کارشناس سیاسی لبنانی گفت: آمریکا در صدد اخراج نیروهای ایرانی از خاک سوریه است.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 10 May 2018
به گزارش تابناک : یوسف مرتضی درباره سیاست های ایران در منطقه و در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به گروه های شبه نظامی خود در منطقه دستور داده است به منافع آمریکا در منطقه حمله کنند، گفت: پس از تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته ای در منطقه با تحولات خطرناکی روبرو هستیم.

این تصمیمات پیامدهای سیاسی و امنیتی دارد و ممکن است شاهد جنگ فراگیر در منطقه باشیم. ترامپ در دیدار خود با پوتین در نشست هامبورگ خواهان خارج شدن همه نظامیان خارجی از سوریه پس از نابودی داعش شد. آمریکایی ها می گویند داعش در عراق و سوریه نابود شده است و باید همه طرف های خارجی به ویژه ایران و گروه های وابسته به این کشور از سوریه خارج شوند. تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته ای، تلاشی برای ملحق کردن ضمیمه ای به این توافق است. در ماه های گذشته مذاکرات زیادی برای این ضمیمه صورت گرفت تا غنی سازی اورانیوم در ایران متوقف شود. همچنین مسئله توقف توسعه موشک های بالستیک ایران مطرح است. آمریکا خواهان توقف فعالیت های گروه های وابسته به ایران در کشورهای منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) و عقب نشینی ایران به  داخل این کشور است. باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا ایران تسلیم فشار و مذاکره خواهد شد یا این که جنگ جدیدی در منطقه آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده جنگ با آمریکاست، گفت: درگیری های ایران در منطقه به صورت مستقیم نیست و این کشور از گروه های وابسته به خود در منطقه در این درگیری ها استفاده می کند. چنین وضعی را در یمن شاهد هستیم. حوثی ها (جنبش انصارالله یمن) هر روز موشک های بالستیک به سوی عربستان سعودی شلیک می کند. ایران در سوریه حضور دارد. جنوب دمشق از حضور عناصر مسلح معارض پاکسازی شده و تغییراتی در بافت جمعیتی این منطقه رخ داده است. سنی های این منطقه آواره و راهی شمال سوریه شده اند. ایرانی ها می خواهند در جنوب سوریه پایگاه هایی برای تهدید کردن امنیت اسرائیل داشته باشند تا آمریکا را برای پذیرش نقش ایران در منطقه خاورمیانه تحت فشار قرار دهند. ممکن است ایران برای رسیدن به این هدف دست به ماجراجویی بزند به ویژه آنکه (آیت الله) خامنه ای بارها تهدید کرده است در صورتی که به مواضع ایران حمله شود، این کشور پاسخ خواهد داد. صبح دیروز، اسرائیلی ها مواضع ایران را در منطقه کسوه دمشق هدف قرار دادند و در پی این حمله شماری از نیروهای ایران کشته شده اند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که ایران به این حمله پاسخ دهد و شاید اتباع آمریکایی در خارج از این کشور هدف قرار گرفته شوند. احتمال حمله موشکی حزب الله به اسرائیل نیز وجود دارد. ایران با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و نظامی در منطقه تلاش می کند موازنه قدرت را به سود منافع خود تغییر دهد و به این بازی در سوریه و یمن مشغول است. سوال اساسی درباره موضع روسیه در خصوص هر گونه تنشی میان اسرائیل و آمریکا با ایران است. من فکر می کنم در صورتی که درگیری میان ایران یا نیروهای وابسته به این کشور با اسرائیل با استفاده از اراضی سوریه رخ دهد، روسیه سکوت خواهد کرد، همان طور که در حملات گذشته اسرائیل و آمریکا به سوریه سکوت اختیار کرد. روسیه در همکاری با اروپایی ها تلاش می کند ایران را تحت فشار قرار دهد تا به توافقی با آمریکا درباره موضوعات هسته ای و خارج شدن نیروهای ایرانی از عراق و سوریه برسد ولی رسیدن به این توافق نیز زمان بر است.
 

 

 

منبع : العالم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار