رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه براساس خوانش از اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج، مقصر سقوط هواپیما اشتباه خلبان بوده است، در عین حال گفت: در وهله اول شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل دادن مجوز پرواز مقصر است و بعد از آن خلبان مقصر سقوط می باشد.
کد خبر: ۵۸۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 08 April 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا رضایی‌کوچی در توضیح آخرین اطلاعات از دلیل سقوط هواپیمای تهران یاسوج در سال گذشته گفت: براساس اطلاعات جعبه سیاه خلبان مقصر است، اما ما در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که باعث اشتباه خلبان شده است. اینکه چرا خلبان اشتباه کرده و آیا خلبان روند عادی خود و مراحل مختلف را طی کرده، آیا خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر. یا اینکه اصلا هواپیما مناسب پرواز برای شرایط بحرانی بوده است؟

وی با تاکید بر اینکه عوارض و زمینه‌هایی باعث اشتباه خلبان شده است، به اطلاعات خوانده شده از جعبه سیاه اشاره و اظهار کرد: بنده مکالمات جعبه سیاه را گوش کردم. در لحظه آخر کمک خلبان به خلبان می‌گوید هوا خراب است و از او می‌خواهد که برگردد، اما متاسفانه خلبان اصرار به ادامه مسیر به سمت مقصد را دارد به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و هواپیما پایین‌تر از حد معمول می‌آید و باعث برخورد با کوه و بروز سانحه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کادر پرواز در زمان پرواز، اطلاعات لازم از آب و هوا و وضعیت جوی داشتند، گفت: مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد که متاسفانه خلبان علیرغم اصرار کمک خلبان به سمت شیراز بر نمی‌گردد و اشتباه می‌کند. معمولا در چنین وضعیت هوایی هواپیما باید برگردد و به مسیر خود ادامه ندهد.

رضایی کوچی با بیان اینکه دلایل و زمینه‌های وقوع اشتباه از سوی خلبان در گزارش کمیسیون قید شده است، گفت: خلبان به دلیل بیماری جراحی قلب کرده بود. در این شرایط باید یک خلبان و نه کمک خلبان کنار او می‌نشست. از طرف دیگر با توجه به اطلاعات جوی اصلا نباید مجوز پرواز صادر می‌شد.

وی توضیح داد: با توجه به آیین نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان در چنین شرایط جوی نباید پرواز انجام می‌شد لذا در وهله اول هواپیمایی آسمان مقصر است، چون باید هواپیما در فرودگاه تهران می‌ماند که این اتفاق رخ نداد. پرواز که انجام شد نیز باید به اولین مقصد برمی گشت که متاسفانه این شرایط نیز به و جود نیامد.

رضایی کوچی در پاسخ به اینکه چرا مجوز پرواز به خلبانی با چنین شرایط جسمی داده شده است؟ اظهار کرد: طی پنج شش ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی آسمان رفتند و عملا تعداد خلبانان این شرکت محدود شده است.

وی درباره اینکه آیا هواپیما نقص فنی داشته است، گفت: چنین چیزی نبوده، اگر مقررات رعایت می‌شود هواپیما می‌توانست علیرغم شرایط جوی خراب به شیراز برگردد و سالم بماند.

رئیس کمیسیون عمران در پایان گفت که گزارش مبسوط این کمیسیون درباره سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج تا اواخر فرودین آماده خواهد شد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار