فروش زمین های جزیره کیش به اتباع ، فولاد خواری ،ساحل خواری و اخیرا کیش خواری در سبد غذایی برخی نهادینه شده است .
کد خبر: ۶۲۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲ 05 July 2018

به بهانه اخبار منتشر شده در خصوص فروش زمین های جزیره کیش به اتباع خارجی

این روزها آب کردن زمین برای برخی مثل آب خوردن است.
حدود چند سالی است که زمین خواری ، فولاد خواری ،ساحل خواری و اخیرا کیش خواری در سبد غذایی برخی نهادینه شده است .

البته قصه این ویژه خواری ها مربوط به امروز و دیروز نیست و مثل باقی افتخارتمان عمری به قدمت تاریخ دارد و خوردن این قبیل خوراکی های لذیذ مسبوق به سابقه هست و در تاریخ تکرار شده است

شاید هم این آقایان مثلا زرنگ چند برگی از تاریخ هرمزگان را خوانده اند چون در دوران قاجار ، حضرات مثلا زرنگ چندین و چند بار گمرکات و تشیکلات بندری بندرعباسی را به عمانی ها کرایه دادند که البته در آن دوران امری غریب نبوده است. 

در تاریخ ملوک هرمز نیز شاهدیم که وقتی مغولان به هرمز قدیم (یک فرسخی میناب کنونی ) پایتخت ثروتمند  ملوک نزدیک می شوند سلطان ایاز در یک معامله نقدی جزیره هرمز را از حاکم کیش خریداری و کل پایتختش را به این جزیره امن منتقل می کند.
حاکمان کیش که بعدها متوجه می شوند روز به روز بر حشمت و جلال هرمز افزوده می شود و کیش در شرایط کسادی قرار گرفته با دوری جستن از گفتمان سیاسی، گزینه جنگ را روی میز قرار داده رشته جنگ هایی با ملوک هرمز ترتیب می دهند که نهایتا این رقابت ها به وقت اضافه کشیده می شود  و دست آخر کیشی ها دست خالی آوردگاه نبرد بی حاصل را ترک می کنند.

اما گل سرسبد جزیره خواری مربوط به دوران قاجار است.
وقتی در دوران ناصرالدین شاه حاکم فارس قلعه ای را از یاغیان باز می ستاند شاه ایران هم به جای اینکه مدالی یا لوح تقدیری به جناب علی محمدخان قوام بدهد، سند شش دانگ جزیره کیش را تقدیم جناب حاکم فارس می کند.

این آقای حاکم هم با توجه به وجود آب شیرین و صید مروارید، مالیات خفنی از ساکنان جزیره می گرفته و کلی کیف می کرده، صداش هم در نمی آورده تا اینکه چند دهه بعد در دوران احمد شاه قاجار نوه همین جناب حاکم یعنی جناب میرزا ابراهیم خان قوام یواشکی جزیره کیش را با همه مشاعات به محمدرضا خان سطوه پسر صولت الملک حاکم بستک به قیمت 25 هزار تومان ناقابل نقدا می فروشد.

البته این آقای قوام زرنگ تشریف داشته و چون دولت قاجار مثل همین دولت وقت اعلام می کند که همه ولایات اعم از تیول و خاصه و غیره باید به مرکز مالیات سالیانه پرداخت کنند در سند فروش شرط می گذارد که با وجود فروش جزیره اما مالک وظیفه دارد سالانه مبلغ هشتصد تومان مالیات به شیراز کارت به کارت کند.
خلاصه این که یهویی یک نفر هوس فروش زمین جزیره کیش به کله اش میزند یا مثلا چطوری آلومینیوم را به عزیزان نظر کرده بخش خصوصی بخشیدند چندان دور از ذهن نیست و ما احتمال می دهیم آقایان از تاریخ این منطقه کم و بیش اطلاع داشته اند.

در مجموع همیشه  برخی افراد از تاریخ درس عبرت می گیرند و کلی کاسب می شوند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار