سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از صادرات 2 میلیون و 280هزار دلار ناشی از صادرات صنایع دستی استان به کشورهای حوزه خلیج از جمله کویت، ترکیه، و ... خبر داد .
کد خبر: ۶۲۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 06 July 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، اشکان مختاری در نخستین نشست خبری خود که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد ، در جمع خبرنگاران گفت: کالایی ایرانی تر از صنایع دستی وجود ندارد زیرا از صفر تا 100 آن توسط هنرمندان چیره دست صنایع دستی و هنرهای سنتی تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه 17 اثر هنری صنایع دستی استان دارای مهر اصالت بومی هستند و 8 اثر بعنوان میراث ملموس ثبت ملی شده اند، گفت: سه اثر از مهر اصالت بین المللی یونسکو برخوردار هستند همچنین لنج سازی، جهله سازی، سواس و لباس بندری به عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: هرمزگان با در بر داشتن 42 رشته رتبه نخست صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، 67 هزار نفر از صنعتگران صنایع دستی دارای مجوز تولید هستند و عمده این فعالین را بانوان استان تشکیل می دهند.

مختاری افزود؛ اخذ مهر اصالت و برندسازی و حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی را از مهمترین اهداف پیش رو در حوزه صنایع دستی قلمداد کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود درآمد حاصل از صادرات صنایع دستی استان تا پایان امسال  به سه میلیون دلار برسد.

 مختاری با ذکر این نکته که در سال 95 عملیات اجرایی مرمت بیش از 20 اثر تاریخی در هرمزگان آغاز شد، اظهار کرد: امسال نیز بیش از 30 اثر نیز در دستور کار مرمت قرار دارند.

وی در پاسخ به انتقاد نحوه مرمت معبد هندوها در بندرعباس، با تاکید بر اینکه مهمترین کار در مرمت آثار تاریخی، حفظ اصالت است، گفت: با وجود بهره مندی از کارشناسان خبره، آیا فرق بین ساروج و گچ را نمی دانیم؟! من کار مرمت معبد هندوها به عنوان شاخص ترین اثر تاریخی شهر بندرعباس را ادامه خواهم داد. و نقاشی معبد هندوها را دست هیچ پیمانکاری نخواهیم داد. در مورد نقاشی این معبد با استفاده از تجربیات پژوهشگران مطرح حوزه هنر دانشگاه هنر تهران استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: بدلیل توسعه بی رویه آثار خانه های تاریخی استان در حال نابودی است و برخی مالکین همکاری لازم را ندارند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه در حال حاضر 67 هزار هنرمند صنایع دستی که بیش از 95 درصد از آنان را بانوان تشکیل می دهند در هرمزگان شناسایی و به آنها مجوز داده شده است، افزود: از نظر تعداد صنعتگران صنایع دستی هرمزگان در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

تا پایان سال 3 میلیارد دلار صنایع دستی هرمزگان صادر می شود

وی با ذکر این مطلب که در سال گذشته بالغ بر 2 میلیون و 280 هزار دلار صنایع دستی استان هرمزگان به کشورهای ترکیه، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد، اظهار کرد: پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به سه میلیون دلار برسد. سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه صنایع دستی استان هرمزگان جزء کاربردی ترین و ارزان ترین محصولات صنایع دستی کشور است، اذعان کرد: برندسازی و دریافت مهر اصالت بین المللی برای تعدادی از آثار و محصولات صنایع دستی از برنامه های در دستور کار این اداره کل در سال جاری است.

وی به فراهم نمودن زمینه برای معرفی صنایع دستی استان در سطح نمایشگاه های ملی و بین المللی اشاره و بیان کرد: طی دو سال گذشته شرکت های تعاونی و فعالان صنایع دستی هرمزگان برای شرکت در نمایشگاه های چهار کشور همسایه و تمام نمایشگاه های داخلی اعزام شده اند.

دکتر مختاری با بیان اینکه در حال حاضر 16 مرکز خلاق صنایع دستی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد، گفت: تا پایان سال جاری شمار خانه های خلاق صنایع دستی روستایی در استان به 20 خانه خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی هرمزگان باید به سمت کاربردی شدن گام بردارد، افزود: به صنعت و هنر حصیر بافی نباید صرفا برای تهیه زیرانداز نگاه شود و به همین خاطر حدود یک ماه پیش مدرسی از کشور چین دعوت شد و دوره آموزش حصیر بافی برای 40 نفر از هنرمندان در جزیره قشم برگزار کردیم. مختاری با بیان اینکه دوره های رایگان آموزش صنایع دستی طی هفته صنایع دستی در همه واحدهای فنی و حرفه ای سراسر استان هرمزگان برگزار می شود، گفت: بسته بندی صنایع دستی از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای رونق بخشی به فروش این آثار و محصولات است.

نمایشگاه دائمی صنایع دستی در ورودی استانداری هرمزگان راه اندازی می شود

وی افزود: نمایشگاه دائمی صنایع دستی تا 10 روز آینده در ورودی ساختمان استانداری هرمزگان تکمیل و راه اندازی می شود و تا یک ماه آینده نیز 60 ویترین در ادارت کل استان ایجاد و محصولات صنایع دستی هرمزگان جهت تبلیغ در معرض دید عموم قرار داده خواهد شد. مختاری سرانه ایجاد شغل در صنایع دستی را بین ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان برشمرد و گفت: تسهیلات صنایع دستی از ۵۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون  تومان در روستاهای مرزی با سود چهار درصد و سایر روستاها شش درصد پرداخت می شود و یک سال تنفس دارد و بازپرداخت آن پنج ساله است. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در ادامه به ظرفیت های گردشگری استان اشاره کرد و بیان داشت: هرمزگان با وجود 14 جزیره و 2 منطقه آزاد، استانی با محوریت گردشگری دریایی شناخته می شود.

۲۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری هرمزگان اختصاص یافت

وی افزود: در سال 97 اطلس گردشگری استان هرمزگان تدوین می شود که در آن ضوابط توسعه گردشگری به رشته تحریر در خواهد آمد و به قانون تبدیل و به همه دستگاه هها اعلام می شود تا دیگر شاهد هرج و مرج در جزایر نباشیم.

دکتر مختاری با اشاره به اینکه جزیره هرمز به تنهایی قابلیت ثبت جهانی را دارد در صورتی که مداخله های بی رویه و غیر علمی در آن صورت نگیرد، تاکید کرد: ظرف دو سال آینده تحولی در زمینه زیر ساخت های گردشگری جزایر اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: در دور دوم سفر ریاست جمهوری به هرمزگان، 20 میلیارد تومان از محل مصوبات سفر به حوزه گردشگری اختصاص یافت که عمده آن صرف تکمیل پروژه های گردشگری در سواحل مکران و جزایر خواهد شد.

همایش ملی توسعه گردشگری دریایی در هرمزگان برگزار می شود

مختاری گفت: نخستین همایش ملی توسعه گردشگری دریایی نیز دی و یا بهمن امسال به میزبانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد. 

وی با اذعان به اینکه میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند گردشگری دریایی را رونق بخشد، تاکید کرد: برای رونق بخشی به این صنعت نیازمند مشارکت فعال بنادر و دریانوردی، مرزبانی و عمران جزایر هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از اعطای مجوز و معرفی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل برای ساخت کشتی و شناورهای تفریحی و ساماندهی قایق های سبک تفریحی به عنوان برنامه در دستور کار این اداره کل در حوزه گردشگری دریایی یاد کرد.

بیش از ۳۰۰ واحد گردشگری فعال در هرمزگان وجود دارد

مختاری بر رونق صنعت گردشگری در هرمزگان تاکید و خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ واحد گردشگری فعال نظیر هتل، رستوان سنتی، مهمانپذیر و ... در استان  هرمزگان وجود دارد.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود از موزه مردم شناسی خلیج فارس به عنوان بزرگترین موزه جنوب کشور که ساختار آن موزه ای است نام برد و خاطرنشان کرد: این موزه از سال 79 در بلوار پاسداران شهر بندرعباس افتتاح شد اما اعتباری برای نگهداری آن اختصاص نیافته بود و هم اکنون نیازمند ساماندهی است. دکتر مختاری با اشاره به وجود 2 هزار و 600 شیء و آثار منقول میراث فرهنگی در موزه بزرگ گردشگری خلیج فارس، افزود: تا کنون هزار و 700 اثر آن در سامانه جام به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در ایام نوروز امسال به کمک شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار در کشور، تورهای مجازی بازدید از موزه مردم شناسی خلیج فارس با بهره گیری از عینک های  TRD  راه اندازی کردیم.

مختاری افزود: تا پایان امسال تمام اشیاء موجود در موزه خلیج فارس علاوه بر ساماندهی، کد گذاری خواهند شد و علاوه بر وجود عینک های TRD  ، از راهنمایان  الکترونیکی نیز استفاده خواهد شد و در ایام تعطیلات راهنمای گردشگری نیز جذب خواهیم کرد.

تعدادی اشیاء تاریخی موزه ملی در موزه خلیج فارس قرار داده می شود

وی اضافه کرد: تا پایان سال 97 تعدادی از اشیاء تاریخی فرهنگی موزه ملی را نیز به مدت یک تا سه ماه در موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس قرار خواهیم داد. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان همچنین از آمادگی این اداره کل برای اعطای مجوز به موزه های خصوصی در استان خبرداد و گفت: ظرف چهار ماه آینده تمامی موزه های بدون مجوز استان شناسایی، سازماندهی و مجوز دریافت خواهند کرد.

موزه خصوصی در بخش جناح کلنگ زنی می شود

وی با اشاره به اینکه بزودی یک موزه خصوصی در بخش جناح کلنگ زنی می شود، افزود: یک موزه مردم شناسی نیز بخش دشتی شهر پارسیان افتتاح خواهد شد. مختاری با بیان اینکه کتاب «چنچنکو» اثر منصور نعیمی از هنرمندان هرمزگانی بزودی منتشر می شود، اضافه کرد: مستند 45 دقیقه ای «زندگی خالو قنبر» جفتی نواز چیره دست هرمزگانی نیز تولید شده که بزودی رونمایی خواهد شد. مختاری ساماندهی اقامتگاه های غیر مجاز،توسعه بخش های گردشگری ، راه اندازی تورهای مجازی گردشگری،ساماندهی اشیاء موجود در موزه خلیج فارس،مجوز دار کردن تمام موزه های فاقد مجوز استان ،برندسازی صنایع دستی، تکمیل زیر ساختهای گردشگری در سواحل مکران و جزایر استان را مهمترین برنامه کاری خود اعلام کرد

وی در پایان این نشست گفت : برای اولین بار در کشور در هرمزگان کتابچه های تخصصی آثار ناملموس، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی، میراث فرهنگی به زبان انگلیسی و آثار منقول چاپ شده است./انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار