کد خبر: ۶۳۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ 27 July 2018

 

درجه فقر و محرومت در شهرستان بشاگرد بیش از آن چیزی است که در تصور آید و نیاز است تا مسئولان هر چه سریع تر برای آن فکری اساسی کنند.

 

 

به گزارش تابناک هرمزگان ؛ شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر در شرقی ترین قسمت از استان هرمزگان قرار دارد و با مرکز این استان یعنی شهر سردشت، بیش از 270 کیلومتر فاصله دارد.

اگر چه نشانه های فقر و محرومیت در بیشتر مناطق شرقی استان دیده می شود، اما به جرأت می توان گفت درجه فقر و محرومت در شهرستان بشاگرد بیش از آن چیزی است که در تصور آید و نیاز است تا مسئولان هر چه سریع تر برای آن فکری اساسی کنند.

به گفته برخی از مسئولان و مردم منطقه در حال حاضر بیش از 92 درصد راه های ارتباطی بشاگرد خاکی و صعب العبور است که رفت و آمد در روستاهای آن جزء با خودروی مجهز و شاسی بلند ممکن نیست ، تردد در آن برای وسایل نقلیه به شدت خسارت بار و مستهلک کننده است.

 

«راه ارتباطی خطرناک و صعب العبور در بشاگرد»

 

وضعیت راه های ارتباطی خاکی و صعب العبور بشاگرد سبب شده تا کمتر راننده ای حاضر شود برای روستاهای این منطقه مصالح ساختمانی ببرد و اگر هم فردی بخواهد برای بازسازی محل زندگی چنین کاری کند، هزینه های معمول مصالح ساختمانی و هزینه استهلاک کامیون را پرداخت کند.

 
«۱۷۰روستای بشاگرد پنجه در پنجه کم آبی»

 

بالغ بر ۱۷۰ روستای  در این منطقه وجود دارد که همه روستاها به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و دست به دامان آب های غیر بهداشتی چشمه ها و رودخانه ها و تانکرهای سیار آبرسانی شدند و در برخی از روستاها، اهالی مجبورند برای تامین آب چندین کیلومتر پیاده روی کنند.

«دانشمند، رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد» طی گفتگو ، اشاره کرد به دو معضل اساسی بشاگرد بی آبی و نبود راه ارتباطی و تصریح نمود: شهر سردشت و روستاهای آن با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و  ۹۲ درصد راه های ارتباطی بشاگرد خاکی و صعب العبور است. 

 

«گشت نامحسوس مرگ در جاده میناب-بشاگرد»

 

رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد بیان کرد: جاده بین شهری نیازمند تعریض و روکش آسفالت دارد که جاده بشاگرد – میناب در40سال اخیر تنها یک بار روکش شده و همچنین جاده قعله گنج و جاده جاسک - بشاگرد از وضعیت نامطلوبی برخوردارند.

دانشمند گفت: آب و فاضلاب روستایی یک تانکر در اختیار روستاها قرار داده و شهر سردشت نیز با سه تانکر آبرسانی می شود که دو تانکر در روز و یک تانکر دیگر شبانه روزی آبرسانی را برای شهروندان این شهر انجام می دهند.

 

 «تانکرهای آبرسان شهر سردشت بیشتر اوقات خرابند»

 

وی ادامه داد: تانکرهای آبرسانی شهر سردشت اکثر اوقات خراب هستند و با توجه به اینکه تجهیزات آن در شهرستان وجود ندارد باید وسایل آن را به شهرستان میناب یا بندرعباس ببرند که این کار دو سه روز طول می کشد.

رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد اضافه کرد: زمانی که تانکرها خراب می شوند مردم مجبورند آب مورد نیاز خودشان را خریداری کنند هر 1000 لیتری در حال حاضر سی هزار تومان است که اکنون در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

دانشمند در ادامه بیان کرد: با پیگیرهایی صورت گرفت که از دفتر مقام معظم رهبری 40 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آبرسانی سد جگین مصوب شد ، که قرار است بزودی 20 میلیارد آن تخصیص پیدا کند و مابقی آن در سال آینده تامین شود.

وی افزود: 50 میلیارد اعتبار برای آبرسانی سد تنگه سهران از دفتر مقام معظم رهبری مصوب شد, که این پروژه آب 55 روستا شهرستان بشاگرد را تأمین می کند و با توجه به قول های داده شده فاز اول آن در تیرماه سال 98 به بهره برداری می رسد و این احتمال هم وجود دارد که پایان سال جاری فاز اول آن به بهره برداری برسد.

رئیس شورای شهر سردشت بشاگرد اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر سردشت از جمعیت بالایی برخوردار است در شش الی هفت روز تنها یک بار با تانکر آبرسانی می شود که در بیشتر مواقع مردم با کمبود آب مواجه اند و مجبورند آب مورد نیاز شان را خریداری کنند.

 

«وانت های سیار خودگردان ناظر و متولی ندارند »

 

دانشمند با بیان اینکه وانت های سیار خودگردان ناظری و متولی ندارد و تاکنون جلوگیری از آنها نشده است، تصریح کرد: بیشتر اهالی شهر سردشت مخزن بزرگ آب ندارند و یک مخزن 500 لیتری برای یک خانواده پرجمعیت جوابگو نیست و مردم به ناچار از وانت های سیار آبرسانی آب را خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم با توجه به اینکه در 6 الی 7 روزی یکبار آبرسانی انجام میشود ناچارند آب را از وانت های سیار خریداری کنند و البته برخی از مردم که در توانشان است آب را خریداری می کنند و برخی از شهروندان که از توان مالی مناسبی برخوردار نیستند دبه به دست درب منازل آب دیگر آب می گیرند.

 

 

انتهای پیام/فرهنگ کده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار