نشست دو روزه وزرای خارجه «گروه ۷» از روز یکشنبه به میزبانی کانادا آغاز شده است؛ نشستی که مهم‌ترین موضوعات در دستور کار آن را سوریه، روسیه، ایران و کره شمالی تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۵۹۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 23 April 2018

به گزارش تابناک : رسانه غربی گزارشی درباره آغاز نشست وزرای خارجه گروه ۷ در تورنتو کانادا منتشر کرد؛ نشستی که در آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور دارد.

پس از حمله سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه با ادعای پاسخ به استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی، برای اولین بار گروه ۷ در سطح وزرای خارجه نشستی ترتیب داد.

این نشست دو روزه به میزبانی کانادا در شهر تورنتو این کشور از روز یکشنبه آغاز و در حاشیه آن، دیدار‌های دو و چند جانبه مقام‌های شرکت کننده شروع شده است.

وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای کوتاه درباره این نشست و دیدار وزیر خارجه موقت این کشور با وزیر خارجه انگلیس منتشر کرد.

در بیانیه آمده که «جان سولیوان» وزیر خارجه موقت با بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس دیدار کرد و «دو طرف درباره همکاری برای پایان دادن به استفاده رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی توافق کردند».

وزارت خارجه آمریکا افزود که آن‌ها درباره «موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل مورد دغدغه جهانی از قبیل: سوریه، ایران و کره شمالی» رایزنی کردند.

وزیر خارجه انگلیس در حاشیه نشست تورنتو درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اظهارنظر کوتاهی کرد.

«بوریس جانسون» گفت: «اکنون یکی از چیز‌هایی که ما درباره آن نگرانی داریم، توافق (برجام) و مسیر آینده آن است».

از سوی دیگر، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش منتشر نشده، در مصاحبه با «رویترز» اعلام کرد که حمایت گسترده‌ای از فرایند مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه در بین وزرای خارجه گروه ۷ وجود دارد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «فرایند سیاسی که از دل هر جنگی بیرون بیاید، فراز و نشیب‌هایی دارد. فرایند ژنو، در حال حاضر در محور تمرکز به منظور حصول به پیشرفت سیاسی قرار دارد».

بنا به گفته این مقام واشنگتن، «مقابله با فعالیت‌های شرورانه ایران» و «پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی» از دیگر اولویت‌های آمریکا است.

قرار است کار این نشست دو روزه امروز با انتشار بیانیه پایانی به اتمام برسد و زمینه برای نشست آتی سران گروه ۷ در اوایل ژوئن مهیا شود.

آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن اعضای گروه ۷ هستند.

 

 

منبع : دانشجو 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار