مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: کاهش ذخایر آبی اثرات مخربی بر زیست بوم دارد.
کد خبر: ۶۳۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 21 July 2018

کاهش ذخایر آبی اثرات مخربی بر زیست بوم دارد

به گزارش تابناک قزوین، حسن پسندیده روز شنبه در اولین جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی قزوین که با حضور ارگان های ذیربط در محل سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد، به اهمیت توجه به مخاطرات زیست محیطی استان و اولویت بندی طرح ها و برنامه های پیشگیری از بروز مخاطرات زیست محیطی اشاره کرد و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی را در این زمینه خواستار شد.

وی به برخی از مهم ترین مخاطرات محیط زیستی استان از جمله روند خشکسالی های متمادی در چند ساله اخیر و کاهش ذخایر آب های سطحی و زیرزمینی و اثرات تخریبی این کاهش بر اکوسیستم های طبیعی استان نظیر بیابانزایی، تبدیل اراضی کشاورزی و مرتعی به کانون های محلی گرد و غبار، نابودی تالاب ها و خشک شدن رودخانه ها را بر شمرد.

مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان در ادامه افزود: مصرف بی رویه آب و به تبع آن کاهش جدی ذخایر آبی زیر زمینی، اثرات مخربی بر زیست بوم داشته و در نتیجه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پسندیده تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت کمی و کیفی افت آبهای زیر زمینی را جهت مدیریت منابع آبی ضروری دانسته و اظهار کرد: باید مشخص باشد که میزان افت آبهای زیر زمینی در سالهای اخیر چگونه بوده است و گزارش جامعی از وضعیت مخاطراتی که در اثر افت آبهای زیر زمینی به وجود آمده داشته باشیم و همچنین اثرات و پدیده های ناشی از تخلیه منابع آب و آبخوان به صورت مدل سازی ملموس تهیه و گزارش آن جهت توجه هر چه بیشتر تصمیم گیران و تصمیم سازان ارائه شود.

در ادامه جلسه، مباحث مطروحه در جلسات گذشته کمیتۀ مخاطرات زیست محیطی استان شامل: بحران مدیریت منابع آبی، اپیدمی های حیات وحش، آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و سایر مراتع استان، تامین حق آبه های محیط زیستی تشریح و سپس دستور کار جلسه قرائت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار