کد خبر: ۶۳۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ 30 July 2018

 

تابناک هرمزگان-عملکرد رئیس‌جمهور مخصوصاً درحوزه اقتصادی مردم را ناامید می‌سازد، آنچه برمی آید رئیس دولت تلاش دارد ، شکست های متوالی دولت را که نتیجه آن محقق نشدن زمینه تک به تک وعده‌های بی حاصل را توجیه کند و از سوی دیگر کارشکنی طرف خارجی و عناصری از دولتش را مسبب این وضعیت قلمداد کند ، آیا میشود این توجیه را پذیرفت؟!؟.

اما حقیقت بیانگر حقایق غیر قابل انکاری هستند که شکست این دولت را در وعده‌هایش آنچنان بولد و آشکار میسازد که مسئولیت همه رویدادها ، بالاترین مقام اجرایی کشور خواهد بود چونکه باید نظارت میکرد و مسئول است.

که حتی میبینیم عناصر حامی او نیز ضمن اینکه اذعان داشتند بلکه توجیهات ایشان را غیر قابل‌ قبول و شخص رئیس جمهوری را مقصر وضعیت کنونی این دولت می‌دانند.

قاچاق پوشاک به بالای 8 میلیارد دلار می‌رسد که خود به تنهایی موجب از بین رفتن یک میلیون شغل است.

پوشاک قاچاق به تنهایی این پتانسیل را دارد تا بسیاری از کارخانجات و کارگاه های بافندگی ، تولیدی نساجی را به سمت تعطیلی سوق دهد و قاچاق به کالایی میگویند که به گمرک اظهار نشده و از درب خروج گمرک خارج شود.

لذا با توجه به راه اندازی سامانه ها و اتصال درب خروج امکان تردد حامل بدون ثبت اطلاعات میسر نمی باشد ضمن اینکه بعد از خروج کالا امکانات کنترل و بازرسی محموله توسط گارد وجود دارد.

ولی آمار قاچاق کالا از مبادی رسمی را هم داریم، که با اعمال شگردهایی من جمله واردات از طریق اظهار نامه دروغی و تقلبی است، که به این ترتیب از در گمرک اجناس قاچاق وارد کشور می‌شوند.

نتیجه این نابهنجاری ورشکسته و تعطیلی تعداد کثیری از کارخانجات و مراکز تولیدی هست ، که الان هم بسیار رایج گشته در کشور و کارگران آنان هم به جمع لشکر بیکاران اضافه می‌شوند.

از جانبی دولت و تجار هم به واردات ارزان اجناس بنجل مشغولند که خود مصیبتی است که قاچاق هم چاشنی آن میشود و نتیجه این فضای غیر قابل تحمل و آلوده مرگ تولید داخلی است، که اصلاً مقرون به‌ صرفه نیست در داخل کشور پوشاک و منسوجات تولید شود.

آمار و ارقام ستاد مبارزه باقاچاق کالا حکایتگر از این مطلب که پوشاک قاچاق سالیانه بین 2.6 تا 2.8 میلیون دلار و حداکثر تا 3 میلیارد دلار را نشان می‌دهد(که آمار واقعی بیش از این حرفاست و قریب به 8 میلیارد دلار) می‌باشد.

حال با این حجم قاچاق فقط پوشاک که میشود آنرا به حمله دشمن به خاک ایران توصیف نمود ، آیا حاصلی جزء بیکاری و خانه‌ خرابی تولیدکنندگان چیز دیگری بوده اگر برویم در کشور ترکیه که جمعیتی مشابه ایران دارد و قریب به 2 میلیون نفر از جمعیتش در صنعت پوشاک شاغل هستند ، اما در صنعت پوشاک ایران تنها 500 هزار نفر شاغلندکه با افزایش تولید پوشاک در کشور می‌شود نزدیک به 1 میلیون شغل ایجاد کرد،واردات 8 میلیاردپوشاک قاچاق درواقع 800هزار فرصت شغلی را میسوزاند،که جدای اثر فوق العاده مخرب آن تأثیر به سزایی در بستن درب کارگاه‌‌های تولیدی وکارخانه‌ها دارد.

گاهی اوقات رد پای مقاماتی که دست‌ اندر کار قاچاق پوشاک بودند هم به چشم می‌خورد به عنوان نمونه در سالی که گذشت ماجرای واردات قاچاق 200 میلیون تومانی بنام دختر یک از وزراء دولت روحانی بود که بسیار هم خبرساز شد ، به نقل از سایت خبرآنلاین 16اردیبهشت1396 یک از قاضات قوه ‌قضاییه دستوری صادر نمود تا ویلایی وی بازرسی شود که دراین تفتیش مقداری محموله پوشاک برخوردندو دونفر اذعان داشتند که این منزل فلان وزیراست واین پوشاک هم مال دختر آن وزیر است.

فقط پوشاک خالی نیست که دارد قاچاق وارد میگردد،بلکه قاچاق کالا در همه زمینه‌های وجودداردهمین مسئله به تنهایی این قدرت را داراست تا اقتصاد کشور را منهدم کند .

جالب تر این جاست که محموله‌های کالای قاچاق یا این کانتینرهایی که بدون برخورد با هیچ مانعی به‌ قول شریعتمداری مسیر1200کلیومتری از گمرگ تا تهرآن را طی می‌کنند، به واقع حجم قاچاق از مبادی رسمی به بالای 80 درصد است.

از سوی به‌ گفته جمال انصاری رئیس تعزیرات بیش از60درصد آرا برائت در پرونده‌های قاچاق به‌دلیل این است که گمرک می‌نویسد، این کالا100درصد با اسناد ارائه شده منطبق است، و کالای قاچاق به کالایی گفته می‌شود که به گمرک اظهار نشده و از درب خروج گمرک خارج میشوند.
لذا با توجه به راه اندازی سامانه ها و اتصال درب خروج امکان تردد حامل بدون ثبت اطلاعات میسر نمی باشدو ضمن اینکه بعد از خروج کالا امکانات کنترل و بازرسی محموله توسط نیروی انتظامی با سامانه های گمرکی فراهم شده که همچنان این مثلث برمودای چگونگی ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی به کشور ناشناخته باقی مانده است.

 

 

انتهای پیام/حسن عباسی روزنامه نگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار