کد خبر: ۶۳۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 27 July 2018

 

تابناک هرمزگان- چند روز پیش بود که شورای شهر بندرعباس یکی دیگر از مدیران را به صحن شورا فرا خواند و این مدیری که فقط دو ماهه سرپرستی میراث را به عهده گرفته به باد انتقاد گرفتند.

 

از قضای روزگار این بار، قرعه بنام سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمد.
از نقدهای جدی و تذکرات برخی اعضای شورای شهر بندرعباس که بگذریم ، تازه بازگو کردن داستان یک تراژدی تلخ میراث تاریخی آغاز می‌گردد؛ میراثی که سال‌هاست ، بدست فراموشی سپرده شده و متأسفانه حتی یک نفر از اعضای شورای شورای شهر نیز در این جلسه کوچکترین اشاره‌ای به آن ننمود چرا؟؟

حتماً چون این تراژدی یک سرش به عملکرد دستگاه تحت نظارت مستقیم شورای شهر، یعنی شهرداری بندرعباس بر می‌گردد!!!.

چگونه ممکن است اعضای شورای شهر در جلسه‌ای مختص به میراث تاریخی و فرهنگی استان حضور یابند و حتی 100 کیلومتر آنسوتر مطالعات قلعه فین را مورد نقد قرار دهند، ولی حتی کلامی از تخریب ساختمان کنسول‌گری سابق انگلیس (ساختمان قدیمی بیمارستان شریعتی) به بهانه احداث بیمارستان جدید که فقط یک خیابان با ساختمان شورای شهر و شهردای بندرعباس فاصله دارد به میان نیاورند؟

تخریبی که بدون مجوز قانونی از شهرداری بندرعباس تخلف محسوب می‌گردد؛ اگر عزیزان شورا از قدمت تاریخی 116 ساله کنسولگری انگلیس و نقش تاریخی آن در حمایت از بست نشینی مشروطه خواهان بندرعباسی، تبعید رضا شاه از بندرعباس و حتی دخالت کنسول وقت انگلیس در تأسیس بلدیه (شهرداری) بندرعباس بی‌اطلاع هستند و متوجه تخریب عمدی و با خاک یکسان شدن این بنای تاریخی آنهم در مجاورت خود نشده‌اند!!!!.

امیدوارم پای تسویه حساب‌های سیاسی و همراهی بی‌ثمر اعضای شورا با برخی نمایندگان مجلس در سفرهای انتخاباتی به شهرستان‌ها و جزایر استان هرمزگان از صحن شورا کنده می‌گشت و اعضای شورای شهر در صحن شورا نقدی بر عملکرد کل میراث فرهنگی کشور دارند ، مجالی هم برای سیر در شهر بندرعباس و معضلات آن می یافتند.

اما نقد اصلی به خود سازمان میراث فرهنگی در پایتخت، شهرداری بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی استان وارد است.
چرا شهرداری بندرعباس می‌بایست به راحتی مجوز تخریب یک بنای ارزشمند تاریخی آنهم در قلب شهر بندرعباس را صادر نماید؟ مگر مدیران شهرداری بندرعباس که همگی نیز بومی همین شهر هستند اطلاعی از تاریخچه این بنا نداشته‌اند؟

چرا میراث فرهنگی بنای کنسول‌گری 116 ساله انگلستان را که می‌توانست به یکی از اصلی‌ترین مراکز توریستی مبدل گردد و قدمت آن به مراتب از بناهای مشابه در دبی بالاتر است در ادوار گذشته ثبت نکرد ،در فهرست آثار ملی؟

«ثبت 50 اثر فرهنگی ناملموس ارزشمند است، کاش همین یک اثر ملموس را محو نمی‌کردید.»

نقد دیگر را باید به دانشگاه علوم پزشکی وارد نمود که پس از چند سال تعطیلی بیمارستان شریعتی و تخریب بنای تاریخی بیمارستان شریعتی (کنسولگری سابق انگلستان) ، مبادرت به تخریبی شود که بی‌شک باید آنرا یکی از مهم‌ترین فجایع تاریخی استان نامید.

حال مردمی مانده‌اند با ریشه تاریخی عمیق در تاریخ مقاومت ایران اما بدون هیچ یادبودی و آثاری از تاریخشان، شاید وجود ساختمان تاریخی کنسولگری بریتانیا می‌توانست مرحمی باشد بر تخریب و برج سازی خانه‌های تاریخی محله اوزی‌های بندرعباس که همه از شهرداری پروانه گرفته اند، اما صد حیف که یکی دیگر از پتانسیل‌های گردشگری و جذب توریست برای این شهر از میان برداشته شد.

نوروز 1398 راهنمای اماکن تاریخی بندرعباس، دیگر شاهد تصویر بیمارستان شریعتی سابق نخواهد بود ، شورای شهر بهتر است به فکر تهیه و تدوین راهنمای اماکن تاریخی تخریب شده شهر بندرعباس باشد.

 

ای کاش بندرعباس هم خبرنگاران و مردمی مطالبه گر و مسؤلانی همچون اصفهان و شیراز و کاشان و ... داشت تا علی‌رغم برخورداری از بافت‌های تاریخی بسیار غنی، باز هم برای تخریب یک بنای 50- 60 ساله زمین و زمان را بهم می‌دوختند تا کسی جرأت نزدیک شدن و تعرض به هویت‌شان را ننماید چه رسد به یک بنای صد و اندی ساله تاریخی و تاثیرگذار در تاریخ این سرزمین ، مردم بندرعباس سال‌ها بعد برای فرزندان‌شان روایت خواهند کرد که تنها موزه بندرعباس زمانی ساخته شد که تاریخی‌ترین ساختمان آن محل تولد نوزادان‌شان بوده است و چه طنز تلخی است که باید برای موزه ساختمان نوساز بسازیم و برای بیمارستان آثار تاریخی‌مان را از میان برداریم ، نماینده عالی دولت در استان هم مشاهده گر این قضایا میشود.

شاید تنها جرم ساختمان کنسول‌گری انگلستان در بندرعباس پایداری و استحکام صد و اندی ساله آن و خدمت به درمان استان بود و اگر نه چه تفاوتی با بنای هم عصر خود (معبد هندوها) داشت؟ و چه خوب مزد این پایداری داده شد./ فارس_سیدابراهیم حسینی(متن اصلاح شده)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار