کد خبر: ۶۲۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰ 09 July 2018

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار داشت : ارتقای عملکرد دستگاه قضایی مستلزم توانمندسازی سیستم های نظارتی است

 

 

به گزارش تابناک هرمزگان،نقل قول از روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان، طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات ،آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس ، حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، علی رنجبر  معاون دادستان انتظامی قضات در امور نظارت و بازرسی و جمعی از مسئولین قضایی و اجرایی استان، از دوازده نفر از قضات برگزیده  استان هرمزگان تجلیل شد .

بر اساس این گزارش، متعاقب بازرسی به عمل آمده از دادگستری کل استان هرمزگان و در راستای اجرای بند ۴ ماده ۱۱ قانون نظارت بر رفتار قضات با تأیید ریاست قوه قضاییه،از عملکرد موفق و خدمات ارزنده دوازده نفر از قضات برگزیده استان هرمزگان تقدیر شد.
در جریان برگزاری این مراسم؛ حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات ضمن تسلیت سالگرد شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع) ،  با اشاره به وقفه تاریخی صدساله ای که در نتیجه  ممنوعیت انتشار احادیث نبوی در دوران خلافت اموی و عباسی منجر به فاصله گرفتن امت اسلامی از مبانی اسلام ناب محمدی (ص) گردید به تشریح نقش مهم و سرنوشت ساز امام جعفر صادق (علیه السلام) درجهت احیاء و باز نشر مفاهیم و احکام اسلامی از طریق تربیت شاگردان و تألیف آثار متعدد پرداخت و بر لزوم تأسی از سیره آن امام همام تأکید کرد.

دادستان انتظامی قضات در ادامه با اشاره به این مطلب که قانون نظارت بر رفتار قضات همواره باید از سوی متصدیان امر قضاء مورد توجه قرار گیرد،یادآور شد: بر همین اساس نظارت و رسیدگی به تخلفات انتظامی یکی از وظایف پیش بینی شده برای  دادسرای انتظامی قضات می باشد که به موازات تشویق و تجلیل از قضات نمونه پیگیری می گردد.

وی در ادامه افزود: سایر مراجع نظارتی در حوزه عملکرد خود فعالیت می کنند و نتیجه بازرسی ها به منظور تصمیم‌گیری نهایی باید به دادسرای انتظامی قضات ارسال شود.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد با بیان اینکه مهمترین ویژگی های قضاوت اسلامی ، دقت نظر در رسیدگی به پرونده های قضایی، رعایت اجتهاد ، ورع و تقوا ،تکریم ارباب رجوع، برخورداری از شم قضایی ،آشنایی با فناوری‌های نوین ، توانایی و سلامت جسمانی و صدور آرای متقن، موجه ،مستدل و مستند است، خاطرنشان ساخت: صدور احکام قانونی، متناسب، موجه و عادلانه، پایه های اعتقاد و وفاداری آحاد مردم را نسبت به نظام مقدس اسلامی مستحکم نموده و در پرورش روح عدالت خواهی و قانونگرایی در بطن جامعه مؤثر واقع خواهد شد.

این مقام قضایی تصریح کرد: در این مراسم عده ای از قضات استان هرمزگان با پیشنهاد دادسرای انتظامی قضات و تأیید ریاست محترم قوه قضاییه تشویق می شوند که این تقدیر به جهت عملکرد مطلوب و خدمات علمی و عملی برجسته آنها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی همچنین با اشاره به صدور کارنامه قضایی برای قضات اذعان داشت: تدین، تعهد، اعتقاد عملی و نظری به نظام اسلامی، خدمت صادقانه و بی ادعا، حسن خلق، حسن شهرت، مدارا با مردم و رعایت شئون قضایی و شغلی از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای قضات نمونه می باشد .

دادستان انتظامی قضات در ادامه بیانات خویش تلاش قضات دستگاه قضایی استان هرمزگان را در شرایط ویژه آب و هوایی این استان ؛ مجاهدتی ستودنی برشمرد و دستاوردهای موجود را مبین تلاش های بی وقفه مسئولین و کارکنان دستگاه قضایی استان هرمزگان عنوان نمود.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ضمن تسلیت سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) و خیرمقدم به حجت الاسلام والمسلمین موحدی و هیأت همراه به تبیین مؤلفه های اثربخش در انتخاب قضات نمونه پرداخت.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با بیان این مطلب که قوه قضاییه دارای ساختاری قاضی محور است ؛مدیریت و صیانت از منابع انسانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و یادآور شد: با توجه به عملکرد مطلوب و کارنامه قابل دفاع قضات فرهیخته و پرتلاش مجموعه قضایی استان هرمزگان خوشبختانه شاهد کسب موفقیت های قابل توجهی در عملکرد دادگستری استان در ارتقاء شاخص های استحکام و اتقان آراء، کاهش اطاله دادرسی و تسریع در روند رسیدگی ها می باشیم.
وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به نقش و جایگاه ویژه نظارت و بازرسی در حفاظت از شأن و جایگاه دستگاه قضایی یادآور شد: ارتقای عملکرد دستگاه قضایی مستلزم توانمندسازی سیستم های نظارتی است و قوه قضائیه از طریق اعزام هیأت های بازرسی دادسرای انتظامی قضات به موازات هیأت های نظارت دستگاه قضایی هر استان و همچنین نظارت رئیس کل دادگستری استان ها به اعمال نظارت و بازرسی از کارکنان قضایی مبادرت می نماید که این اقدام ؛بستری مناسب در جهت اعتمادسازی و اطمینان بخشی از عملکرد قوه قضائیه در فضای عمومی جامعه را در پی خواهد داشت .
رئیس شورای قضایی استان هرمزگان ، ارتقاء سلامت دستگاه قضایی و تلاش مستمر برای جلب رضایت مردم را هدف مبنایی قوه قضاییه عنوان کرد و ضمن تأکید بر لزوم نظارت در حوزه اخلاق فردی و سازمانی به منظور پاسداری از حقوق عامه اظهارداشت: آنچه در جریان بازرسی از واحدهای قضایی استان هرمزگان مشهود است، توجه به نظم ، دلسوزی ، قاطعیت و مدیریت زمان از سوی اعضای هیأت بازرسی می باشد.
وی در ادامه یادآور شد: بازرسی های صورت گرفته از دستگاه قضایی استان هرمزگان توسط هیأت بازرسی دادسرای انتظامی قضات مبین تکمیل فرآیند نظارت و رفع نواقص و چالش ها می باشد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین اعلام کرد: تعداد ۱۶۸ نفر از قضات در دستگاه قضایی استان هرمزگان مشغول به کار می باشند که از این تعداد ۲۹ نفر مدیران قضایی می باشند .

وی با اشاره به این مطلب که به دلیل کمبود نیروی انسانی حدود ۳۴ درصد از پست های قضایی استان هرمزگان بلاتصدی می باشند تصریح کرد: دادگستری استان هرمزگان مصمم است با تکمیل کادر قضایی خود از طریق آزمون و جذب اختصاصی گام های مؤثری به منظور تسریع در روند دادرسی ها و کاهش حجم موجودی پرونده های قضایی بردارد .

شایان ذکر است: در خاتمه این مراسم از خدمات دوازده نفر از قضات نمونه دستگاه قضایی استان هرمزگان با اهداء لوح سپاس و هدایایی به رسم یادبود تقدیر شد و آقایان؛ عارف اکبری ، بهروز درویشی ، فرهاد دیده بان ، امیرحسین رحیمی ،رضا سلامی ، محمد شنبه زاده، محمد رضا شهریاری نژاد ، حسین عباسی، مرتضی فیروزی ، امیرحسین فیوضی ، سید محمد موسوی و خانم وجیهه خیرخواه  به عنوان قضات برگزیده استان هرمزگان  معرفی شدند.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار