رییس کنفدراسیون صادرات اتاق تهران با بیان این‌که بر اساس محاسبات تورم انباشت شده در چهار سال گذشته، نرخ واقعی ارز حدود 4500 تومان است گفت: دولت در زمان مناسبی ارز را تک نرخی کرد چراکه عدم ورود دولت به این مقوله نتایج زیان باری برای اقتصاد کشور داشت.
کد خبر: ۵۸۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 11 April 2018

به گزارش تابناک : محمد لاهوتی جهش نرخ ارز را عامل رشد صادرات دانست و توضیح داد: با توجه به آمارهای موجود روند منفی صادرات متوقف و افزایشی شده به طوری‌که بخش صنعتی 22 درصد رشد کرده است.
وی ادامه داد: البته افزایش نرخ دلار تاثیر خود را بر کاهش میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی گذاشته است.
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق تهران با تاکید بر این‌که ادامه روند افزایش نرخ دلار باعث رشد میزان صادرات می‌شود، اظهار کرد: بعد از گذشت سه ماه اگر نرخ ارز ارزان و یا این روند متوقف شود به دلیل این که کالاهای داخلی قیمت خود را با نرخ ارز جدید تنظیم می‌کنند، شرایط صادراتی به شرایط قبل از جهش ارزی بر می‌گردد.
لاهوتی حذف رانت و ایجاد شرایط برابر را اولین دستاورد تک نرخی شدن ارز بر اساس هر عددی دانست و تصریح کرد: در اتفاقات اخیر با توجه به تفاوت قیمت 1500 تا دو هزار تومان ارز بازار با ارز مبادله‌ای، کسانی که به این منابع دسترسی داشتند به سود بادآورده‌ای دست یافتند.
او در پاسخ به این سوال که " بانک مرکزی دو سال وعده تک نرخی کردن ارز را داده بود در حال حاضر علت انجام این اقدام چیست؟" گفت: بانک مرکزی همیشه این موضوع را مطرح می‌کرد که زمانی ارز را تک نرخی می‌شود که بتوانیم بازار را مدیریت کنیم تا این طرح با شکست مواجه نشود.
لاهوتی اضافه کرد: بانک مرکزی و مجموع حاکمیت نسبت به موضوعات روز جامعه واقف هستند و حتما تشخیصشان این بوده اکنون شرایط مناسبی برای انجام این اقدام است.
رییس کنفدراسیون صادراتی اتاق تهران با تاکید بر این که اجرایی شدن طرح تک نرخی شدن ارز نیازمند زمان است خاطرنشان کرد: عدم ورود دولت به مقوله ارز نتایج زیان باری برای اقتصاد کشور به همراه داشت؛ البته این اقدام باید به درستی اجرا شود چراکه در غیر این صورت نتیجه خوبی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

وی افزود: امیدوارم دولت با توجه به شرایط حال حاضر و نه از روی استیصال و شرایط غیر واقعی این تصمیم را گرفته باشد و بتواند این میزان عرضه را در بازار تزریق کند.
لاهوتی با تاکید بر این‌که رجوع به قانون نرخ واقعی ارز را به درستی تعیین می‌کند اظهار کرد: نرخ ارز از برنامه چهارم به بعد باید متناسب با تورم افزایش می‌یافت اما هیچ یک از دولت‌ها این کار را انجام ندادند.
او تصریح کرد: با مبنا قرار دادن پایه پولی سال 80 که ارز تک نرخی شد و همچنین اعمال تورم بر نرخ ارز، قیمت واقعی دلار 4500 تومان است اگرچه نرخ اعلام شده نیز بر اساس محاسبات دولت تعیین شده و دور از واقعیت نیست. 
رییس کنفدراسیون صادراتی اتاق تهران با تاکید بر این‌که سرکوب نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست گفت: ارز گران نیز تاثیر منفی خود را بر اقتصاد و معاش مردم می‌گذارد بنابراین باید قیمت تعادلی برای دلار تعیین کنیم.

 

منبع : اقتصاد آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار