نخست وزیر بلژیک از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج واشنگتن از برجام انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۰۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 09 May 2018
به گزارش تابناک : چارلز مایکل نخست وزیر بلژیک در این باره گفت: نبود برجام به معنی عدم ثبات بیشتر و یک جنگ جدید در خاورمیانه است. من به شدت از خروج دونالد ترامپ از برجام متاسف هستم.دونالد ترامپ روز سه شنبقه اعلام کرد که واشنگتن از برجام که در سال 2015 میان  ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد خارج می شود.

در پی خروج ترامپ از برجام این اقدام واکنش منفی گسترده رهبران جهان را در پی داشت. فرانسه انگلیس و آلمان نیز حمایت خود را از ادامه برجام اعلام کردند.در متن بیانیه مشترکی که از سوی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه صادر شد، آمده است:

«بسیار تاسف‌بار و مایه نگرانی است که ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ترامپ در خصوص خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک مطلع شدیم. ما در کنار یکدیگر بر تعهد خود در قبال ادامه برجام تاکید می‌کنیم، این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می‌ماند. ما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که برجام به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه چارچوب حقوقی بین‌المللی قابل اجرایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. ما از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم که در قبال اجرای کامل و عمل به روح مسئولیت‌های مشخص شده در برجام متعهد بمانند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: آمریکا، به دلیل‌ عدم پایبندی به توافقی که انجام داده بازنده خواهد بود.
همچنین وزیرامورخارجه ژاپن از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف کرد و گفت: ما امیدواریم که تمام کشورهای حاضر در این توافق به گونه‌ای سازنده با این مسئله مواجه شوند.

وزارت امور خارجه چین با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد: پکن به همکاری اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد.وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد که تصمیم آمریکا آشکارا نقض حقوق بین‌الملل است. 
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار