نزدیک به ۲۲ درصد از حمل کالا در هرمزگان از طریق خطوط ریلی است.
کد خبر: ۵۹۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 18 April 2018

به گزارش تابناک : عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان گفت: سهم راه آهن در حمل کالا به علت فرسودگی زیرساخت‌های ریلی در بندر‌ها و متصل نبودن به پایانه‌های باردر مقایسه با حمل جاده‌ای ناچیز است.
محمد رضا صفا می‌افزاید: اکنون نزدیک به ۸۰ درصد حمل کالا در بندر‌های هرمزگان با کامیون است که ترافیک جاده‌ای و آلودگی را بیشتر کرده است.
وی می‌گوید: پایانه‌های تجاری و مسافربری مهم در بندرلنگه و بندر شهید رجایی نیز به راه اهن متصل نیستند.
مهدوی کارشناس شرکت سمن ریل هم می‌گوید: قدیمی بودن سامانه‌های بهره برداری و تاخیر در تحویل بار باعث شده تا استقبال تجار و بازرگانان به حمل ریلی کمتر شود.
حق شناس کارشناس شرکت توسعه ترابر ریلی نیز به ضعف زیرساخت‌ها در انبار‌های کالا و مکان‌های تخلیه بار در اسکله‌ها اشاره می‌کند.
به گفته وی در بیشتر اسکله‌های بندرعباس امکان بارگیری مستقیم از کشتی‌ها به راه آهن وجود ندارد.
این کارشناس حمل و نقل می‌افزاید: در برخی اسکله‌ها مانند بارکو بندرعباس نیز تجهیزات قدیمی است و به علت خراب بودن واگن برگردان و نقاله‌های موجود سرعت تخلیه بار کند است.
کمبود لوکوموتیو و واگن نیز باعث شده تا از ظرفیت حمل بار در خطوط ریلی کمتر استفاده شود.
حمزوی از فعالان حمل و نقل ریلی می‌گوید: نبود واگن باعث شده تا برخی واگن‌های مسافربری تغییر کاربری دهند و کالا جابه جا کنند که این امر با استاندارد‌های موجود حمل کالا سازگار نیست.
وی می‌افزاید: ضعف در بارانداز‌های بندری باعث شده تا حمل ترکیبی صورت گیرد و باعث افزایش هزینه از جمله حمل بار به انبار بر دوش صاحبان بار شود.
این فعال می‌گوید: در بندرشهید رجایی از ۳۰ اسکله موجود تنها ۷ اسکله دسترسی مستقیم به ریل دارند.
بیش از ۲۲ هزار واگن باری انتقال کالا و خدمات را برعهده دارند.
از دیگر موانع درحمل ریلی قانون جابه جایی کالا از مناطق ویژه است.
مقدم سرپرست شرکت سینا ریل پارس در هرمزگان می‌گوید: راه آهن هزینه جابه جایی کالا از یک منطقه ویژه به منطقه ویژه دیگر را بر اساس ارز خارجی (فرانک) محاسبه می‌کند که حمل را کالا را گرانتر می‌کند.
نماینده انجمن لبه کوتاه داران هرمزگان می‌گوید: برای حمل کانتینر خالی صادراتی به تهران نیز باید نامه از اداره کل بازرگانی دریافت کرد و این باعث می‌شود تا نزدیک به ۵ روز به دنبال گرفتن مجوز از اداره بازرگانی باشیم.
وی می‌افزاید: سیر واگن از بندرعباس به نقاط غیر از تهران تقویت نشده و حمل از تهران به سایر گمرک‌ها نیز یکی و دو روز طول می‌کشد.
مرادی از کارگزاران راه آهن در بندرشهید رجایی می‌گوید: تخفیف‌های حمل بار امسال کمتر شده و منوط به دریافت مجوز از اداره کل بازرگانی در تهران است.
وی می‌افزاید: تخفیف اعلامی نیز به صورت پلکانی و برای بار‌های حجیم و بیش از ۱۰۰ هزار تن است و کالا‌های کمتر از ان را در بر نمی‌گیرد.
این کارشناس می‌گوید: به علت نبود خطوط فرعی در طول مسیر حمل کالا‌های فله‌ای با استقبال همراه نمی‌شود.
معاون فنی و سیر و حرکت راه آهن هرمزگان می‌گوید: راه آهن آمادگی کشیدن ریل تا نزدیک کشتی‌ها را دارد، اما به علت ترافیک در بندر و دموراژ کشتی‌ها (خسارت معطلی کشتی) کشیدن ریل با کندی همراه است.
کنگی می‌گوید: با برنامه ریزی صورت گرفته و انتقال کالا به انبارپشت بندر هزینه‌های باراندازی و تخلیه کاهش می‌یابد.
وی می‌افزاید: بیشتر تولیدکنندگان کالا باید تصمیم به ریل گذاری و کشیدن راه آهن به روبروی انبارهایشان داشته باشند.
کنگی می‌گوید: برخی از شبکه‌های درون استانی خوب مسیر کشی نشده است و به جای عبور از روبروی انبار‌ها از مسیر‌های دیگر کشیده شدند که هزینه بار را افزایش داده است.
پورفخری مدیر کل راه آهن هم می‌گوید: راه اندازی قطار‌های برنامه‌ای از سال ۹۳ فعال شده است و صاحبان بار به روز امکان جابه جایی کالایشان را دارند.
وی می‌گوید:سرمایه گذرانی که ۶۰۰ واگن وارد شبکه ریلی استان کنند حق دسترسی آن‌ها برای همیشه برداشته می‌شود.
پورفخری می‌گوید: اکنون تراک بندی و برقی کردن راه آهن بندرعباس به بافق دستور کار است و با اجرایی شدن این برنامه قطار‌ها در فواصل کوتاه پشت سر هم حرکت می‌کنند.
وی می‌افزاید: برنامه ریل - بندر با همکاری بنادر و دریانوردی و راه و شهرسازی در حال اجرا و در این زمینه پارسال بیش از ۱۵ کیلومتر خط ریلی در منطقه ویژه بندرشهید رجایی بندرعباس نوسازی و ساخته شد که ظرفیت بارگیری با ریل را ۵ برابر کرد.
معاون فنی و سیر و حرکت راه آهن هم می‌گوید: بر اساس تفاهم نامه با اداره بنادر و دریانوردی همه پایانه‌های باری که از سال ۹۶ به بعد در بندرشهید رجایی مستقر می‌شوندباید به شبکه راه اهن متصل شوند.
علیرضا کنگی افزود: اداره کل راه اهن در صورت درخواست شرکت‌های خصوصی هزینه روسازی از جمله تامین واگن و خط گذاری را پرداخت می‌کند.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار