کد خبر: ۶۳۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 28 July 2018

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، در ساعت 6 روزهای شنبه هر هفته محفلی از داستان نویسان کودک و نوجوان صرف نظر از رده سنی تشکیل میشود و در یک کار کارگاهی همه دور یک میز می نشینند و داستان مینویسند که بازخورد آن تربیت و پرورش ذهن های خلاق ، سرمایه های انسانی فردا است.
مردم هرمزگان با برنامه های فرهنگی حوزه هنرهای انقلاب اسلامی که واقع در کنار برج اصناف است،شاید آشنایی کاملی نداشته باشند، سرزده به یکی از کلاس های فعال این حوزه رفتم با خانم عباسی که مربی و مدرس کارگاه داستان کودک و نوجوان بود، آشنا شدم از ایشان اجازه گرفتم تا از فضای کلاس برای آشنایی بیشتر استفاده کنم، محیطی بسیار صمیمی بود، که نکته جالب آن پذیرایی با چیپس ، پفک ، تنقلات مختلف بود که روی میز قرار داشت ، بچه ها و بزرگسالان کلاس مطابق برنامه هفته قبل داستان های خودشان را خواندند همه حاضرین در کلاس نظرات و پیشنهاداتت تکمیلی خود را میدادند که تبادل تجربه خوبی داشتند، و در نهایت مربی کلاس کلیه گفت و شنود ها را جمع بندی و کامل می کرد.

داستان های بسیار زیبایی بچه ها خواندند, من جمله یکی از حاضرین در کلاس که قرار بود با رنگ سفید ، تخت ، ماشین ، درخت ,داستان بنویسد داستانی دلنشین را با ترمه لباس چین دارش را پوشید به سمت تخت مادربزرگ رفت شروع کرد و دیگری در دنیای زیبای کودکانه خود داستان ماهان را زدند با کامپیوتر خودم با اسلحه با تروریست ها جنگیدم را خواند و .....

مژده عباسی مربی کلاس برای ترسیم ذهنیت بزرگسالان حاضر که بتواند داستان کودک و نوجوان بنویسند نکات ظریفی را تصریح داشت: باید خود را به فضای کودک و نوجوان نزدیک کرد ، ناخودآگاه ذهن بزرگسالان از کودکان فاصله دارد و بایستی خودمان را به جای یک کودک بگذاریم بعد داستان بنویسیم و نمیشود ،در داستان  کودکان را نصیحت کرد،وقالب یک داستان از یک نقطه شروع میشود و تا پایان آن بایستی شاهد کشمکش های گوناگونی در داستان باشیم.

وی ادامه داد: در داستان می‌شود فلش بک زد یعنی رفت و برگشت هم بهره گرفت و از گذشته و حال ممکن است چند رفت و برگشت را داشته باشیم.

خانم عباسی مربی کارگاه کودک و نوجوان حوزه فرهنگی هنری برای توضیح چگونه می شود داستانی را شروع کرد گفت: یک داستان اول مقدمه دارد دوم تنه یا بدنه ، سوم نتیجه یا پیام که عموماً داستان ها با گفت و گو ، دیالوگ و یا با توصیف شروع میشوند که بهتر است یک داستان‌ با گفت و گو شروع شود چون آدم ها را کنجکاو تر میکند و میشود با توصیف هم داستانی را آغاز کرد.

 

نزدیک به ساعات پایانی کلاس بودیم که خانم عباسی نگارش داستان‌های کشمکشی را توضیح داد ، و با تشریح انواع کشمکش شروع کرد:1- کشمکش آدم با آدم(جر و بحثی که دو نفر باهم دیگر دارند مثلاً دوتا برادر با یکدیگر) 2-کشمکش آدم با خودش(میخواهیم برویم مدرسه یکدفعه به خاطر خستگی میخواهیم نرویم ، اما یک هو در ذهنمان می آید اگر نروم امتحان دارم که ممکنه معلم کلاس به من صفر بدهد) 3-کشمکش آدم با طبیعت(زلزله می‌آید می‌خواهیم فرار کنیم که زلزله نمی‌گذارد حرکت کنیم) 4-کشمکش آدم با سرنوشت(شخصی بیماری سرطان میگیرد و مجبور است تا آخر عمرش با این بیماری بجنگد) 5-کشمکش آدم با جامعه 6-کشمکش جامعه با جامعه(جنگ دو کشور) و بعد به دلخواه هر کدام از بچه های کلاس یکی از کشمکش ها را انتخاب کردند تا برای هفته آینده بر آن اساس داستان های خود را آماده کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام/حسن عباسی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار