شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان با داشتن جاذبه های فراوان گردشگری به خصوص سواحل بکر و منحصر به فرد در انتظار گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۵۸۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 18 March 2018

به گزارش تابناک : جاسک دارای طبیعی و تاریخی ناب و مردمانی میهمان نواز هرساله در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران به این شهرستان است. 
یکی ازاین جاذبه های تاریخی جاسک دخمه و گورستان پیش از اسلام در 15 کیلومتری شمال خاوری شهر جاسک در محلی به نام سعادتمند، کوه سیبا در میان شهرستان میناب و جاسک است.
آثار انگلیسی ها و هلندی ها، 'اتاق های ساسانی' آخر دماغه کوه مبارک، امامزاده امیر دیوان، دژ پرتغالی ها در بندر جاسک، ساختمان 'پست و تلگراف' متعلق به سال 1869 میلادی و ساختمان 'بنگله سرخ' در 1294هـ. ق، غار سادرمن و ساحل زیبا از جمله از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان جاسک را تشکیل می دهد.
بندر جاسک در دوران گذشته به صورت های جاشک، چاشک، جک، رأس الجاسک و چاسک نیز ثبت شده، در سال یکهزار و614میلادی انگلیسی ها بندر جاسک را به عنوان بندر تجاری خود در شمال خلیج فارس انتخاب کردند.
اولین محموله انگلیسی ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال 1619 میلادی، تجار مذکور اولین تجارتخانه شرکت هند شرقی در جاسک را تأسیس کردند.
این بندر تا زمانی که بندرعباس به تجارت انگلیسی ها اختصاص داده شد، مرکز تجارت و معاملات کمپانی هند شرقی با مرکز ایران بود.
در اواخر سال 1620 میلادی هلندی ها از ورود 2 کشتی کمپانی هند شرقی به بندر جاسک جلوگیری کردند، این کار که منجر به نبرد سختی بین انگلیسی ها و هلندی ها در حوالی این بندر شد وبه شکست و اخراج هلندی ها از بندر جاسک انجامید.
تلگراف خانه انگلیسی ها که یکی از قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران است به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد و بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد و هم اکنون به همین نام نیز مشهور است.
براساس منابع تاریخی، اداره تلگرافخانه در سال 1286 در جاسک تأسیس شد و در سال 1295 دولت انگلیس گارد نظامی کوچکی برای مراقبت از تأسیسات فرستنده تلگراف در جاسک تشکیل داد.
سال بعد فرماندهی نظامی انگلیس از باسَعیدو، شهری در جزیره قشم به جاسک منتقل و در سال 1309اداره خطوط تلگراف انگلیس به دولت ایران تحویل داده شد. 
*غار «سادرمن»؛ مرکز صیادی و شترداری معروف در کشور 
وقتی به گذشته جاسک نگاه می شود پرآوازه بوده و از قدیم به «جاسک کهنه » معروف بوده بطوری که بزرگ ترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک راه اندازی شده است.
تجارت آن با توجه به وجود ˈتلگراف خانهˈ خط جاسک -هندوستان برقرار بوده و نشان می دهد که این شهرستان از نظر تجارت اولین شرکت هند شرقی را در خود جای داده است.
همچنین از نظرگردشگری وجود سواحل بکر و نزدیک به دریای عمان و آثار تاریخی از جمله غار «سادرمن» که هنوز درثبت آثار تاریخی قرار نگرفته به دوران قبل از اسلام می رسد و به یکی ازمراکز صید وصیادی و شترداری در کشور معروف است.
یکی از کارشناسان محلی نیز بیان کرد: غار سادرمند به شکل دو غار با دو دهانه و ستون های زیاد بدون سابقه تاریخی روشن است و سفال های به دست آمده
حیدر حیدری نژاد درگفت وگوبا ایرنا افزود: اطراف این غارمتعلق به دوران ساسانی تا اوایل اسلامی است که نشان دهنده ساخت غار پیش از اسلام بوده و تا دوران اسلامی کاربرد داشته است.
در سه دهه گذشته فعالیت های عمرانی زیادی برای آبادانی توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام شده و حتی فعالیت های پروازی از تهران به جاسک برقرار بوده است.
بعد از مدتی این شهرستان به حال خود رها شد که با سفر دکتر روحانی رییس جمهوری به هرمزگان و افتتاح فرودگاه جاسک زمینه توسعه آن بطور جدی با تصویب منطقه ویژه اقتصادی فراهم شد.
ظرفیت هایی همچون داشتن سد جگین برای توسعه کشاورزی و باغداری، دسترسی به آب های بین المللی وصید در آب های آزاد، پرورش میگو، صادرت شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، استقرار منطقه دوم نیروی دریایی ارتش وتبدیل شدن به قطب صنعتی و تجاری درآینده از مزیت های مهم در توسعه جاسک است.
درمنطقه جاسک به درختان حرا « تمر» می گویند که پرندگان زیبا و نادر مانند گیلان شاه، اگرت بزرگ در کنار پلیکان ها و فلامینگوها منظره های جالبی را در این جنگل ها پدید می آورند. 
به دلیل پیشه صیادی و سبک زندگی مردم صنایع دستی مانند حصیر بافی، خرسک بافی، چنته بافی، برقع دوزی و رودوزی های سنتی از دیگر صنایع دستی است رونق دارد.
در کناره های ساحل خلیج فارس و دریای عمان، قوت اصلی مردم از دریا تامین می شود، به همین دلیل بیش ترین و بهترین غذاهای محلی منطقه جاسک نیز از فرآورده های دریایی تهیه می شود.
* آثار تاریخی جاسک از نگاه مدیرکل میراث فرهنگی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در اهمیت موقعیت شهرستان جاسک اظهار داشت: دژ پرتغالی های جاسک، جنگل حرا، چشمه های آبگرم پوراف، برج سیاه و سفید، صخره های شنی، غار سادرمن و تلگراف خانه از جمله مناطق گردشگری و تاریخی جاسک است.
محسن ضیایی افزود: وجود چشمه های آب گرم، سواحل دریای عمان، مهاجرت پرندگان مهاجر به سواحل جاسک، منطقه صید ماهی از دیگر جاذبه هایی است که مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. 
وی ادامه داد: چشمه های ساحلی و آب معدنی بسیاری در این منطقه وجود دارد که خواص درمانی دارند.
مسافران نوروزی در ایام نوروز با سفر به شهرستان جاسک می توانند ضمن برخورداری از سفری جذاب و خاطره انگیز از طعم دلچسب غذاهای دریایی و محلی آن نیز استفاده کنند. 
شهرستان جاسک با 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار