درگذشته تهدیدهای سلامت ساده بود، آب اگر آلوده بود ، آلودگی میکروبی بود که با زدن کلر قابل‌خوردن می‌شد اما اکنون تهدیدهای سنتی و قدیمی تبدیل به تهدیدهای صنعتی پیچیده‌ی مدرن شده و فاضلاب صنایع، منابع آب آشامیدنی را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۳۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 29 July 2018

 نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان با حضور مقامات کشوری و استان در سالن اجتماعات شرکت ملی گاز بندرعباس برگزار شد.

عوامل تهدید کننده سلامت صنعتی و پیچیده‌ است/ کانون سلامت محلات انقلاب دوم در سلامت

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت گفت: رئیس سازمان جهانی بهداشت به ما متذکر شد که اگر موفق شوید در سایر دستگاه‌ها سیاست سلامت را جاری کنید قدم بزرگی در این راه برداشته‌اید و هنر ما این است که با توانمند کردن جامعه زمینه مشارکت در زمینه سلامت را فراهم کنیم چرا که کاهش نابرابری‌ها با برنامه‌ریزی و مشارکت مردم ممکن است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت تابناک هرمزگان، «علی‌اصغر فرشاد» در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان با بیان اینکه در ارائه گزارش روند برگزاری مجامع سلامت، هرمزگان یکی از  دو استانی بود که تا کنون مجمع سلامت در آن برگزار نشده بود، گفت:  در تعریف سلامت که از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده، آمده است اگر کسی بیمار نباشد به معنای سلامت او نیست؛ چراکه به‌طور مثال اگر فردی فقیر و دچار خرافات بی‌مورد باشد نیز سلامتی‌اش درخطر است.

وی در ادامه به مولفه های تأثیر گذار در سلامت پرداخت و بیان کرد: نزدیک به 10 درصد سلامت به ژن ، 80 درصد آن به شرایط محیطی اجتماعی و فرهنگی و تنها حدود 20 درصد به خدمات‌رسانی سلامت مربوط است.

فرشاد با بین اینکه نرخ امید به زندگی در اوایل انقلاب 50 درصد و در حال حاضر 80 درصد است گفت: قبول داریم که خدمات درمانی 100 درصد موفقیت آمیز نبوده اما تأثیر تلاش‌هایی که برای کاهش مخاطرات سلامت انجام شده را نمی توان نادیده انگاشت.

قائم‌ مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت، تصریح کرد: درگذشته تهدیدهای سلامت ساده بود، آب اگر آلوده بود ، آلودگی میکروبی بود که با زدن کلر قابل‌خوردن می‌شد اما اکنون تهدیدهای سنتی و قدیمی تبدیل به تهدیدهای صنعتی پیچیده‌ی مدرن شده و فاضلاب صنایع، منابع آب آشامیدنی را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اگر درگذشته کپک‌ها غذا را تهدید می‌کرد الآن مواد نگه‌دارنده مختلف و سم‌های کشاورزی سلامت را تهدید می‌کند به همین دلیل همه باید گروه‌های مختلف و دخیل در مجمع سلامت شرکت کنند.

فرشاد بیان کرد: رئیس سازمان جهانی بهداشت به ما متذکر شد که اگر موفق شوید در سایر دستگاه‌ها سیاست سلامت را جاری کنید قدم بزرگی در این راه برداشته‌اید و هنر ما این است که با توانمند کردن جامعه زمینه مشارکت در زمینه سلامت را فراهم کنیم چرا که کاهش نابرابری‌ها با برنامه‌ریزی و مشارکت مردم ممکن است.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مؤلفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه یک جامعه توانمند جامعه‌ای است که با مشارکت هم بتوانند کار کنند، گفت:  سمن‌ها و تشکل‌ها و مردم مثل اجزای یک ساعت‌اند که اگر در تعامل باهم خوب کار کنند ساعت را دقیق نشان می‌دهند، جامعه را باید به این سمت ببریم ساعت خوب نباید نیاز به کوک داشته باشد و باید خودش در حین کار کردن شارژ کند  و مردم باید آن‌قدر توانمند باشند که خود در تعامل باهم مشکلات را حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه همه حرف‌های من در این جمله نهفته است که همه باهم باید کمک کنیم برای ارتقای سلامت کمک کنیم، تصریح کرد: انقلاب  دوم در سلامت ایجاد کانون‌های سلامت محله است، اینکه در هر محل کانون سلامت وجود داشته باشد و مردم آموزش‌دیده و توانمند شوند و تعیین کنند چه مشکلات و اولویت‌هایی در سلامت دارند. این تجربه را در تهران و قزوین داشته‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار کانون سلامت محله مجمعی با سه رکن دانشگاهی‌،دولتی و نمایندگان کانون محله وجود دراد. این مجامع ابزاری برای تسهیل مشارکت مردم در اجتماعی شدن سلامت است.

فرشاد افزود: اگر در مجمع محله مشکلی حل نشود به مجمع سلامت شهرستان می‌رود و اگر برطرف نشود به مجمع سلامت استان می‌رود و کمک می شود که مشکل کانون این محلات حل شود و در صورتی که استاندار تشخیص دهد باید مشکل در سطح ملی حل شود به مجمع ملی سلامت ارجاع داده می‌شود.

وی بیان کرد: ما انتظار داریم زمینه مشارکت ساختار مند مردم، توانمندسازی جامعه محلی و فراهم کردن زمینه انتقال مسئولیت‌های قابل‌واگذاری به کانون‌های محلات، تعهد همه نهادهای محلی به محوریت شعار سلامت سال محلات، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم به سطوح بالاتر، مستندسازی کلیه ابتکارات اقدامات و تجربیات محله در زمینه سلامت را از این مجمع در استان انتظار داریم.

 

افزایش سواد سلامت، انتظارات مردم را واقعی می کند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان «سید حسین داوودی»  در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان گفت: امروزه توسعه سلامت محور مورد پزیرش آحاد مردم نه تنها در ایران بلکه در جهان است.

وی با بیان اینکه اکثر عوامل تعیین کننده سلامت، خارج از حیطه بهداشت و درمان قرار دارد، افزود:  شواهد علمی نشان داده این عوامل می تواند هم در جهت تهدید سلامت و هم ارتقا و حفاظت از  سلامت نقش داشته باشد.

داوودی تامین و ارتقا سلامت جامعه و محیط زیست که از اهداف دولت دوازدهم  برشمرد و افزود: بدون درگیر کردن سایر محورهای توسعه، ارتقا سلامت در همه ابعاد (جسمی، روانی، معنوی و محیط زیستی) ممکن نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه اجتماعی شدن سلامت یعنی حضور و مشارکت آگاهانه همه مردم و نهادهای غیر دولتی، اضافه کرد: آنچه نیاز جامعه را برطرف می کند آگاهی و دانا بودن مردم است، ما مدیران میوه ها و برگ ها یک درختیم و ریشه و بدنه مردم هستند و باید در امور خود نقش آفرینی کنند، برگ و میوه خوب نتیجه یک تنه خوب است، در حوزه سلامت یکی از وظایف ما آگاهی دادن به مردم و افزایش سواد سلامت مردم است و این باعث واقعی شدن انتظارات مردم می شود.

وی تصریح کرد: یک کارگروه سلامت استان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استان برگزار می شود امیدواریم خروجی خوبی برای استان داشته باشد، خانه مشارکت مردم در سلامت را سال گذشته شروع کردیم اما باید امسال آن را فعال تر کنیم، شورای پیام گذاران سلامت کارش را از سال گذشته شروع کرده است که متشکل از رسانه ها، اندیشگاه سلامت استان را شکل دادیم و باید در آن محکم تر قدم برداریم.

داوودی در پایان اضافه کرد: مرکز اسناد راهبردی سلامت را در استان شکل دادیم، کانون های سلامت اجتماع محور را در حال پیگیری هستیم که اجرایی شود و مجمع سلامت استان را امروز اولین جلسه را برگزار کردیم.

 

وابستگی به خرافات عامل از بین رفتن بهداشت است/موش‌های بندرعباس به گربه ها تنه می‌زنند

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان، گفت: وابستگی به خرافات عامل از بین رفتن بهداشت است. غیبت، تهمت و شایعه باعث نابودی سلامت اجتماعی می گردد.

 

آیت الله «غلام‌علی نعیم آبادی»، در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان، گفت: این که بعد از  گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اولین مجمع سلامت هرمزگان برگزار می شود یعنی ما بد عمل کرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه آدم باید پولدار باشد و نمی دانم از کی پولدارها در جامعه منفور شده‌اند گفت: باید قدرت پول را دریابیم، اگر پولداری بد عمل می کند نباید از پولدار ها متنفر شد، همین عربستان با پول ترامپ را به رقص درآورد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه باید پیشگیری قبل از درمان مورد توجه باشد اظهار داشت: بعضی ها به سفره مفت که می رسند سلامت خود را فراموش می کنند و مدیریت قاشق ندارند.

خطیب جمعه بندرعباس ادامه داد: وابستگی به خرافات عامل از بین رفتن بهداشت است. غیبت، تهمت و شایعه باعث نابودی سلامت اجتماعی می گردد.

وی با بیان اینکه اسلام برای سلامت اجتماعی موارد ضربه زننده را حرام اعلام کرده است، گفت: ماشین پا را  و موبایل حافظه را از ما گرفت به شکلی که می توان گفت عصر بی حافظه ها نزدیک است. راه رفتن بهترین ورزش است و اسلام آن را پیشنهاد کرده است.

نعیم آبادی با اشاره به هزینه های گزاف درمانی گفت: یک دست دندان 100 میلیون تومان هزینه می خواهد، من از کجا بیاورم؟

وی در ادامه به انتقاد از شهرداری بندرعباس پرداخت و گفت: موش های بندرعباس به گربه ها تنه می زنند. چرا کسی فکری به حال خورهای بندرعباس نمی کند؟

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در پایان تصریح کرد: شهردار بندرعباس در این زمینه کار نکرده است؛ من نمی‌دانم چه کسی مسئول این مسأله است اما قاطعانه خواستار حل این موضوع هستم.

 

استاندار هرمزگان؛تریبون دارها فریاد نزنند، به دنبال حل مشکلات باشند

 

استاندار هرمزگان در نخستین مجمع سلامت این استان گفت: تریبون دارها مسئول هستند، اگر دردی می بینند نیازی به فریاد زدن آن نیست، به دنبال حل آن باشید نه این که به درد مردم بیافزایید.

 

«فریدون همتی» در نخستین مجمع سلامت استان هرمزگان با بیان اینکه باید سلامت و درمان را اجتماعی کنیم، گفت: اجتماعی کردن سلامت حرف تشریفاتی نیست، ما باید  اهمیت آن را درک کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم هرمزگان دائما از نبود تجهیزات در بخش درمان گلایه دارند اما باید اذعان داشت در ادوار گذشته دولت در بخش درمان استان هرمزگان سرمایه گذاری نکرده است، افزود: هدف گذاری ما عدالت در سلامت و تامین 1700 تخت بیمارستانی برای هرمزگان است.

عالی‌ترین مقام دولتی در هرمزگان گفت: اکنون افرادی که یک روز خود مسئول بوده اند، دست به انتقاد می زنند و ایجاد توقع برای مردم می کنند.

همتی در ادامه تصریح کرد: تریبون دارها مسئول هستند، اگر دردی می بینند نیازی به فریاد زدن آن نیست، به دنبال حل آن باشید نه این که به درد مردم بیافزایید.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه نحوه طرح کردن موضوعات بسیار حائز اهمیت است و حرف های نسجیده سلامت جامعه را تهدید می کند، بیان داشت: نمی گویم دردها بیان نشود اما بسیاری از مسائل را باید پشت در بسته حل کرد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: تریبون ها را به حرف غیرضروری اختصاص داده ایم و به تبع آن مردم آموزش ندیده اند تا در وضعیت التهاب بازار اقدامات صحیح را انجام دهند.

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار