علی مالمیر ادامه داد: همچنین در راستای رویداد «همدان ۲۰۱۸» با رایزنی‌های انجام شده با شرکت رجا، قطار گردشگری در ۴ تا ۵ مسیر پرتردد شهر‌های مشهد، تبریز، بندرعباس، اصفهان و شیراز با هدف تبلیغات جاذبه‌های استان و ایجاد انگیزه سفر به همدان به حرکت درمی‌آید.
کد خبر: ۵۹۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 03 May 2018
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین امسال پایتخت گردشگری آسیایی نیز لقب گرفته است و دو رویداد گردشگری را در قالب «همدان ۲۰۱۸» در پیش دارد، اما می‌طلبد به دنبال رویدادی پایدار باشیم و همدان را به عنوان مقصد گردشگری به همگان بشناسانیم.

به گزارش ایسنا، بی‌شک توسعه گردشگری درآمد زیادی را به دنبال دارد و می‌تواند اشتغالزایی زیادی به همراه داشته باشد به شرط اینکه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده شود و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران فراهم آید. اما نکته قابل تأمل این است که باید دانست چگونه از داشته‌ها استفاده و نواقص را برطرف کرد.

رویداد‌های گذرا باید سکوی پرتاب گردشگری باشند و بتوانند جایگاه شهر و استان را به حدی بالا ببرند که از محل گذر عبور کرده و به مقصد گردشگری تبدل شویم. مقصدی که تمام خدمات سفر را به گونه‌ای ارائه کند که بتواند جاذب گردشگر باشد نه دافع!

بنابراین با توجه به رویداد‌های پیش‌رو مجددا در نشستی زیرساخت‌های گردشگری و بهای خدمات ارائه شده به گردشگران را با حضور مسئولان مربوطه در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه همدان، واکاوی کردیم.

قطار گردشگری به همدان وارد می‌شود

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ابتدای این نشست در دفتر ایسنا با اشاره به برنامه‌های این اداره‌کل در رویداد‌های پیش‌رو مانند جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی به میزبانی همدان و رویداد «همدان ۲۰۱۸» گفت: با استفاده از ظرفیت اعتبارات تبلیغاتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان و با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت رجا و با همکاری شرکت هواپیمایی ثامن پرواز، قطار گردشگری همدان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۷ با تعداد ۶۰۰ نفر حرکت کرده و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت به همدان وارد می‌شود که برنامه‌های بازدید از اماکن گردشگری، اقامت برای گروه‌های مختلف سنی و هنرمندان که به این جشنواره دعوت شده‌اند، درنظر گرفته شده است.

علی مالمیر ادامه داد: همچنین در راستای رویداد «همدان ۲۰۱۸» با رایزنی‌های انجام شده با شرکت رجا، قطار گردشگری در ۴ تا ۵ مسیر پرتردد شهر‌های مشهد، تبریز، بندرعباس، اصفهان و شیراز با هدف تبلیغات جاذبه‌های استان و ایجاد انگیزه سفر به همدان به حرکت درمی‌آید.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها شامل زیر‌ساخت‌های عمومی و خاص گردشگری است، اضافه کرد: در زیرساخت‌های عمومی مانند فرودگاه، راه‌آهن و جاده‌ای و شرایط عمومی که کمک‌کننده توسعه استان و مسیر‌های دسترسی هستند، در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برداشته شده و بسیاری از زیر‌ساخت‌ها به بهره‌برداری رسیده و استان در شرایط مطلوبی قرار دارد و در بین استان‌های اطراف نیز موقعیت بهتری داریم.

مالمیر به زیرساخت‌های خاص مانند مجموعه‌های اقامتی، تأسیسات خدماتی- گردشگری، آژانس‌ها، خانه‌های بوم‌گردی و مجتمع‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: در حوزه مراکز اقامتی و هتل‌سازی در سال گذشته افتتاح هتل امیران ۱ و بهره‌برداری هتل سفیران انجام شد و امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح هتل امیران ۲، کتیبه و ... باشیم که این اقدامات نشان‌دهنده رشد خوب استان در این حوزه است.

افتتاح خانه‌های بوم‌گردی آغازی خوب در حوزه زیرساخت‌های گردشگری

وی آغاز افتتاح ۵ مجموعه خانه‌های بوم‌گردی در سال ۹۵ را آغازی خوب در حوزه زیر‌ساخت‌های گردشگری دانست و اظهار کرد: با افزایش تعداد خانه‌های بوم‌گردی به ۲۹ مورد، رشد خوبی را شاهد هستیم و این امر مرهون کار آموزش در حوزه توانمند‌سازی جوامع بومی بوده است و در داخل روستا‌ها کارگاه‌های آموزشی و بازدید برای دهیاران، اعضای شورا‌های روستا و سرمایه‌گذاران حوزه بوم‌گردی برگزار شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان پروانه تأسیس اقامتگاه‌ها رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته که نشان‌دهنده جذابیت سرمایه‌گذاری و رشد کسب‌وکار در این حوزه از گردشگری است و استان همدان به رتبه ۱۳ نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء پیدا کرده است.

به شرایط ایده‌آل و مطلوب نرسیده‌ایم

وی با بیان اینکه در استان به لحاظ زیرساخت‌های فیزیکی، خدمات اماکن گردشگری و تأسیساتی و شهری هنوز به شرایط مطلوب و ایده‌آل نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری با ایجاد حداقل‌ها از شرایط خوبی برخوردار هستیم که این شرایط زمینه کاندیدا شدن استان برای میزبانی دو رویداد بین‌المللی را فراهم کرده است.

مالمیر مهمترین زیر‌ساخت حوزه گردشگری را که نرم‌افزاری بوده و نیازمند توسعه بیشتری است، کیفیت خدمات به گردشگر دانست و گفت: این زیر‌ساخت شامل همه دستاندرکاران گردشگری از هتل‌ها، پلیس، رانندگان، کارشناسان و راهنمایان گردشگری در موزه‌ها و مردم می‌شود که به عنوان یک شهر گردشگر، در این حوزه کنشگر باشند.

میزبانی مطلوب از گردشگران نیازمند آموزش و فرهنگسازی است

وی با اشاره به اینکه برای میزبانی مطلوب از گردشگران نیاز به آموزش و فرهنگسازی وجود دارد، تأکید کرد: اگر قرار است شهر گردشگری باشیم باید تمام ارکان شهر و استان از بخش خصوصی و عمومی تا دولتی همکاری و مشارکت داشته باشند تا بتوانیم در حوزه گردشگری خدمات مطلوبی ارائه داده و همگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ذی‌نفع باشیم و فرصت‌های شغلی برای درآمدزایی و ارتقاء خدمات شهری ایجاد شود که این رویداد‌ها راه میانبری برای بسترسازی و فرهنگسازی است.

مالمیر در ادامه گفت: در بازاریابی مشتریان مختلفی هستند و باید با بخش‌بندی و متناسب با جامعه هدف بتوانیم پاسخگوی نیاز‌های مشتریان باشیم که در این امر نیاز به هتل ۵ ستاره و خدماتی بهتر و بالاتر برای رویداد‌های مختلف حوزه گردشگری داریم و در کنار آن با توجه به قشر‌های متوسط گردشگر نیز باید هتل‌ها، متل‌ها و کمپ‌های اقامتی ارزان‌قیمت داشته باشیم که در بین این موارد خانه‌های بوم‌گردی به لحاظ قیمت و علاقمندی بخشی از بازار هدف به آشنایی با سنت‌ها و آداب و رسوم و ... مناسب‌تر است.

همدان، مقصد گردشگری کوک و خانواده

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه همدان، مقصد گردشگری کودک و خانواده مطرح شده و اگر قرار است تمامی بازار هدف گردشگری را پوشش دهیم و آن را مختص نکنیم، باید متناسب با تنوعی که در مخاطبان وجود دارد، خدمات ارائه دهیم و جذابیت‌های محیطی در مراکز و اماکن گردشگری ایجاد کنیم.

راهکار‌های کاهش قیمت خدمات گردشگری

مالمیر در بحث قیمت‌های بالا در حوزه خدمات گردشگری ادامه داد: راهکار بنیادین در این امر ایجاد رقابت است که منجر به پایین آمدن قیمت تمام‌شده و ارتقاء خدمات و امکانات می‌شود و از طرفی دیگر تسهیل در حوزه‌های مختلف مرتبط با گردشگری مانند تسهیل در آموزش راهنمایان گردشگری و عضویت آنان در انجمن صنفی، تسهیل در ایجاد تشکل‌های گردشگری، تسهیل در تأسیس و راه‌اندازی دفاتر گردشگری و خانه‌های بوم‌گردی و تکثر این موارد، مشکل بالا بودن قیمت‌ها را کمتر می‌کند.

وی با تأکید بر تغییر نوع بینش در حوزه گردشگری و اقتصاد ادامه داد: امروز همه حوزه‌ها علمی بوده و بینش اقتصادی شناور است بنابراین این بینش باید بر اساس تقاضا تغییر پیدا کند و اینکه به لحاظ نرم‌افزاری مردم باید کنشگر باشند، به همین امر ارتباط دارد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان به راهکار‌های کوتاه‌مدت نیز اشاره کرد و گفت: هتل‌ها، رستوران‌ها و مجموعه‌هایی، چون شرکت علیصدر، علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان، متناسب با ایام سال پیشنهاداتی برای جذب گردشگران در تمام طول سال داشته باشند که شامل قیمت‌های مناسب با تقاضای میهمان و گردشگر باشد و ایجاد انگیزه کرده و گردشگری پایدار را ایجاد کند.

وی درباره تفاوت قیمت اقامت در استان نسبت به استان‌های دیگر گفت: سال گذشته با بررسی قیمت‌ها با استان‌های دیگر تفاوتی نداشته‌ایم، اما نرخ اقامت استان در کل کشور متناسب با جامعه هدف که گردشگر متوسط است، همخوانی ندارد و از طرف دیگر در نوع نگاه در رقابتی کردن تفاوت داریم که باید با شرایط بازار تغییرات ایجاد شود تا ایجاد انگیزه شده و پایدار شود.

نگاه آسیا در رویداد ۲۰۱۸ به همدان است

رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان همدان نیز در نشست گردشگری در دفتر ایسنا با اشاره به اینکه جهانگردی بحث آمدن و رفتن گردشگران نیست و اگر زیربنا نداشته باشیم نمی‌توانیم کار را به درستی انجام دهیم، گفت: دفاتر مسافرتی گردشگری دست چپ اداره کل هستند و با نظم دادن به دفاتر در حال حاضر ۵۰ دفتر گردشگری در استان داریم.

محمد فیضی با بیان اینکه همدان مجموعه و مرکز جهانگردی است، اما شناخته نشده است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در رویداد «همدان ۲۰۱۸» در آسیا دیده شویم، باید همگی دست به دست هم دهیم و این رویداد را فرهنگسازی کنیم و اگر نتوانیم در مدت برگزاری این رویداد، همدان را به آسیا معرفی کنیم نمی‌توانیم زیر‌ساخت‌ها را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در همایش شصتمین سالگرد افتتاح دفاتر گردشگری که در تهران برگزار شد، نمایندگان دفاتر گردشگری استان همدان با لباس‌های متحد‌الشکل با نشان رویداد ۲۰۱۸ حضور پیدا کردند و تبلیغی برای این رویداد از سوی همدان در بین ۳۱ استان شرکت‌کننده انجام شد.

فیضی در بحث سفر‌های ارزان‌قیمت به تور‌های برگزار شده و اطلاعیه‌های موجود در سطح شهر مبنی بر برگزاری تور‌های کم‌قیمت اشاره کرد و با انتقاد از این نوع تور‌ها گفت: متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر روی آزادبر‌ها وجود ندارد و این تور‌ها با کمترین قیمت تور‌هایی برگزار می‌کنند و علاقمندان به گردشگری نیز به سمت این تور‌ها تمایل بیشتری دارند و وقتی یک سفر با این تور‌ها می‌روند متوجه کمبود‌های موجود شده و بعد به شکایت از مجری تور اقدام می‌کنند و این در حالیست که در بسیاری موارد هیچ مجری توری وجود ندارد و شماره تماس‌ها بعضا اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده از طریق انجمن صنفی دفاتر و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تسهیلاتی ایجاد شده تا این تور‌ها که مجری برگزاری تور‌های ارزان‌قیمت هستند با ارائه شماره تماس معتبر و گرفتن مجوز به فعالیت بپردازند.

در بحث گردشگری به جای خودزنی، خودافزایی کنیم

نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان همدان نیز بحث آموزش در زیر‌ساخت‌ها را مطرح کرد و گفت: در بحث آموزش در همدان تحول ایجاد شده و نسبت به سال‌های گذشته هدفمند‌تر صورت گرفته به طوریکه دفتر آموزشی برای این بحث از حاشیه به مرکز شهر انتقال پیدا کرد که جزء امور زیر‌ساختی به شمار می‌رود و دوره‌های توانمندی برای ادارات و نهادها، تاکسیرانی، نیروی پلیس، خانه‌های بوم‌گردی، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، دفاتر و راهنمایان گردشگری برگزار شد.

منوچهر احقر با ابرازگلایه از مطرح شدن پی در پی نقطه‌ضعف‌ها و کمبود‌ها و کم‌کاری‌ها در حوزه گردشگری در روزنامه‌ها و رسانه‌های استان، بیان کرد: در زمان حاضر نباید خودزنی کنیم و اگر نقطه‌ضعفی داریم بین خودمان باید مطرح و راهکار پیدا شود و بهتر این است که با حمایت از کار‌های خوب انجام شده توسط ادارات بین مدیران و مسئولان خودافزایی کرده و حتی کوچکترین کار را قدردانی کنیم تا دلگرمی ایجاد شود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به وجود زیر‌ساخت فرودگاه همدان که پرواز‌های آن در پی برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» فعال‌تر شده است، تأکید کرد: فرودگاه همدان به علت رویداد مجدد فعال شده و باید از آن حمایت شود تا پس از رویداد نیز به فعالیت خود در پرواز به شهر‌های دیگر ادامه دهد و در همین راستا هماهنگی با ادارات برای هدایت پرواز‌های کاری از این فرودگاه انجام شده و از طرف دیگر برای راه‌اندازی پرواز همدان به نجف نیز اقداماتی صورت گرفته است.

احقر دیگر اقدامات آموزشی در راستای رویداد ۲۰۱۸ را برشمرد و گفت: برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی و گردشگری برای تاکسی‌های گردشگری، پلیس گردشگری، هتل‌داران و راهنمایان گردشگری از جمله اقدامات بوده و یکی دیگر از اقدامات که در مؤسسه خوش‌فکران انجام شد، آموزش راهنمایان گردشگری با قیمت‌های مناسب و پایین برای متقاضیان و علاقمندان است.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه‌گذاری نیز مانند قبل سخت‌گیری وجود ندارد و برای سرمایه‌گذاران تسهیلاتی ایجاد شده است؛ مانند اینکه در صورت وجود سرمایه، با معرفی یک مدیر فنی دوره‌دیده می‌توان دفتر گردشگری تاسیس کرد و به فعالیت پرداخت.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه بحث فرهنگسازی نیاز گردشگری است، اظهار کرد: به طور مثال نیاز به پلیس گردشگری با لباس فرم مناسب که برای گردشگر ایجاد اضطراب نکند و مسلط به زبان انگلیسی وجود دارد، اما وقت حاضر برای آن است که در رویداد ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی مطرح و دیده شویم و از فرصت‌ها به طور صحیح و مناسب استفاده کنیم، اما از طرفی به دنبال رویداد پایدار هستیم و باید هر آنچه در این رویداد به دست می‌آوریم را پایدار کنیم.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار در حوزه کمپ‌های اقامتی ارزان‌قیمت دارای اهمیت است، گفت: کمپ‌های اقامتی ارزان‌قیمت برای گردشگران متوسط مناسب‌تر است، اما سرمایه‌گذار در روال کار با مشکلات اداری مواجه می‌شود که باید با همکاری ادارات و نهاد‌ها برای سرمایه‌گذار امنیت ایجاد شود تا سرمایه خود را به همدان آورده و با تغییر کاربری زمین در اماکن توریستی بتوانیم جذابیت‌هایی ایجاد کنیم.

رویداد ۲۰۱۸ برای جوانان بماند

مشاور گردشگری استانداری همدان نیز در دفتر ایسنا با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چرخه محرک گردشگری است، گفت: باید به صورت یک تیم کار کرد و همگی با هم همکاری کنند تا نتیجه کار توسط اداره‌کل به هدف مورد نظر برسد و هر کدام اندازه کار خود را بدانیم تا همه درگیر کار شوند.

بهنام افتخاریان زیرساخت‌های گردشگری را بازی بین سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری دانست و افزود: در این بازی سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار به دنبال منافع خود هستند، اما اگر فضای باز رقابتی وجود داشته باشد، در نهایت آن که خدمات بهتری ارائه می‌دهد باقی می‌ماند و در حوزه زیر‌ساخت‌ها در استان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با گلایه از نبود همکاری و همیاری بین سازمان‌ها و ادارات استان گفت: در استان همدان وقت حرف همگی آمادگی خود را اعلام می‌کنند، اما وقت عمل همگی کنار می‌کشند و وقتی کسی طرحی را مطرح می‌کند دیگران عقب کشیده و همان یک نفر مجبور می‌شود برای رسیدن به هدف موردنظر یک‌تنه جلو برود که این امر در حوزه گردشگری بیشتر به چشم می‌خورد.

افتخاریان دیگر مشکل زیر‌ساختی استان در حوزه گردشگری و رویداد ۲۰۱۸ را عدم اطلاع‌رسانی مناسب مطرح و اظهار کرد: برای اطلاع‌رسانی این رویداد تفاوتی ندارد که چه کسی اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد بلکه همه باید به هر طریق ممکن این کار را انجام دهیم، اما تا زمان حاضر کدام نماینده مجلس به معرفی این رویداد و مطرح کردن همدان پرداخته؟ شهرداری تا کنون چه اقداماتی برای اطلاع‌رسانی و معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی کرده است؟ رسانه‌ها و مطبوعات چه کرده‌اند؟

این کارشناس گردشگری با تأکید بر اینکه گردشگری یک علم است و عالم خود را می‌خواهد، ادامه داد: در حوزه گردشگری همه صاحب‌نظر هستند و به ارائه بحث و نظر در موارد آن می‌پردازد و اعمال‌نظر می‌کنند که همین سبب می‌شود کارشناسان فن در حاشیه قرار بگیرند و از طرفی دیگر از نظر محتوایی نیز کم‌کاری داریم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جوانان وارد شده در حوزه صنعت گردشگری امیدی به آینده کاری خود ندارند، گفت: باید کاری کنیم تا رویداد ۲۰۱۸ برای جوانان بماند و نگاه آنان خوش‌بین شود.

معاون روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به اینکه بیشترین بهره‌برداری گردشگری از ستاد‌های تسهیلات سفر و ستاد‌های نوروزی است، بیان کرد: متأسفانه در ایام نوروز رسانه‌ها و مطبوعات برای اطلاع‌رسانی خدمات و فعالیت‌ها تعطیل هستند و خبر‌های اداره‌کل میراث فرهنگی روی دست روابط عمومی می‌ماند و این در حالیست که در ایام نوروز سال ۹۷ تعداد ۶ هزار و ۲۰۰ خبر تولید شد که تنها بر روی کانال میراث اطلاع‌رسانی می‌شد، اما همکاران خبرنگار نبودند که اخبار را در کانال‌های مختلف بارگذاری کنند.

بهجت عباسی با ابرازگلایه از رسانه‌ها و مطبوعات در نوروز ۹۷ که رویداد ۲۰۱۸ را پیش‌رو داریم و از نظر اطلاع‌رسانی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: وظیفه اطلاع‌رسانی رویداد ۲۰۱۸ بر عهده خانه مطبوعات گذاشته شد و باید با توجه به اهمیت موضوع جور دیگری عمل می‌کرد که متأسفانه اقدام لازم انجام نشد و تا کنون حتی نشستی که باید با رسانه‌ها برگزار می‌کرد را نکرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار