معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هرساله 14 درصد از تولید بخش کشاورزی این استان به ارزش 5 هزار میلیارد ریال بر اثر خسارت های طبیعی از بین می رود.
کد خبر: ۶۲۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 06 July 2018

به گزارش تابناک هرمزگان عادل شهرزاد در گفتگویی اظهار داشت، میزان تولیدات بخش کشاورزی این استان و زیرمجموعه های آنرا 2میلیون و 540هزار تن به ارزش 40 هزار میلیارد ریال در سال عنوان کرد. وی این خسارت ها را شامل عوامل طبیعی و اقلیمی مختلف همچون خشکسالی، تگرگ، سیل، سرمازدگی و دیگر موارد عنوان کرد. این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: عمده منابع خشکسالی از اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم اعتبارت و ماده 12 قانون مدیریت بحران تامین می شود که بیشترین خسارت ها به ترتیب شامل بخش های زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات و منابع طبیعی می شود.

شهرزاد از سال زراعی جاری (مهر96تامهر97) به عنوان بدترین سال به لحاظ کمبود بارندگی نام برد که خسارات جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی این استان وارد کرده طوریکه میزان بارندگی در بعضی از شهرستانها نسبت به سال زراعی گذشته 80 درصد کاهش یافته است. وی، فعالیت های بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن را متاثر از میزان بارندگی دانست و گفت: براساس آمارهای منتشره سازمان هواشناسی، این استان از لحاظ کمبود بارش بارندگی درسال زراعی جاری درردیف 3 استان اول کشورقراردارد. معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان سا خت: با توجه به خشکسالی های پی در پی سال های اخیر(18ساله) باید پذیرفت که هرمزگان یک استان خشک است که بایستی اقدامات متناسب با شرایط اقلیمی آن صورت پذ یرد. شهر زاد یا دآورشد: براین اساس، سند مقابله با خشکسالی توسط کارشناسان این سازمان در قالب 4 مرحله آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی تهیه شده که با اجرای آن مدیریت بحران به مدیریت ریسک تبدیل شده و مقدار خسارات نیز به حداقل می‌رسد. وی اضافه کرد: به موجب این سند درمرحله آمادگی با استفاده از منابع منطقی و علمی خود را برای خشکسالی آماده می شود. وی یاد آور شد: همچنین در مرحله پیشگیری نیز با اصلاح آبیاری ازجمله استفاده ازشیوه های نوین واحداث خطوط انتقال آب از منبع به زمین کشاورزی از گسترش دامنه خسارت ها کاسته می شود./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار