مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان گفت: کاهش شدید ذخایر آبی استان ناشی از کمبود نزولات جوی و تداوم بیش از 18 سال خشکسالی موجب بحران کم آبی در 26 شهر این استان شده است.
کد خبر: ۵۹۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 26 April 2018

به گزارش تابناک : امین قصمی روز پنجشنبه اظهار داشت: از این شمار 11 شهر از جمله بندرعباس مرکز هرمزگان در شرایط بطور کامل بحرانی قرار داشته و 15 شهر دیگر در آستانه بحران قرار دارند.
وی با بیان اینکه سد استقلال میناب تامین کننده 50 درصد از حجم آب مورد نیاز بندرعباس است، گفت: متاسفانه در حال حاضر از حجم 250 میلیون مترمکعبی این سد، تنها 10 میلیون مترمکعب باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که آب این سد تنها تا تیرماه پاسخگوی نیاز آبی بندرعباس باشد و با توجه به کمبود آب ، به احتمال بسیار ناگزیز به جیره بندی و نوبت بندی آب در تابستان امسال خواهیم بود.
قصمی یکی از مهمترین اولویت های کاری این شرکت را تکمیل هر چه سریعتر مرحله اول آب شیرین کن100هزار مترمکعبی بندرعباس عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت های انجام شده ، این مرحله با ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز تا تابستان به بهره برداری می رسد.
شرکت آب و فاضلاب شهری استان هرمزگان خدمات رسانی به جمعیتی افزون بر یک میلیون و 100 هزار نفر را در قالب 36 شهر و جزیره برعهده دارد.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است .
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آن ها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و باقی دشت ها نیز شور است. 
تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب شده این استان در طول شبانه روز با 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه شود. 
در حال حاضر میزان تولید آب در استان هرمزگان برابر با 3 هزار و 600 لیتر بر ثانیه در شبانه روز است اما نیاز آبی این استان برابر با 4 هزار و 500 لیتر بر ثانیه در این بازه زمانی است. 
برای رفع مشکل کم آبی بندرعباس مرکز استان هرمزگان پروژه های مختلفی تعیین شده که از جمله مهمترین آنها پروژه آب شیرینکن 100هزار مترمکعبی این شهر است که تیرماه سال 91 کلنگ احداث آن به زمین خورد. 
آب شیرین کن صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس در نزدیکی صنایع بزرگ در غرب بندرعباس در دست ساخت است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار