کد خبر: ۶۳۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸ 30 July 2018

 

تابناک هرمزگان- بررسی زوایای مختلف عدم پذیرش مدیران هرمزگانی در کشور و فضای باز برای مدیران غیر بومی در استان

 

روزگاری یکی از زرخیزترین نقاط ایران یعنی هرمزگان، مکانی برای تبعید بود، با این حال با پیروزی انقلاب اسلامی این روند تا حدود زیادی تغییر کرد اما انگار هنوز ریشه های ذهنیتی این موضوع در خاک استان دیده میشود و برای خودش جا خوش کرده ، علی رغم تغییرات گسترده هرمزگان از دهه هفتاد به بعد باز این استان به مرور بدل به مکانی برای تجربه اندوزی مدیرانی شد که نیاز به سابقه مدیریتی داشتند.

به این صورت که مدیران قبل از قبول استانداری استان های حساس، نشستن بر مسند وزارت، کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری و امثال چنین پستهایی در هرمزگان آزمون و خطای خود را پشت سر میگذاشتند و بعد ادعای کاربلدی میکردند. در این میان نیروهای بومی یا نیروهای ماندگار کمتر مجال رسیدن به پست های کلیدی هرمزگان را داشتند و قسمت عمده ای از مدیریت ها به افرادی میرسید که به صورت پروازی یا گذرا هرمزگان را به عنوان خوابگاهی کوتاه مدت برای تجربه اندوزی انتخاب کرده و به دنبال رزومه ساختن برای خود بودند.

البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که اگر چه هرمزگان میهمان شایسته ای برای مدیران غیرماندگار بود، اما کمتر دیده شد که نیروهای هرمزگانی در دیگر استان ها مجال مدیریت پیدا کنند.

داستان امروز هرمزگان نیز چندان با شرحی که رفتیم، متفاوت نیست. اگر نگاهی به لیستی از مدیران غیرهرمزگانی و بعضاً غیرماندگار در استان بیاندازیم موضوع کمی از حالت انتزاعی خارج و رنگ و بوی واقعیت به خود میگیرد.

استاندار هرمزگان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری هرمزگان، مدیر کل تعزیرات حکومتی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای، مدیرکل امور بانوان و خانواده، مدیر کل گمرکات استان، مدیر کل بنادر و دریانوردی، مدیرکل گمرک شهید باهنر، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل امور مالیاتی، سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فرمانده انتظامی استان، رئیس کل دادگستری هرمزگان، مدیرکل راه آهن، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، فرماندار میناب، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، مدیرکل فرودگاه ها، سرپرست بانک تجارت و .... تنها گوشهای از لیست مدیران غیربومی استان محسوب میشوند.

اگر چه برخی از مدیرانی که نام بردیم امروز دیگر نسبت به بسیاری از مدیران هرمزگانی ، هرمزگانیتر شده اند اما جای خالی نیروهای بومی نه فقط در این پست ها بلکه در پستهای مدیریتی دیگر استان ها نیز دیده میشود.

ما اصراری بر دیوار کشیدن بین قومیت ها، نژادها و مذاهب نداریم و دل هر کس برای هرمزگان بتپد را هرمزگانی می دانیم اما نه این که آقایان نماینده مجلس باید از نفوذ خود برای استفاده از نیروهای هرمزگانی در دیگر استانها نیز استفاده کنند.

تا زمانی که مدیران قدرتمند در درون هرمزگان پرورش نیابند و نیروهای قدرتمند فعلی نیز توان صدور پیدا نکنند ، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

کار به جایی رسیده است که پس از گزینه شدن «علیرضا درویش نژاد» برای قبول سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان تهدیدها آغاز میشود و مملکلتی تحت الشعاع خبر آن قرار می گیرد. هم زمان با مراسم معارفه علیرضا درویش نژاد به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، امیر خجسته نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی تهدید کرد که اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این انتصاب را لغو نکند، سوال و استیضاح وزیر در دستور کار قرار می گیرد. نماینده غیور مردم همدان و فامنین در مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از این موضوع خواستار توقف معارفه مدیر غیربومی ونابلد به فرهنگ آنجا شد و گفت مگر همدان قحط الرجال آمده که باید از خارج استان مدیر فرهنگی بیاوریم؟ وی افزود: برای سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بدون هماهنگی با مجمع نمایندگان و نخبگان فرهنگی استان، مدیری از خارج استان در نظر گرفته اند که اکثریت اعضای مجمع نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کرده اند. خجسته تاکید کرد: با وزیر فرهنگ و ارشاد هم تماس گرفتیم که پیام مجمع را به ایشان اعلام کنند و گفتیم اگر سماجت کنند ما هم از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد و سؤال و استیضاح را در دستور کارقرار میدهیم چون این کار را توهین به مردم همدان میدانیم.

این که انتخاب مدیری غیرهمدانی برای آن استان توهین تلقی میشود و در دیار هرمزگان مدیر غیرماندگار را روی سر خود حلواحلوا میکنند و نمایندگان مجلس هم در مراسم معارفه اش حضور می یابند و از کارنامه هایی که برخی اوقات ندارند هم به دفاع میپردازند، جای تامل دارد.

واقعاً باید به حال دولتی که نمایندگان مجلس برای انتخاب یک مدیرکل، وزیرش را تهدید به استیضاح میکنند، گریست اما حالا که نمایندگان هرمزگان تا این مقدار بلند نظر تشریف دارند باید پرسید که چه میزان در صدور مدیران استانی به پایتخت موفق بوده اند؟ چند وزیر، معاون وزیر، سفیر یا نماینده در مقامات عالی رتبه قوه قضاییه و مقننه هرمزگانی است؟ آیا نباید دست از لاف نفوذ برداشت و در عمل ادعاهای خود را ثابت کرد؟

به هر حال مردم هرمزگان حال که قواعد بازی بر بداخلاقی های سیاسی استوار است، توقع دارند تا همشهریان و افرادی که دلشان برای هرمزگان می تپد بیشتر به مناصب مهم دست یابند، باشد که منفعتی نیز نصیب دریابان جنوبی شود.

 

 

انتهای پیام/دلفین(متن ویرایش شده)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار