کد خبر: ۶۳۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ 18 July 2018

به گزارش تابناک هرمزگان ، نخستین پارلمان محلی شورای اسلامی کشور با حضور اعضای شورای استان هرمزگانT دوتن از نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان هرمزگان در شورای عالی استان های کشور، رئیس شورای شهر بندر عباس، تعدادی از اعضای شورای شهر وشهردار بندر عباس اولین جلسه پارلمان محلی با هدف تثبیت و ارتقاء جایگاه شورا بطور تجربی در استان هرمزگان آغاز بکار کرد. 

 

در ابتدای این جلسه یازده تن از نمایندگانشهرستان ها در شورای استان به ایراد سخن پرداختند.

خرمی رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در این نشست گفت:  فلسفه شورا بعنوان پارلمان محلی در قانون اساسی با هدف اینکه در خط مقدم ارتباط با مردم  قرار گرفته باشد و مشکلات مردم را  دیده و پل ارتباطی مردم و مسئولین باشد شکل گرفت. در همین راستا جایگاه شورا در قانون اساسی  تعریف شده اما  متاسفانه  هیچ ردیف بودجه ای ندارد و این امر موجب نگرانی خاص شوراها شده است.خرمی وضعیت بهداشتی استان را نامطلوب بیان کرد و افزود: تلاش پزشکان ما ستودنی است اما در بسیاری از شهرستان ها با کمبود شدید پزشک متخصص و بیمارستان مجهز، کمبود نیروی انسانی بهداشتی مواجهیم و گردش مالی که در بخش درمان از استان خارج می شود بسیار نگران کننده است . وی  از دیگر مشکلات اولویت دار استان به وضعیت مدارس تخریبی اشاره کرد و افزود: در حالیکه  از کمبود سرانه فضای آموزشی برخوردار هستیم  انتظار داریم در سطح ملی  نسبت به وضعیت مدارس استان چاره اندیشی شود.

وی بی انگیزه بودن برخی  مدیران دستگاه های اجرایی ، عدم استقرار ادارات در شهرهای کوچک و تازه تاسیس را از مهمترین مشکلات موجود بیان کرد و خواستار حمایت از طرح های آبی استان شد و اذعان کرد؛ قبل از رسیدن به مرحله چالش باید اقدام لازم را انجام داد.

رئیس شورای  هرمزگان گفت: طبق رصدهایی که کردیم تمام طرح هایی که  از هرمزگان به مجلس ارائه شده است که هنوز منتج به نتیجه  نشده و نمایندگان با چکش کاری طرح ها در به تصویب رساندن آنها باید تلاش کنند.

خرمی با اشاره به اجرایی شدن طرح اشتغال روستائیان در سایر استان ها خواستارتسریع عملیاتی شدن آن در هرمزگان شد.

 وی همچنین خواستار حفظ سهم هرمزگان درتوسعه ی سواحل  مکران و صنایع استان، دیده شدن سهم استان در احداث آبشیرینکن ها، افزایش سرانه آموزشی، توسعه راه های روستایی شهرستان های بشاگرد، جاسک، بندر لنگه و پارسیان، پیگیری وضعیت اشتغالی شد که در دست اتباع بیگانه  است .

به گفته ی وی، حضور اتباع بیگانه خصوصا در جزیره قشم موجب  نگرانی مردم شده است. در ادامه این مراسم محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و مهمترین آسیب را نبود فهم مشترک قلمداد کرد و افزود: با نبود فهم مشترک فعالیت مشترک هم بوجود نمی آید.

موضوع تشکیل و آغاز فعالیت تجربی  پارلمان محلی از استان هرمزگان توسط دکتر آشوری پیشنهاد شد.

وی خاطر نشان کرد، اگر بخواهیم به  جایگاه شورا ارتقاء  ببخشیم این بحث را با نگاه ملی در کمیسیون شورا می توان مطرح کرد و با توجه به، شعار شوراها پارلمان محلی هستند حلقه های مفقودی بین شورا ها و مجلس بررسی شود.

به گفته وی؛ اگر یک انسجام در چارچوب اجرای این قانون نانوشته داشته باشیم و از آن یک تجربه احصاء کنیم ،کارگروهی متشکل از چند نفر این ایده را پردازش خواهند کرد در صورتی که بهره اثری و کار آمدی داشته باشد تشکیل دولت محلی در چارچوب قانون و نص صریح قانون قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برای اینکه سرعت آهنگ توسعه  متوازن داشته باشیم باید ابتدا تصویر گویایی از ظرفیتهای ،فرصتهاو مزیتهای استان داشته باشیم و لازمه ی  دستیابی به شاخصهای برخوردار مطالعه ی طرح جامع توسعه است

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید با همگرایی در جهت رسیدن به اهداف کلان استان گام برداشته شود

به گفته ی آشوری؛در حوزه های قانونگذاری،رویه های اجرایی و مدیریتی یکسری خلاء ها وجود دارد که علاج آن نقشه راه بوده و زیر ساخت حرکت توسعه ی پایدار طرح آمایش سرزمین است

وی در ادامه به فربهی منابع انسانی همه ی دستگاه ها اشاره کرد و افزود: این موضوع یک درد مزمن شده است و بودجه ای که به بازنشستگان می دهیم به بودجه جاری دستگاه ها نزدیک است و بدنه ی دولت پهن و ناکارآمد است .

آشوری با اشاره به اینکه پس از فهم مشترک گام ها باید استوار و پایدار باشد تصریح کرد: در پیگیری مطالبات گاهی مواقع به انسداد می رسیدیم اما اکنون نگاه ملی به هرمزگان شاید در حد مطلوب نیست اما تغییر کرده است  و همگرایی در نگرش و روش پیگیری موجب سرعت بخشیدن به  تحقق اهداف استان می شود. به گفته ی وی؛ در مجلس شورای اسلامی در زمینه منابع پایدار شهرداری ها، دهیاری ها و شوراها به جد پیگیر هستیم و در آمد پایدار دهیاری ها در دست بررسی است و گفت و گوهای بین بخشی انجام شده است.

محمد آشوری، شوراها  را نماد مردم سالاری دینی برشمرد و افزود: شوراها از تریبونها جهت انتقال مشکلات مردم استفاده کنند و ضرورت ها اولویت بندی شوند، اگر توازنی بین ظرفیت ها  و قابلیت ها نباشد اعتراضاتی را در پی خواهد داشت.  حسین هاشمی تختی دیگر نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گردهمایی گفت: زیر ساخت مطالبه، وحدت ملی و همدلی است و برای تحقق مطالبات مردم تا پای جان ایستاده ایم و البته حفظ نظام خط قرمز ماست و استیفای حقوق مردم موجب همگرایی،مشروعیت و همراهی بیشتر و حفظ نظام خواهد شد وی گفت :اگر چه هرکدام از نمایندگان سلایق و نظرات مختلفی دارند اما در منافع ملی همه همسو هستیم.

هاشمی تختی تاکید کرد: کارها  را باید بر اساس عزت،حکمت و مصلحت پیش برد . به گفته ی وی؛ مدیر عالی استان هماهنگ است و این یک  فرصت است  .

وی در پاسخ  به نماینده شهرستان پارسیان در شورای استان مبنی برمطالبه مردمی لغو کامل مصوبه الحاق گفت: همانگونه که در گذشته پاسخ دادیم دیدگاه ما  این است که الحاق به ضرر مردم است و دیدگاه تملکی استان فارس است و نمی توان از حق و خواسته مردم کوتاه بیاییم و چنانچه هدف توسعه است اگر توسعه مربوط به دولت است که باید اعتبار بدهند ما انجام بدهیم و اگر مربوط به بخش خصوصی است نیازی به پاسپورت ندارد و برای توسعه الحاق توجیه ندارد.

وی  در خصوص واگذاری زمین ها  به افراد غیر بومی گفت: هر کسی بیاید فرصت اقتصادی ایجاد کند باید دست آن را بوسید اما اجازه سوء استفاده نخواهیم داد .

مجیدی نماینده شورای شهرستان پارسیان نیز در این نشست گفت: نمایندگان بدنبال لغو کامل مسئله الحاق شوند زیرا  خواسته و مطالبه مردم  15 روستای این شهرستان است و مردم تا لغو کامل این مصوبه همچنان دغدغه داشته و آرامش ندارند.  وی گفت: سالهاست که از عسلویه و منطقه تابناک چیزی جزء آلودگی نصیب پارسیان نشده است ،پارسیان در مرحله اجرای طرح های بزرگ ملی است که با هجوم جمعیت زیر ساخته ای ،بهداشتی ،فضای آموزشی و ....آن آماده نیست

 دریانورد عضو شورای قشم نیز گفت: لنجداران به قیمت جهانی سوخت می خرند ولی باز هم شرکت نفت آنها را اذیت می کند و بطور سهمیه ای به آنها می فروشد و کار آنها را مختل کرده است.

کیانوش جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس نیز گفت: 36 هزار واحد شورایی در کشور وجود دارد که 120 هزار نفر عضو خانواده بزرگ شوراییان کشورند اما هنوز تعریف درستی از شورا و شرح وظایف آن در سطح کشور نشده و نه نگاه دولت به شورا توانسته تصمیم شورا را بپذیرد و نه مجلس توانسته که  نقش حلقه واسط شورا با مردم را بپذیرد.

مدنی عضو شورای بستک نیز گفت:70 سال پیش جزء استان های محروم بودیم اگر معیارها را بسنجیم علیرغم غنی بودن استان هنوز هم محروم هستیم و اگر  به همین روند ادامه بدهیم 50 سال دیگر هم  جزء استانهای محروم  خواهیم بود  و این بیانگر ضعف مدیریتی است .

 به گفته وی، اگر در آمدهای استان احصاء شود و مازاد سقف واریزی به خزانه صرف محرومیت زدایی استان شود هرمزگان می تواند به رشد و بالندگی متفاوت تر از دیگر استانها برسد.

احسانی نماینده شهرستان بشاگرد در شورای اسلامی استان نیز بیان داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون کارهای زیادی شده و ارتقاء بشاگرد به شهرستان مهمترین دستاورد بوده است اما متاسفانه از کمترین زیر ساختی برخوردار نیست ،با 53 درصد نرخ بیکاری رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است حتی یک هنرستان فنی و حرفه ای که جای کسب مهارت و دانش است وجود ندارد در زمینه ی راه های روستایی هم 92درصد راه های بین روستایی این شهرستان خاکی است ،با وجود رودخانه و بارندگی مناسب مردم از آب شرب محرومند و تنها شهرستانی است در کشور که حتی مرکز آن توسط تانکر آبرسانی می شود بدلیل صعب العبور بودن راه ها آبرسانی روستاها  با تانکر با مشقت انجام می شود منصور نژاد عضو شورای شهرستان بندر خمیر نیز بیان داشت: طرح درآمد پایدار شوراها در مجلس باید پیگیری شود، از نظر درآمد استان بدلیل موقعیت خاصش در سطح ملی ، استانی توسعه یافته و یا نیمه توسعه یافته محسوب می شود اما از نظر درآمدی درآمدش هزینه خودش نمی شود؛ در زمینه ارزش افزوده رتبه نخست هستیم ولی درآمد حاصله در استانهایی هزینه می شود که فرار مالیاتی دارند.

منصوری شورای شهرستان بندر لنگه نیز گفت: کمبود نیروی انسانی مخصوصا در آموزش و پرورش یک معضل است ،ارتزاق بسیاری از مردم استان از طریق دریاست ولی وجود کشتی های بیگانه مردم را نگران کرده است طبق بررسی ها روستای چیروئیه 700 نفر هندی دارد.  برای طرح هایی که معلوم نیست به چه قیمتی اجرا شود ، برای مردم جو روانی ایجاد کرده است.

حسن حاجی زاده نماینده شهرستان سیریک در شورای استان نیز افزود: همدلی و همگرایی نمایندگان استان بسیار بهبود یافته و جای شکرگذاری است. در ادوارگذشته اختلافات نمایندگان ما را از دستیابی به یکسری ظرفیت ها محروم ساخت،هدف از تشکیل شورا واگذار کردن کار به خود مردم  بود تا در سرنوشتشان دخیل باشند و وجود شورای اسلامی یک ظرفیت بالا و سرمایه اجتماعی است و ارتباط دو سویه نمایندگان و شورا می تواند بخش اعظمی از مشکلات مردم را به سر انجام برساند.

 به گفته وی، هرمزگان استانی برخوردار بوده و قابلیت و ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد و اگر محرومیتی در استان است شاید شرایطی بوجود آورده شده که ما همچنان محروم بمانیم.

وی ادامه داد، استانی که 14 جزیره با کاربری های مختلف دارد نمی تواند محروم باشد. به نظر  حلقه ی مفقوده مدنی در استان وجود دارد. روند توسعه ی استان باید همراه با روند سند چشم انداز و سایر شاخصهای  کشور باشد

حاجی زاده گفت: در بخش بهداشتی بسیار مشکل داریم. شهرستان سیریک با 50 هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان وجود دارد که آنهم فاقد پزشک متخصص است و تجهیزات آن در حد درمانگاه های روستایی است ،در بخش پرورش میگو افرادی خارج از استان آمده و اراضی را گرفته اند مردم محلی و صیادان ما هیچگونه اراضی دریافت نکردند حضور صیادان چینی که بسیاری از ذخایر آبزی را از کشور خارج می کنند  جوامع محلی را نگران کرده است.

آوازه نماینده شهرستان رودان ودبیر شورای اسلامی استان همدلی اعضای شورای استان را ستودنی قلمدادکرد و  خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی از ظرفیتهای استان شد./ندای هرمزگان

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار