کد خبر: ۶۳۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵ 05 August 2018

 

تابناک هرمزگان- در این شماره «نشریه ماراک» می خوانیم ؛
"راز خانه گپ " در گفتگو با حفصه معتمد گله داری دختر "حاجی محمد علی تاجر گله داری ملقب به معتمد التجار"

 

به گزارش تابناک هرمزگان، از دکه های مطبوعاتی سطح شهر نشریه ماراک با محتوای کاملاً تولیدی را ورق زدم ، در خانه های اعیانی و اشرافی همیشه مرموز و اسرار آمیز و پر از نکات و افسانه ها هستند. این خانه چه خانه خانم هاویشام در آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز باشد یا خانه حاجی مشیر یا خانه جلال تهرانچی خودمان،این قدر بیننده را قلقلک می دهد تا بداند پشت این دیوارها و نرده های بلند چه می گذرد، ماراک خوانندگانش را به درون خانه گپ می برد.

چگونه حاجی محمد علی تاجر گله داری لقب معتمد التجار را با موافقت مستوفی الممالک از دربار قاجار گرفت؟ / روابط زنان های معتمد التجار با یکدیگر چگونه بود؟ / کلفت و نوکرها چگونه مایحتاج اهل بیت معتمد التجار را مهیا می کردند؟/ خاندان گله داری در گذر تاریخ /افسانه ثروت و مکنت گله داری ها از سه برادر آغاز شد / گله داری ها چهاردهمین خانواده ثروت جهان عرب محسوب می شوند/ خاندان های هرمزگانی گله داری، عقیلی و گرگاش مستعرب شده اند و با نامهای "کلداری، العقیلی و قرقاش " شناخته می شوند/ نقطه تلاقی گله داری ها در تاریخ معاصر ایران موضوع تبعید رضا شاه است/ زنهای بندرعباسی از عاقبت رضاشاه گریان بودند !!/ فورد مشکی معتمد التجار اولین ماشین در بندرعباس بود/ معتمد التجار شوفری را برای تعلیم رانندگی به کرمان فرستاد / تابستان گذرانی متمولان و اعیان بندرعباس در ارتفاعات گنو / از میان چارپایان محلی فقط خر دزکی می توانستند اسباب و اثاثیه ها را به ارتفاعات ببرد/ خانه های مجلل و پر از دار درخت اعیان بندرعباسی می توانست سند هویتی برای شهر باشد
و نکته های فراوان تاریخی در مورد خاندان معتمد ...

چاقوی دو لبه زندگی حسن را بُرید ... نگاهی متفاوت به زندگی حسن بنی هاشمی کارگردان پیشگام موج نو سینمای ایران.

گزارشی در مورد گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان
مشکل دیرینی که هر تابستان سر باز می کند و به چالش تبدیل می شود.

آلودگی بصری در شهر بندرعباس و تأثیر آن بر روان شهروندان در مقاله وارده ای از دکتر عباس صالحی پور شهواری روان شناس ، وقتی ساختمان های بی روح و بد شکل روان آدمی را خراش می دهند.

اشعار پا مغی در فرهنگ عامیانه میناب ... فصل برداشت خرما در نخلستان های میناب همراه با خواندن اشعار و موسیقی کار است ... موسیقی و شعر در جای جای زندگی هرمزگانی سیال است.

نگاهی به زندگی "عبدالرحمن فرامرزی " نابغه هرمزگانی مطبوعات کشور ... اگر فرامرزی بزرگترین ژورنالیست تاریخ مطبوعات ایران نباشد بی تردید جزو 5 نفر برجسته طول ادوار روزنامه نویسی کشور است. /شجاعت و شرافت داشت و صراحت قلمش زبانزد بود/ مواضعش در برابر اسرائیل سبب ممنوع القلم شدنش شد/ وقتی سپهبد تیمور بختیار رئیس ساواک با متلک های نیش دار «فرامرزی» کم می آورد !

و دهها مطالب خواندنی دیگر در این شماره ماراک را میشود خواند ماراک هم چون نامش نگهبان فرهنگ هرمزگان است.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار