کد خبر: ۶۲۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 07 July 2018

چرا زنان بندری استقبال نکردند؟

«چندی پیش از سوی استاندار هرمزگان مجوز استفاده از پوشش سنتی برای بانوان بومی کارمند استان صادر شد.»

به گزارش تابناک هرمزگان، البته این مجوز فقط خاص هرمزگان نبود و شامل اقوام دیگری نظیر کردستان ، سیستان و بلوچستان و استان فارس هم شده بود.

با این حال خبر  برای بانوان استان  و کسانی که پیگیری حقوق شهروندی هستند ، جذاب بود.

بعد از آن مجوز هم چند روزی به صورت نمادین تعدادی از زنان کارمندان بومی ادارات ارشاد ، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان با پوشش بندری در محل کار حاضر شدند، اما اوج این مجوز یا امتیاز تا همین چند حرکت نمادین بود و از سوی عموم بانوان کارمند استقبالی صورت نگرفت.

علت چه بود ، آیا مشکلات عمده تر دغدغه های مردم شده یا موضوع  دیگری در میان است؟

در همین ارتباط بنفشه ملایی، مدرس پوشاک دانشگاه سما بندرعباس به خبرنگار اینگونه گفت : بهتر بود قبل از صدور این مجوز، تحقیق و پژوهش صورت می گرفت.

وی افزود : مشخص بود با این وضعیت استفاده از لباس سنتی در ادارات با مشکل مواجه می شود، زیرا اگر هدف فرهنگ استفاده از لباس بومی باشد، این پوشش باید کاملا صحیح و کامل انجام شود.

ملایی که پیش از این در زمینه پوشش بانوان هرمزگان، چندین مصاحبه متعدد داشته اند، که در ادامه بیان داشت ؛  آیا قانون ادارات دولتی اجازه استفاده از  صندل بدون جوراب را به بانوان می دهد؟

بنظرم این اولین مشکل است ، زیرا به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم ، جوراب در پوشش بانوان هرمزگان جایگاهی نداشته و ندارد. اما آیا مسئولین می پذیرند بانوان با پوشش سنتی از جوراب استفاده نکنند؟

بنفهش ملایی بیان داشت: استفاده از زیورآلات مانند خلخال از لحاظ قانون پوشش اسلامی صحیح نمی باشد ، اما در پوشش سنتی بانوان هرمزگان زیور آلات جایگاه خاص خود را دارد و این خودش مشکل دیگری است.

وی در ادامه افزود؛ مشکل بعدی هم استفاده از رنگ‌های روشن در پوشش بانوان هرمزگان است که با چهارچوب رنگهای تعریف شده برای پوشش ادارات دولتی هم خوانی ندارد.

این بانوی هرمزگانی که در چندین نمایشگاه اقوام ایرانی حضور داشته ، در ادامه ابراز داشت ؛ باید اینرا هم در نظر گرفت که بسیاری از نیروهای شاغل در ادارات استان بومی نیستند و علاقه ای به استفاده از پوشش سنتی  استان ندارند و در نهایت عامل دیگر گران بودن لباس و پوشاک سنتی است ، ضمن اینکه مدت زمانی که برای دوخت و تهیه لباس بومی بانوان صرف می شود , گاه تا یک سال زمان می برد ، بنفشه ملایی سال گذشته قبل طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که شرایط پوشاک بانوان هرمزگانی در این روزگار چطور است گفته بود؛ در سال‌های اخیر در یک دوره بخصوص در دهه هفتاد با لباس بانوان بندری به دلیل اینکه برخی از چادرهای نازک و لباس آستین کوتاه استفاده می کردند ، برخوردهایی صورت گرفت که این برخوردها ، لباس بندری را به انزوا کشاند، به حدی که امروزه لباس بومی استان فقط در مراسمی نظیر جشن عروسی استفاده می شود و همچنان که شاهدیم در این روزگار بیشتر خانم های هرمزگانی از پوشش مانتو ، شلوار استفاده می کنند که البته مانتوشلوار یک پوشش ملی و ایرانی نیست و مثل چادر ملی که کپی از چادر عربی است ، این پوشش هم ایرانی و بومی نیست.

متاسفانه ما درحوزه پوشاک ملی با وجود داشته هایمان حرفی برای گفتن نداریم و نتوانسته ایم پوشاک خاص ایرانی به جهانیان معرفی کنیم.

وی در پایان «با انتقاد از عدم تحقیق برای صدور این مجوز بیان داشت»:بین صحبت تا عمل ، همیشه فاصله بسیار است و بیان یک طرح  بدون تحقیق و پژوهش و بررسی ، در مورد اجرایی شدن آن طرح با توجه به قوانین جامعه، نتیجه ای به همراه نخواهد داشت./ندای هرمزگان

برچسب ها: لباس بندری ، بندری ، لباس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
چقدر شرم آور است که لباس سیکار فروشی بندری در ادارات رواج پیدا کندلباس زورو
سحر
|
Greece
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
لباس سنتی باعث افتخار یک ملت هست.
سحر
|
Greece
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
لباس سنتی باعث افتخار یک ملت هست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار