فرجام مورد نظر آمریکایی ها برای مذاکره با کره شمالی تا حدی دور از دسترس است که برخی از هم اکنون رای به شکست آن می دهند، با این حال این احتمال نیز وجود دارد روی آوردن دو طرف به گفت وگو شاید خالی از فایده نیز نباشد.
کد خبر: ۵۹۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 19 April 2018

به گزارش تابناک : اعلان ملاقات «مایک پمپئو» رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و گزینه مورد نظر برای وزارت امور خارجه این کشور با رهبر کره شمالی از دیروز در رسانه های آمریکایی خبرساز شد.
به نوشته روزنامه هایی چون «واشنگتن پست»، پمپئو روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه با «کیم جونگ اون» بر سر مذاکرات اتمی و زمینه سازی دیدار رهبر کره شمالی با ترامپ گفت وگو کرده است. 
انتشار این خبر در حالی صورت گرفت که «دونالد ترامپ» نیز دو روز پیش در گفت وگو با خبرنگاران از رایزنی های واشنگتن و پیونگ یانگ در سطحی عالی خبر داده و در مورد آینده مذاکرات اظهار امیدواری کرده بود.
چند روز پیش رسانه های آمریکایی نوشتند رایزنی ها میان دو طرف از طریق هیات دیپلماتیک کره شمالی در سازمان ملل در جریان بوده و مقامات امنیتی نیز با هم گفت وگوهایی را صورت داده اند.
با توجه به شرایط حاکم بر کره شمالی اخباری از تصمیمات سران این کشور به ویژه شخص اون در زمینه مذاکره آتی با آمریکایی ها به گوش نمی رسد و در برابر گویا مقامات کاخ سفید خود را برای ورود به گفت وگوهایی رودررو آماده می سازند؛ گفت وگوهایی که بنابر اعلان مقامات واشنگتن قرار است از اوایل ژوئن (اواسط خرداد) ترامپ و اون را بر سر یک میز بنشاند.
از دیدار «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه آمریکا با «کیم جونگ ایل» رهبر وقت کره شمالی که در اکتبر سال 2000 میلادی (مهرماه 1379) حدود دو دهه می گذرد و از این رو ملاقات احتمالی ترامپ و اون را می توان مهمترین نقطه عطف مناسبات دیپلماتیک کره شمالی و آمریکا دانست.
یکی از موضوعاتی که این روزها در مورد این دیدار محتمل مطرح شده محل ملاقات رهبر جوان و سی و پنج ساله کره شمالی با رییس جمهوری آمریکا است که سنی بیش از دو برابر وی دارد. برای این دیدار مکان های گوناگونی از مرز مشترک دو کره و پکن گرفته تا سوئد و سوئیس پیشنهاد شده اما جدای از مسائلی از این دست، دستورکار و چشم اندازهای مذاکره است که توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده و دیدگاه های گوناگونی در این خصوص ارایه شده است.
از نگاه برخی ناظران، اشتیاق آمریکایی ها برای آوردن مقامات پیونگ یانگ بر سر میز مذاکره نشانگر تلاش آنان برای ثبت یک پیروزی تاریخی در کارنامه سیاست خارجی ترامپ است؛ اشتیاقی که آشکار شدن آن در پی پذیرش سریع پیشنهاد اون برای مذاکره انتقادات فراوانی را متوجه کاخ سفید ساخت.
پس از این انتقادات بود که مقامات واشنگتن تلاش کردند مواضعی سختگیرانه را در قبال پیونگ یانگ به نمایش درآورند و حتی اعلام شد، آمریکا با پیش شرط کنار گذاشتن برنامه اتمی با کره شمالی گفت وگو خواهد کرد.
عقب نشینی «مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا از تعیین پیش شرط که بهمن ماه پارسال در بازگشت وی از کره جنوبی صورت گرفت نشان داد ترامپ پس از روانه ساختن پیام های آتشین و تهدید تهاجم به پیونگ یانگ، بی صبرانه برای ملاقات با اون انتظار می کشد و حاضر است نزدیکترین اطرافیانش را به منظور مقدمه چینی این دیدار روانه کره شمالی سازد.
در فاصله 6 ماه پس از تنش کم سابقه در روابط واشنگتن و پیونگ یانگ و آزمایش های مکرر هسته ای و موشکی که بشدت ترامپ را برآشفت، رییس جمهوری آمریکا فرصتی می جوید تا موفقیتی کم نظیر را به نام خود رقم زند. 
ترامپ در یک سال گذشته عملا هیچ دستاوردی در حوزه سیاست خارجی نداشته و از نگاه برخی تحلیلگران سنگ بزرگی را انتخاب کرده که شاید هرگز به قادر انداختن آن نشود. انتخاب این هدف بزرگ و دور از دسترس اما ممکن است موجب شود تا ترامپ در برابر رقبای داخلی مدعی شود توانسته از طریق مذاکره مانع توسعه هسته ای کره شمالی شود، سایه تهدید هسته ای این کشور را از آمریکا دور داشته و ثبات را در شبه جزیره کره و شرق آسیا برقرار ساخته است. 
آنچه مشخص است این که کره شمالی با قبول آمدن پای میز مذاکره دست کم اقدام به آزمایشی جدید نخواهد کرد و از فعالیت های هسته ای برای قدرتنمایی بهره نخواهد برد.
در برابر، اون فرصت خواهد یافت تا در برابر راهبرد توسعه هسته ای آمریکا و فشارهای سنگین اقتصادی و دیپلماتیک ناشی از تحریم های جدید بین المللی راهی را به سوی شرایطی تازه بگشاید. ضمن آنکه کره شمالی به مشوق های ورود به مذاکره از سوی همسایه جنوبی، امکان بازی میان پکن- واشنگتن و دیگر منافذ خروج از تنگناهای کنونی در عرصه روابط خارجی چشم دوخته است. 
در این زمینه برخی سرسختانه بر این دیدگاه پافشاری می کنند که حفظ توان و تسلیحات هسته ای و موشکی به شکلی تنگاتنگ با پایایی نظام سیاسی کره شمالی و رهبری آن پیوند می یابد و از این رو خلع سلاح اتمی کره شمالی به معنای مذاکره بر سر بقای دولت پیونگ یانگ خواهد بود. با این حال ورود به مذاکره در عمل برای رهبران کره شمالی بی هزینه بود و ممکن است زمانی طولانی و بدون پیشرفتی مشخص برای مدت ها ادامه یابد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار