.


ضوابط و مقررات موضوع سپرده پذیری ارزی نیز در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی و بخشنامه‌های موردی بانک مرکزی به صراحت مشخص شده است.


از سوی دیگر، برای اینکه منابع جمع آوری شده در قالب این نوع سپرده‌های ارزی برای بانک های سپرده پذیر بدون استفاده نباشد، بانک مرکزی این فرصت را برای بانک های عامل ایجاد کرده است که نه تنها هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری سپرده‌ ارزی را به حداقل برسانند، بلکه با استفاده از این فرصت ها، منابع ارزی بی‌مصرف نزد مردم به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و در جای خود مورد بهر‌ه‌برداری مناسب قرار گیرد.

 

 

 

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار