کد خبر: ۶۴۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 07 August 2018

 

تابناک هرمزگان-اين روز ها تالاب خور آذينی با گل های سبز شمشيری چندل زيبای تالاب بين المللی آذينی را دوچندان کرده است 

 

به گزارش تابناک هرمزگان ، کاشت مستقيم بذر در روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 97 با حضور جمعی از تشکل های مردم نهادو جوامع محلي با هدف ترويج و فرهنگ سازی و معرفي اينگونه نادر در ايران در خور آذينی صورت گرفت.

به نقل از پايگاه اطلاع رسانی منابع طبيعی و آبخيزداري هرمزگان ؛رئيس اداره جنگل اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداري هرمزگان گفت:  کاشت مستقيم بذر چندل به ميزان 15 هکتار در خور آذيني سيريک انجام شد که اين اقدام  سبب شد 450 ميليون ريال در هزينه های دولتي صرفه جويی صورت بگيرد.

عبدالعزيز کرد افزود: حفاظت از سواحل ، کنترل فرسايش و رسوب گذاري و همچنين اکوتوريسم و گردشگری از فوايد جنگل های چندل در خورآذينی است که در صورت برنامه ريزی مي تواند منبع درآمد خوبی براي ساکنان حاشيه اين خور باشد.

وی گفت:  اين رويشگاه جنگلي به مساحت حدود 1500 هکتار مي باشد و از لحاظ تنوع اکولوژي و موقعيت جغرافيايي خاص، زيستگاه ارزشمند گونه های جانوري و گياهی بوده و يکي از نواحی مهم زمستان گذراني پرندگان در معرض خطر انقراض مي باشد، منطقه خور آذينی تنها رويشگاه چندل در ايران است  که به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب مي شود که افتخاري شگرف برای طبيعت استان هرمزگان  است.

گياه چندل درختچه ای پرشاخه , به ارتفاع تا 10 متر , باپوست قهوه ای-قرمز . برگ ها بادمبرگی 1-3سانتيمتر محکم برگ ها متقابل تخم مرغي شکل , گل آذين گرزن , بذرها سبز شمشيری شکل است، از ويژگي های گونه چندل زنده زائی است بطوريكه نو نهال دوره ای از رشد خود را بر روی پايه مادری مي گذراند و پس از اينكه  طول ريشه چه گياه به 30 تا 40 سانتيمتر رسيد از شاخه جدا شده و با عنايت به اينكه نوک ريشه چه مخروطی شكل بوده لذا پس از سقوط آزاد بطور  مستقيم در صورتيكه در زمان جزر دريا باشد در خاک فرو رفته و پايه جديدی را ايجاد مي نمايد.

در انتهاي فصل گل دهی بذر توليد شده بر روي پايه مادری رشد و نمو انجام مي شود که اداره  منابع طبيعی به کمک جوامع محلي اقدام به جمع آوری نو نهال ها می شود  و در مناطقی که  قابليت کشت دارند ، اقدام به کشت نهال با هدف کمک به احياء و توسعه جنگل های مانگرو مي کند.

تالاب خور آذيني در فاصله 35 کيلومتري شهرستان سيريک و در فاصله 210 کيلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار