گزارش میدانی؛
بی شک بهترین راهکار پایدار برای حل این معضل ، جذب حداقل یک متخصص برای تمام ایام هفته است که پاسخگوی این همه جمعیت در شهرستان شود و امید است این اخبار و گزارش‌ها تلنگری برای مسئولان بندرخمیر تا جدی‌تر از قبل، پیگیر حل این مشکل باشند.
کد خبر: ۶۳۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 02 August 2018

 

تابناک هرمزگان- کمبود پزشک متخصص سونوگرافی یکی از مشکلات اصلی حوزه بهداشت و درمان شهرستان بندر خمیر می باشد که شهروندان را راهی شهرستان های همجوار کرده است.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، اهمیت سلامت جامعه و شهروندان آن به نوعی زیرساخت برای توسعه هر منطقه به شمار می رود چرا که نیروی محرکه واصلی هرجامعه ای داشتن نیروی انسانی سالم است.

کمبود متخصص سونوگرافی طی سال های اخیر به یکی از مهمترین مشکلات مردم شهرستان خمیر در حوزه درمانی تبدیل شده و مردم این منطقه فقط یک روز در طول هفته از حضور متخصص در این شهرستان بهره مند هستند.

در سال 92 افتتاح دستگاه سونوگرافی در بیمارستان خمیر، موجب خوشحالی شهروندان این منطقه شد که پس از سال ها انتظار می توانند از خدمت سونوگرافی در شهرستان استفاده کنند، اما متأسفانه این خوشحالی زیاد دوام نیاورد.

شهرستان بندرخمیر با جمعیتی حدود 60 هزار نفر ، در حال حاضر تنها یک روز در هفته خدمات سونوگرافی در بیمارستان نیاپور و به تعداد محدود انجام می‌شود که با توجه به نیاز هر روزه مردم، فعالیت یک روز در هفته سونوگرافی کافی نیست.

 

مردم به شهرهای اطراف می روند

 

شهروندان بندر خمیر خواهان افزایش تعداد روزهای فعالیت خدمات سونوگرافی در این شهرستان هستند و معتقدند که این فعالیت محدود، سبب خواهد شد تا مردم این شهرستان برای انجام یک سونوگرافی، به شهرهای همجوار مانند بندرعباس ، بندرلنگه و… سفر کنند که مشکلات فراوانی را به وجود می آورد.

بانوانی که در طول دوران بارداری‌شان، اگر همه چیز طبق روال پیش برود، حداقل چندین نوبت نیاز به انجام سونوگرافی دارند و عمق فاجعه آنجاست که جمع کثیری از بیماران به‌ ویژه بانوان و مادران باردار مدت‌هاست که برای انجام سونوگرافی، علی‌رغم خطرات جاده، ناچار به عزیمت به شهرهای همجوار می‌شوند.

گرچه طی سال‌های اخیر برای حل این مشکل بارها برای مسئولان نامه و طومار فرستاده‌ شده اما بی‌تاثیر بوده و مسئولان مرتبط در اظهارنظرهای خود همواره از پیگیری برای رفع این معضل گفته و وعده‌های زیادی داده‌اند.

با توجه به این مشکلات نابسامانی در نوبت‌دهی نیز یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه محسوب می شود و طبیعی است که به دلیل کمبود پزشک و نوبت در عمل هر روش از نوبت دهی کارایی لازم را ندارد.

 

رنج های مضاعف شهروندان بندر خمیر از کمبود متخصص سونوگرافی

 

م.ح یکی از افرادی که روز گذشته برای انجام سونوگرافی به بیمارستان سید عبدالباقی نیاپور بندر خمیر مراجعه کرده بود در این رابطه، اظهار کرد: بنده از یکی روستاهای اطراف شهرستان خمیر جهت انجام سونوگرافی مراجعه کرده ام و با وجود مسافت روستا تا بندرخمیر دیر به بیمارستان رسیدم و با توجه به تجمع زیاد بیماران پذیرش نشده و متأسفانه دست خالی به خانه بازگشتم.

یکی دیگر از بیماران که موفق به دریافت نوبت شده بود باز هم با اظهار گلایه، افزود: با توجه به حجم زیاد جمعیت و حضور یک روز در هفته با مشقت زیاد توانستم برای خود نوبت بگیرم و همچنین برخی اشخاص نوبت های خود به متقاصیان می فروشند و بیماران هم به دلیل انبوه مراجعه کننده مجبور به اخذ نوبت از اینگونه افراد می شوند.

این شهروند بندر خمیر بیان کرد: چنان چه به هر علتی، پزشک متخصص دچار مشکل شود و همان یک روز در هفته نیز در شهرستان حضور نداشته باشد، این تعداد از بیماران باید رهسپار شهرهای مجاور شوند و البته به این موضوع ، باید بیمارانی که به‌صورت اورژانسی نیاز به سونوگرافی پیدا می کنند را نیز اضافه کنیم.

با این اوصاف وضعیت سونوگرافی خمیر در شأن مردم این منطقه نیست و برای رفع این معضل یا باید سهم بیشتری از متخصص در نظر گرفت که معمولاً تعدادشان محدود است و یا متخصصان این امر را برای فعالیت به‌ صورت خصوصی در این شهر تشویق کرد امری که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

بی شک بهترین راهکار پایدار برای حل این معضل ، جذب حداقل یک متخصص برای تمام ایام هفته است که پاسخگوی این همه جمعیت در شهرستان شود و امید است این اخبار و گزارش‌ها تلنگری برای مسئولان بندرخمیر تا جدی‌تر از قبل، پیگیر حل این مشکل باشند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ناهید یوسفی - فرهنگ کده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار