وزیر امور خارجه ایران که بامداد دوشنبه در ادامه رایزنی های خود درباره توافق هسته ای به دستور رئیس جمهوری به روسیه سفر کرده بود، مسکو را با این پیام ترک کرد که مواضع روسیه درباره برجام امیدبخش بوده است.
کد خبر: ۶۰۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 15 May 2018
به گزارش تابناک : محمدجواد ظریف در سفر فشرده خود صبح دوشنبه در ساختمان وزارت خارجه روسیه در میدان اسمولنسکایا – سانایا مسکو با لاوروف دیدار کرد، اگرچه دو طرف درخصوص مسائل مختلفی از جمله اقدام خطرناک آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و اقدامات رژیم صهیونیستی در سوریه و تحولات سوریه در چارچوب روند آستانه گفت وگو کردند اما آنچه مشخص بود ظریف برای حراست از منافع ملت و کشور در برابر زورگویی های آمریکا و خروج این کشور از برجام، در مسکو حضور داشت و پس از پایان مذاکراتی که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را دقیق، ریز و ثمربخش خواند مسکو را ترک کرد.
**ظریف موضع روسیه را درباره برجام امیدبخش خواند
وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای روس خود هم با تاکید بر اینکه منافع ایران باید در توافق هسته ای تامین شود، مواضع روسیه را در مورد برجام امیدبخش خواند و ابراز امیدواری کرد که درباره جزییات و نحوه همکاری 4+1 گفت وگو کند.
ظریف با بیان اینکه مشاهده می کنیم که مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافق های جهانی به یک عادت برای آمریکا تبدیل شده است، توضیح داد: بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام، تصمیم گرفته شد فرصتی به دیپلماسی داده شود، برجام براساس موازنه منافع طرف های ایرانی، اروپایی و آمریکا استوار شده است و در شرایط جدید باید دید چگونه می توان منافع مردم ایران را تامین کرد.
وی افزود: هدف از این دیدارها این است که اطمینان یابیم منافع ملت ایران در برجام تامین می شود.
 
** لاوروف: روسیه به دنبال حفظ برجام است
سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه نیز با بیان اینکه روسیه، چین و اتحادیه اروپا به دنبال حفظ توافق هسته ای با ایران هستند، اظهار داشت: بار دیگر واشنگتن تلاش می کند درباره برجام و مسائل مختلف تجدیدنظر کند اما سه کشور اروپایی، چین و روسیه پایبندی خود را به برجام اعلام کرده اند؛ موضع ایران درقبال برجام و حفظ این توافق را درک می کنیم.
**پوتین و آمانو مسائل مربوط به توافق هسته ای را بررسی کردند
کمی آن طرف از ساختمان وزارت خارجه روسیه ، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از کاخ کرملین خبر داد که ولادیمیر پوتین در سوچی روسیه با یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاکنون در 10 گزارش پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرده است، درحال مذاکره برسر توافق هسته ای با ایران است.
پس از پایان این نشست، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین به نقل از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس تاکنون هیچ موردی از نقض توافق هسته ای (برجام) از سوی ایران مشاهده نکرده است.
به گفته این مقام روس، آمانو در دیدار با ولادیمیر پوتین از اظهارنظر درباره خروج آمریکا از برجام خودداری کرد، اما اظهار داشت که آژانس کار بازرسی از مراکز هسته ای ایران را ادامه خواهد داد؛ آژانس یک سازمان فنی و غیرسیاسی است و به همین خاطر آمانو از اظهارنظر درمورد خروج آمریکا از برجام امتناع کرد. 
وی به نقل از آمانو اظهار داشت: آژانس کار بازرسی و راستی آزمایی برنامه هسته ای را ادامه می دهد چرا که این وظیفه را شورای امنیت سازمان ملل و شورای مدیران آژانس به این سازمان محول کرده اند.
 
**مذاکرات ریز، دقیق و موثری با روس ها داشتم 
وزیر خارجه ایران پیش از ترک مسکو در ارزیابی دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: در این دیدار درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای، برجام و سوریه گفت وگو شد. 
ظریف با بیان اینکه روابط تهران و مسکو هم اکنون در بهترین شرایط قرار دارد، افزود: مواضع روسیه درباره برجام صریح است و آنها نیز به مانند ما معتقدند که همه اعضای برجام و جامع جهانی باید از مواهب توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند، برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی بوده و امکان ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها را گسترده تر کرده است بنابراین به نفع تمامی کشورهای دنیاست که از برجام بهره مند شوند. 
وی ادامه داد: ما امروز در مورد روش‌ها گفت وگو کردیم البته با روس ها مشکلی نداریم اما باید راهکارهایی را بدست آوریم که مجموعه ای از کشورها به ویژه اعضای باقیمانده در برجام بتوانند همچنان بدون مزاحمت با ایران ارتباط داشته باشند، ما کار کارشناسی و تبادل نظر با روسیه را ادامه می‌دهیم و بعد از مذاکره با سه کشور اروپایی و موگرینی در باره اینکه چگونه می‌توانیم یک کار مشترک را سامان دهیم به شکلی که این کار مشترک از سوی جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گیرد بار دیگر با طرف های روس گفت وگو خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، وزیرخارجه کشورمان پس از پایان ماموریت خود در مسکو، روسیه را به مقصد بروکسل ترک کرد تا چند ساعت دیگر به سیدعباس عراقچی معاون سیاسی خود ملحق شود که درحال رایزنی با طرف های اروپایی در سطح کارشناسی برای گرفتن تضمین به ایران برای بهره مندی از مواهب برجام است.
وزیرخارجه ایران سه شنبه شب با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد تا حوزه های مختلفی که اروپایی ها برای همکاری با ایران در شرایط جدید موسوم به 4+1 با ایران را پیشنهاد می کنند بررسی کند هر چند که به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، تازه در شروع کار هستیم و با یک جلسه نمی شود کار را تمام کرد اما باید شروع قوی داشت.
 
 
 
منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار