عضویت 900 کودک و نوجوان قشمی در کانون پرورش فکری؛
کد خبر: ۶۳۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 02 August 2018

 

تابناک هرمزگان- مسئول کانون پرورش فکری جزیره قشم با بیان اینکه 900 نفر عضو کانون پرورش فکری قشم هستند، گفت: با توجه به وسعت جزیره قشم و پراکندگی روستاها حضور در مدارس روستایی با نبود وسیله نقلیه سخت است ولی اشتیاق دانش آموزان خستگی ام را از بین می برد.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، فرحناز شهنوازی، مسئول و مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم طی گفتگو اظهار داشت: کانون پرورش کودک و نوجوان قشم هرساله برنامه های متنوعی برای اوقات فراغت تابستان تدارک می بیند و پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان دردسری برای خانواده ها است.

مسئول کانون پرورش فکری جزیره قشم بیان کرد: در بعضی از مواقع اوقات فراغت که از زمان های با ارزش زندگی انسان است معادل بیکاری تعریف می شود ، در حالی که دانش آموزان در ایام فراغت می توانند به کارهایی که علاقه دارند بپردازند و چه بسا به واسطه این کارها زمینه استعدادهای ناشناخته خود را کشف کرده و مسیر زندگی آنها تغییر کند.

شهنوازی افزود: بسیاری از اعضای کانون پرورشی قشم با شرکت در کلاس های تابستانه توانسته اند ، برای آینده خود هدف گذاری کنند و با کسب مقام های استانی و کشوری برای جزیره ضمن افتخار آفرینی با انگیزه تر شوند.

وی در ادامه گفت:در کانون تلاش می‌کنیم با ارائه فعالیت های گوناگون به ویژه در زمینه کتابخوانی و هنر خلاقیت بچه ها را بیدار کنیم. رویکرد هم کانون کشف استعدادهای نهفته کودک و نوجوان به شیوه‌های جذاب و خلاق ، نهادینه‌کردن مفاهیم تربیتی ، فرهنگی و همچنین تدارک و اجرای برنامه‌های مناسب جهت آگاهی والدین در برنامه‌ریزی و ایجاد اوقات فراغت مناسب برای فرزندانشان است.

 

900 نفر عضو کانون پرورش فکری جزیره قشم هستند

 

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم اضافه کرد: از سال 89 که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مرکز قشم راه اندازی شد ، تا پایان سال 93 تعداد اعضاء 430 نفر بود و بعد از حضورم در این مرکز این تعداد به 900 عضو افزایش یافته است.

شهنوازی با بیان اینکه حیطه فعالیت‌های کانون بالغ بر 44 فعالیت در حوزه‌های فرهنگی ، هنری و ادبی است، تصریح کرد: عمده‌ترین فعالیت فرهنگی در شاخه‌های فرهنگی خاص، علمی و مذهبی و به ویژه کتابخوانی و فعالیت هایی از جمله داستان نویسی ، روان خوانی کتاب ، پرورش خیال کودکانه ، نمایش خلاق ، شاهنامه خوانی ، اوریگامی ، عروسک گردانی و کلاس های ادبی است.

وی اظهار کرد: کلاس های کاردستی ، سفالگری ، زبان آموزی ، ریاضی خلاق ، بازی و سرگرمی ، نمایش فیلم و نقاشی از دیگر فعالیت فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری که بسیار مورد علاقه اعضاء است.

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم بیان کرد: کانون پرورش فکری جزیره قشم به منظور ارتباط موثرتری بین والدین و کودکان نیز دوره هایی با مشارکت خانواده ها برگزار می کند شامل کارگاه های اوریگامی، سفالگری،قصه گویی مادر و فرزند، برگزاری طرح کتابخوانی کشوری با همکاری مادران و کودکان شامل بازی ، سرگرمی و نمایش فیلم مرتبط با موضوع کتاب یکی از طرح های مورد علاقه اعضاء کانون و والدین شان است.

شهنوازی گفت: این مرکز هر ساله با برگزاری مراسم های افطاری ماه رمضان به منظور ترویج آموزه های دینی ، بزرگداشت روز دختر و مناسبت های دیگری سعی دارد ، فضایی گرم و صمیمی با همراهی اعضا و خانواده این عزیزان داشته باشد.

 

حضور کودکان در کنار پدران و مادران به ترویج فرهنگ کمک می کند

 

وی افزود: حضور کودکان و نوجوانان در کنار پدران و مادران در این محیط نه تنها به ترویج فرهنگ و دانش بومی و ملی کمک می کند ، بلکه حس ارزش گذاری و صمیمیت را در نهاد خانواده تقویت می کند.

مسئول کانون پرورش فکری جزیره قشم به افتخارات استانی و کشوری اعضای کانون اشاره کرد و گفت: در سال 94 هشت عضو کانون در شهر درگهان به عنوان داوران نوجوان جشنواره سپیدار برای نقد آثار ادبی نویسندگان بزرگ و مطرح کشور انتخاب شدند و این افتخار بزرگی برای منطقه ای محروم در جنوب کشور بود.

شهنوازی ادامه داد: در سال 95 آوا شادمانی عضو فعال کانون قشم با شرکت در کلاس های علمی به عنوان اولین مستندساز جشنواره محیط زیستی سپیدار در سطح کشور انتخاب شد و عنوان این مستند«خیار دریایی و توتیا»است و در همین سال در یک کار گروهی، انیمیشن «لاک پشت و اگرت » با مشارکت آوا شادمانی، عسل قدیمی، زهرا قنبری، کیمیا دوشابی و محدثه حمزه ای در مسابقات فرهنگی- هنری آموزش و پرورش توانست مقام دوم استان را کسب کند.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل بالای اعضای مرکز در بخش ادبی ، شعری از فروه ملایی و داستان کوتاهی نوشته مبینا دریادو از اعضای کانون قشم در کتاب آوای دریای یک به چاپ رسید و در جشنواره طنز استانی در بخش داستان نویسی طنز خالو راشد یک عضو شایسته تقدیر به نام رافع رضوانی داشتیم.

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم گفت: پژوهش برتر استانی در سال 95 و برتر کشوری در سال 96 با عنوان «چگونه از لاک پشت های پوزه عقابی قشم حمایت کنیم؟» کار گروهی اعضای کانون مرکز قشم الکا چوبینه ،  مهسا ابراهیم پور ، سنیه سرفراز و آتنا کهندل پور بود، از دیگر افتخارات اعضای کانون پرورش فکری برای جزیره قشم است.

شهنوازی به علت حضور خود در جزیره قشم با توجه به اینکه اهل بندر جاسک بودند اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه سال 94 به سمت مربی مسئول وارد جزیره قشم شدم و 9 ماه از تعطیلی این مرکز می گذشت و نیاز به راه اندازی و معرفی دوباره داشت و آغاز کار کمی سخت بود و برقراری تعامل با مدارس و معرفی کانون پرورش فکری و فعالیت هایش به مردم باید مجددا صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: بعد از عضوگیری اولیه و ارتباط با مدارس بلافاصله طرح کانون مدرسه را راه اندازی کردیم تا دانش آموزان با حضور در محیط کانون به مطالعه پرداخته و با کتاب ها و زمینه های آموزشی این مرکز آشنا شوند و اعضای جدیدی از این دانش آموزان جذب کانون شدند و در حال حاضر من و یک نیروی خدماتی و یک مربی پاره وقت در این مرکز در حال فعالیت هستیم.

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم بیان کرد: همکاری والدین و همراهی اعضا باعث شد یک تعامل خوب بین کانون، خانواده ها و مدارس شکل بگیرد که نتیجه آن کسب مقام های برگزیده فراوانی توسط اعضای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قشم در سطح استان و کشور است و در این مدت که به ارائه خدمات کانون می پرداختیم با استقبال کم نظیر دهیاران، معلمان و دانش آموزان روستاهای جزیره مواجه شدیم.

 

اشتیاق دانش آموزان به کلاس های کانون خستگی ام را از بین می برد

 

شهنوازی افزود: با توجه به وسعت جزیره قشم و پراکندگی روستاها حضور در مدارس روستایی با نبود وسیله نقلیه، رفت و آمد بسیار سخت است ولی اشتیاقی که در چشمان منتظر دانش آموزان می بینم خستگی راه و دوری مسیر را از بین می برد.

وی با بیان اینکه اولین روستایی که در قشم حضور یافتم زیرانگ بود، گفت: کم کم همه روستاها از کانون پرورشی دعوت کردند و با بخش شهاب جزیره قشم تعاملات نزدیک فرهنگی برقرار شد و استقبال طوری بود که ما سعی کردیم طرح هدیه کتاب به کتابخانه های روستایی را اجرایی کنیم. درخواست ها زیاد و زیادتر شد به طوری که در حال حاضر کتابخانه های روستایی با کتاب های منتشر شده توسط کانون پر شده است.

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم اضافه کرد: در چند روستا برای معلمان علاقمند کارگاه های ارتباط موثر، داستان نویسی و طرح های خلاقانه برگزار کرده ایم در روستاها معلمانی داریم که از طرح های خلاقانه کانون استقبال می کنند.

شهنوازی، لازمه انتقال صحیح مفاهیم به کودک و نوجوان استفاده از مربیان دوره دیده در محیط کانون دانست و افزود: مشکل عمده ما عدم امکان استفاده از ظرفیت کانون در روستاها در فصل تابستان است کلاس های آموزشی کانون پرورش فکری به دلیل نداشتن محلی مناسب در روستاهای جزیره فقط در مدارس روستایی قابل برگزاری است و عملا در تابستان تعطیل می شود و در حالی که تابستان ها اوقات فراغت عمده و زمان مناسبی برای یادگیری دانش آموزان است.

وی بیان کرد: از آنجایی که کانون پرورشی برخورداری از امکانات فرهنگی را حق همه بچه ها می داند، طرحی به نام سیار روستایی را در این شرایط ارائه می کند و سیار روستایی در قالب یک ماشین مجهز به امکانات فرهنگی و کتاب های متنوع به همراه مربی که به همین منظور دوره دیده، فعالیت های چهل گانه کانون را به بچه ها ارائه می دهد و از سوی دیگر خدمات مربی سیار در کل طول سال ادامه خواهد داشت.

 

کانون بودجه لازم جهت تهیه وسیله نقلیه مناسب ندارد

 

مربی کانون پرورش فکری جزیره قشم گفت: کانون متاسفانه بودجه لازم جهت تهیه وسیله نقلیه مناسب و همچنین اعزام مربی سیار به قشم را ندارد امیدوارم با همت مسئولان این مشکل حل شود.

شهنوازی خاطر نشان کرد: بچه های روستاهای قشم بسیار علاقمند هستند و حضور ما به صورت دوره ای در حد دو یا سه بار در سال تحصیلی پاسخگوی این شور و حرارت شان نخواهد بود و طرح دیگری به نام عضو مکاتبه ای نیز در روستاهای قشم در حال اجراست و در این طرح خلاقیت، سرودن شعر، نگارش، سخنوری و … اعضای راه دور کانون با نوشتن نامه های ادبی و ارسال آن به مرکز استان تقویت می شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/معصومه مشار - فرهنگ کده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار