رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در اجرای مصوبه شورای حفاظت از منابع آب، درمرحله نخست 20 درصد از وسعت زمین های زراعی زیرکشت گیاهان آب بر این استان کاسته می شود.
کد خبر: ۵۹۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 28 April 2018

به گزارش تابناک : علی باقرزاده روز شنبه افزود: براساس آمارهای ارائه شده از سوی هواشناسی و شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان کاهش 80 درصدی بارندگی سالانه و بیلان منفی 30 تا 50 درصدی سفره های زیر زمینی دشت های این استان در سال آبی جاری در پیش است.
وی ادامه داد: با این وضعیت راهی غیر از کم کردن بخشی ازسطح زیر کشت گیاهان با مصرف بالای آب دراین استان نداریم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان سطح زیر کشت گیاهان زراعی این استان را 79 هزارهکتار با تولید سالانه یک میلیون و 670هزارتن عنوان کرد.
باقر زاده یاد آور شد: در راستای اصلاح الگوی کشت با آغاز سال زراعی جدید(مهرماه سال جاری) 16هزار هکتار آن شامل بخش هایی ازمزارع هندوانه، خیار سبز، فلفل، بادمجان، پیاز و ذرت دانه ای کاهش می یابد.
به گفته وی در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت تنها با کاستن 3 هزارهکتار مزرعه هندوانه، 9هزارهکتار مزرعه سبزی، صیفی، جالیز و هزارهکتار ذرت دانه ای در سال زراعی پیش رو می توان سالانه افزون بر80 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اجرای موفق این طرح را مستلزم حمایت وهمراهی کشاورزان، هماهنگی اعضای شورای حفاظت از منابع آب و تشکل های کشاورزی فعال دانست.
باقر زاده در ادامه از بهینه سازی مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، بهره گیری و توسعه طرح های نوین آبیاری وتوسعه کشت های گلخانه ای و کشت محصولات کم آب به عنوان مهم ترین برنامه های شورای حفاظت ازمنابع آب هرمزگان نام برد.
وی با تاکید مجدد بر تنش های آبی موجود درهرمزگان یاد آور شد: طرح های دیگری شامل احداث گلخانه با وام بانکی سود 6درصد، کشت جایگزینی گیاهان با مصرف آب کمتر( با محوریت محصولات استراتژیک) دانه های روغنی در دستور کار جهاد کشاورزی این استان قراردارد.
وی با بیان اینکه میزان برداشت محصول ازیک هکتارگلخانه با 10هکتار مزرعه سنتی برابری می کند از توسعه کشت های متراکم به عنوان مهم ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی درراستای کمک به بهبود معیشت بهره برداران، تولید محصول سالم، مدیریت منابع آبی و تولید محصولات صادرات محور نام برد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در نخستین اقدام تا مهرماه امسال با احداث 210هکتار گلخانه جدید توسط بخش خصوصی، وسعت گلخانه های این استان به بیش از 400هکتار و تا پایان سال جاری(97خورشیدی) به 510هکتار افزایش می یابد.
در سالهای اخیر کاهش بارندگی موجب افت سطح آبهای زیرزمینی و خشک شدن تعداد زیادی از چاهها و دیگر منابع تامین کننده آب کشاورزی و حتی آشامیدنی هرمزگان شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، اجرای آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین نکاتی است که می تواند در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار باشد.
هرچند برای رسیدن به کشاورزی پایدار نیاز به رعایت الگوی کشت متناسب با وضعیت آبی این استان است اما در پروانه بهره برداری بهره برداران هیچ گونه الگوی کشتی برای کشاورز ترسیم نشده است.
سازمان جهاد کشاورزی برای بالابردن راندمان بخش کشاورزی باید الگوی کشت مشخص نماید تا شرکت سهامی آب منطقه ای بتواند ضمن نظارت متناسب با الگوی کشت ارائه شده مقدار آب لازم را تامین کند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار